امنیت هدیه ما به شماست

امنیت در دنیای دیجیتال - دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی فضای تبادل اطلاعات

امنیت هدیه ما به شماست

امنیت در دنیای دیجیتال - دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی فضای تبادل اطلاعات

شرکتهای اینترنتی و آنتی ویروس ( گزارش ویژه )

شرکتهای اینترنتی و آنتی ویروس ( گزارش ویژه ) 





مطالعه این گزارش که براساس ساعتها گفتگو با کارمندان، کارشناسان و مدیران شرکتهای ایترنتی و همینطور رصد بازار آنتی ویروس و فعالیت های شرکت های اینترنتی، تهیه شده، به مدیران عامل، اعضای هئیت مدیره و مدیران و کارشناسان مارکتینگ شرکتهای اینترنتی ( FCP و Servco ) توصیه می شود.


طی سالهای اخیر تقریبآ همه شرکتهای اینترنتی در مقطعی همزمان با عرضه سرویس های اینترنتی ، نرم افزارهای آنتی ویروس هم عرضه کرده اند.

شاتل ( کسپرسکی ) ، های وب ( کسپرسکی، بیت دیفندر ، ایست "نود32" ) ، آسیاتک ( کسپرسکی ) مخابرات تهران ( کسپرسکی، پادویش ) ، صبانت (کوییک هیل ) ، پارس آنلاین ( بیت دیفندر، تراست پورت ) ، مبین نت ( بیت دیفندر )، پتیاک ( کسپرسکی، آوست )


البته برخی شرکتهای اینترنتی به جای عرضه مستقیم آنتی ویروس به مشترکانشان، کاربران خود را برای خرید آنتی ویروس به شرکتهای عرضه کننده آنتی ویروس ارجاع دادند.


آسیاتک ( ایست، بیت دیفندر، وبروت )


مبناتلکام ( وبروت )


صفرویک پرداز ( وبروت )


ولی بررسی های مختلف نشان میدهد که عرضه آنتی ویروس برای بیشتر شرکت های اینترنتی، مشکلات زیادی ایجاد کرد که باعث شده بیشتر آنها نه تنها عرضه آنتی ویروس را متوقف کنند، بلکه به طور کلی به مقوله آنتی ویروس عکس العمل منفی نشان دهند.


ولی چه اتفاقی افتاده است که بر عکس شرکتهای خارجی که با خیال آسوده سالهاست علاوه بر سرویس های اینترنتی، سرویس هایی مانند آنتی ویروس هم به مشتریان و کاربرانشان ارائه میدهند، شرکتهای اینترنتی در ایران دچار این مشکلات شده اند.


1- اشتباه در انتخاب برند ( شرکت سازنده آنتی ویروس )


یکی از دلایل مشکلات شرکتهای اینترنتی ایرانی در بحث آنتی ویروس ، انتخاب آنتی ویروس هایی است که کیفیت مناسبی ندارند.


تقریبآ همه شرکتهای بزرگ " خارجی" برای عقد قرارداد و پیشنهاد و عرضه آنتی ویروس ، به سراغ شرکتهای معتبر و برندهای پیشرو و معتبر می روند.


تقریبآ 99% قراردادها با یکی از شرکتهای مکافی ، سایمنتک، ترندمیکرو و وبروت بسته می شود.


دلیل این انتخاب این است که طراحی و کیفیت محصولات این شرکتها به صورتی است که هم کیفیت بالا و قابل اطمینانی دارند و هم به کمترین پشتیبانی و خدمات نیاز دارند و هم شرکتهای بسیار معتبر و مطمئنی هستند.


این در حالی است که شرکت های اینترنتی در ایران عمدتآ سراغ آنتی ویروس هایی مانند کسپرسکی، بیت دیفندر ، آویرا و ایست "نود32" رفتند که به لحاظ کیفیت ، تکنولوژی و طراحی محصول و همچنین پشتیبانی، جزء شرکتهای ضعیف و متوسط محسوب می شوند.


2- اشتباه در انتخاب شرکت فروشنده یا وارد کننده کالا


یکی دیگر از دلایل مشکلاتی که در رابطه با آنتی ویروس برای شرکتهای اینترنتی ( FCP , Servco ) اتفاق افتاده، تهیه و خرید لایسنس از شرکتهای نه چندان معتبر است.


در واقع جدا از بحث اشتباه در انتخاب برند آنتی ویروس، شرکت های اینترنتی بر خلاف ظاهر بزرگ و تعداد زیاد مشتریان، دانش و تخصص لازم در بازار و مارکت آنتی ویروس را ندارند و همین باعث می شود تا به راحتی توسط برخی اشخاص و شرکتهای با نفوذ فروشنده آنتی ویروس ، فریب بخورند.


بلاک شدن لایسنس ها، نامعتبر بودن لایسنس ها و عدم ارائه خدمات فنی و پشتیبانی مناسب از جمله مواردی است که با عدم دقت در انتخاب شرکت معتبر برای تهیه لایسنس، با آن مواجه شده اند.


برای نمونه شرکت کسپرسکی و نمایندگانش لابی و نفوذ زیادی در رسانه های ایرانی و حتی در برخی سازمان ها مانند سازمان نظام صنفی رایانه ای ( مخصوصآ نصر تهران ) و کمیسیون هایی مانند کمیسیون افتا و تجارت الکترونیک دارند و به واسطه نفوذ خود به راحتی شرکتهای دیگر مخصوصآ شرکتهای اینترنتی را متقاعد به ارائه آنتی ویروس های کسپرسکی میکنند.



3- بررسی مسائل دیگر شرکتهای اینترنتی و آنتی ویروس ها


میتوان گفت در 100% مواردی که شرکت اینترنتی برای عرضه آنتی ویروس دچار مشکل شده یکی از موارد بالا بوده است.


مشکلات کیفیت محصولات کسپرسکی باعث بروز مشکل برای شرکتهایی مانند " های وب" و " شاتل" ، " پتیاک " و " مخابرات تهران" شد.


مشکلات کیفیت محصول بیت دیفندر دوباره همین مشکل را برای "های وب "، " مبین نت" و پارس آنلاین به وجود آورد.


و متاسفانه شرکت "های وب" هم به دلیل کیفیت نرم افزار و هم بحث مشکل اعتبار لایسنس، هنگام عرضه آنتی ویروس های ESET بر روی مودم های ADSL با مشکل مواجه شد.


شرکت صبانت هم اگر مشغول ارائه آنتی ویروس های کوییک هیل است، زیرا شرکت مادر صبانت، یعنی شرکت پرورش داده ( DP )، نماینده ایران شرکت هندی کوییک هیل است.


در این بین فقط شرکت آسیاتک به تازگی خود اقدام به عرضه آنتی ویروس های کسپرسکی کرده و نشان میدهد قبل از ارائه آنتی ویروس کمی تحقیق درباره برندینگ و کیفیت و بازار آنتی ویروس نداشته و هنوز طعم بد ضد ویروس فاقد کیفیت به تنش نخورده .


البته یکی از شانس های شرکت آسیاتک این بوده است که در زمانی اقدام به عرضه آنتی ویروس های کسپرسکی کرده که فروش آنتی ویروس های کسپرسکی به شدت کاهش داشته و شاید فروش نرفتن کسپرسکی باعث شود تا تماس چندانی برای پشتیبانی آسیاتک ایجاد نشود.


یعنی دقیقآ اتفاقی که به عقیده ما سالهاست برای شرکت صبانت و برای دوره ای که شرکت پارس آنلاین آنتی ویروس های تراست پورت را عرضه میکرد افتاده است.


یعنی آنتی ویروسی که عرضه میکنند با اینکه کیفیت مطلوبی ندارند ولی چون فروش مناسبی ندارند، پس تماس خاصی بر روی بخش پشتیبانی این شرکتها ایجاد نمی شود.



دیسنا : پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد