امنیت هدیه ما به شماست

امنیت در دنیای دیجیتال - دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی فضای تبادل اطلاعات

امنیت هدیه ما به شماست

امنیت در دنیای دیجیتال - دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی فضای تبادل اطلاعات

سانسور اخبار امنیت با طعم خیانت + چند خبر

 سانسور اخبار امنیت با طعم خیانت + چند خبر


دیسنا - وب سایت خبری و آموزشی شرکتها و محصولات آنتی ویروس


در سالهای اخیر شرکتها و سازمانهای ایرانی دچار مشکلات بسیاری به دلیل آلوده شدن به ویروسها و حملات سایبری شده اند .

آسیب دیدگی اطلاعات و تجهیزات شرکتها و سازمانهای دولتی و خصوصی توسط ویروسهایی مانند  فلیم ، مینی فلیم ، استاکس نت ، دوکو و ... و آسیب دیدگی اطلاعات شرکتها و سازمانها با باج افزارها و حملات سایبری که به وب سایتها و سرورهای ایرانی شد و در نهایت آتش سوزی های چند ماه اخیر در مجتمع های پتروشیمی و پالایشگاهی مسئله ایست که باعث شده تا امنیت سایبری بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد .

ولی دلایل بروز این مشکلات کجاست ؟

دلایل بروز این مشکلات هر چه هست به ضعف سیاستهای امنیتی و مصرف محصولات امنیتی و ضد ویروسی برمیگردد که کیفیت مناسبی ندارند و در برخی موارد حتی نسخه اصلی نیستند .

ولی چرا محصولات نامناسبی توسط این شرکتها استفاده می شود ؟

دلایل متعددی باعث شده تا برخی شرکتها و سازمانهای ایرانی از محصولات نامناسب استفاده کنند .

- ناآگاهی مدیران فناوری و شبکه

متاسفانه بیشتر مدیران فناوری و شبکه ( ادمین ها ) اطلاعات درست و موثقی درباره شرکتهای امنیتی و محصولات آنها ندارند .
بخشی از این مشکل به بی تفاوتی مدیران به مسئله امنیت برمیگردد .

ولی یکی دیگر از دلایل که مهمترین دلیل است برمیگردد به لابی و زد و بندهایی که بین برخی شرکتها و رسانه ها در جریان است .

عدم انتشار اخبار و گزارشات شرکتهای پیشرو و مطرح امنیتی و سانسور و دستکاری اخبار از جمله مواردی است که ما به طور وضوح در حوزه امنیت سایبری با آن روبرو هستیم و باعث شده مدیران فناوری و شبکه برخی شرکتها و سازمانها از وجود محصولات غولهای امنیتی در ایران آگاهی نداشته باشند .

جالب است بدانید حتی برخی شرکتها بابت عدم انتشار آگهی های شرکتهای رقیب به رسانه ها وعده های مالی میدهند .

دقیقآ همین اتفاق زمانی افتاد که هفته نامه به ظاهر معتبر " عصر ارتباط " سعی داشت تا آگهی شرکت دورانتاش را به دلیل زد و بند و لابی با برخی شرکتهای فروشنده ضد ویروس مخصوصآ فروشندگان کسپرسکی چاپ نکند .

هر چند آن آگهی 20 هزار تومانی که اندازه اش 4  در 5 سانتی متر بود در نهایت با 3 هفته تاخیر منتشر شد  ، ولی آخرین آگهی بود که از شرکت دورانتاش در رسانه ها دیدیم و پس از آن اکثر رسانه ها با دریافت مبالغی از برخی شرکتها مخصوصآ کسپرسکی ، آگهی ها و اخبار شرکت دورانتاش را منتشر نکردند .

- قیمت

قیمت یکی دیگر از معیارهای برخی شرکتها و سازمانها برای خرید محصولات می باشد .

در حالی که در حوزه امنیت و ضد ویروس و لایسنسینگ ، قیمت دارای اهمیت نیست .

آنچه در این حوزه دارای اهمیت است ، کیفیت محصول و اعتبار شرکت ایرانی است که محصول را در داخل کشور توزیع میکند .

همین دلیل باعث شده تا به بسیاری از شرکتها و سازمانهای خریدار نرم افزارهای آنتی ویروس ، یا محصولات جعلی و تقلبی ارائه شود و یا محصول اصلی می باشد ، ولی به لحاظ کیفیت و برند مناسب نیست .

متاسفانه در پشت پرده توزیع ضد ویروسهای جعلی و تقلبی ( Fake AV ) و هدایت کاربران به سمت مصرف محصولات ضد ویروس جعلی یا فاقد کیفیت مناسب ، برخی شرکتها و نمایندگانشان که اتفاقآ از اعضای اصلی سازمان نظام صنفی رایانه ای هستند ، نقش پر رنگی دارند .


آنچه باعث تاسف بیشتر است ، حمایت جدی سازمان نظام صنفی رایانه ای مخصوصآ سازمان نصر تهران و کمیسیون افتا و برخی زیر مجموعه های سازمان فناوری اطلاعات ایران از این شرکتهاست که باعث شده کاربران و مدیران فناوری و شبکه و امنیت به  دلیل دریافت نکردن اطلاعات معتبر حوزه امنیت سایبری از رسانه های داخلی ، قادر به اتخاذ تصمیمات صحیح و درست در حوزه امنیت سایبری نباشند و دچار اشتباهات استراتژیک و خطرناکی شوند .

- سیاستهای کشورهای بیگانه

ولی نباید سیاستهای کشورهای بیگانه را از نظر دور داشت .


همانقدر که روسها تمایل به فروش محصولاتشان در ایران دارند ( به لحاظ اقتصادی ) ، کشورهای قدرتمند فعال در حوزه امنیت سایبری علاقه ندارند تا شرکتها و سازمانهای ایرانی از محصولات شرکتهای معتبر و پیشرو امنیتی استفاده کنند . ( سیاسی و اقتصادی و اجتماعی )

همکاری خبری رسانه های آمریکایی مانند رویترز با کسپرسکی در زمینه شارژ خبری حمله سایبری Strider که با نامهای ProjectSauron و Remsec نیز از آن یاد شد و همزمانی خاصی با حساس شدن پدافند غیر عامل و مرکز فضای مجازی در مورد انفجارهای مراکز نفتی و گازی ، به خوبی نشان میدهد ، کشورهای بیگانه نگران کنار گذاشتن محصولات شرکتهایی مانند کسپرسکی از شبکه های ایرانی هستند و تلاش میکنند به هر شکل ممکن برای مدیران ایرانی مصرف محصولات ضعیف و فاقد کیفیت توجیح داشته باشند و کسپرسکی را شرکتی قدرتمند و معتبر نشان دهند .

متاسفانه رسانه های بین المللی در بیشتر موارد سعی کرده اند به کسپرسکی کمک کنند .

ولی آیا کمک به کسپرسکی روی فروش محصولات این شرکت در سطح بین المللی تاثیری داشته ؟

باید گفت متخصصین فناوری و مدیران شرکتها و سازمانهای کشورهای خارجی دوره های خاصی رو در زمینه شیوه های در آمان ماندن از تبلیغات ناسالم طی میکنند و نمیتوان آنها را با 4 کمپین خبری و تبلیغاتی گمراه کرد .

هدف این کمپینهای خبری و تبلیغاتی صرفآ کشورهایی مانند ایران است .

البته در یکی دو مورد متخصصین امنیتی نسبت به انتشار اخبار کذب توسط کسپرسکی واکنش نشان دادند ( مینی فلیم >> ترندمیکرو / /  ماسک  >> گراهام کلولی  //  FOX-IT >> Anunak ) ولی در بیشتر موارد اشخاص و شرکتهای فعال در حوزه امنیت در برابر فعالیتهای ناسالم و نادرست کسپرسکی و شرکایش ، فقط سکوت کرده اند و ترجیح داده اند چیزی نگویند .

البته دلیل سکوت آنها این است که علاقه ای ندارند که مصرف کنندگان محصولات امنیتی فکر کنند ، آنها به خاطر فروش محصولات خودشان دارند درباره کسپرسکی افشاگری و اعتراض میکنند .

دقیقآ همین مسئله پیرامون شرکت ایرانی دورانتاش اتفاق افتاد .

این شرکت که یکی از توزیع کنندگان معتبر سرویسهای امنیتی و نرم افزارهای آنتی ویروس در ایران است  ، مدت سه سال یکی از توزیع کننده های کسپرسکی بود ، ولی بعد از مواجه با فعالیتهای ناسالم و نادرست شرکت کسپرسکی دست به افشاگری و انتشار اسناد و مدارک پیرامون این فعالیتها زد و همزمان با دهها شرکت دیگر در کشورهای دیگر ، ارتباط خود را با این شرکت روسی قطع کرد .

این در حالی بود که برخی مصرف کنندگان فکر میکردند این افشاگری ها برای این است که این شرکت ایرانی کاربران را به خرید محصولاتی که عرضه میکند قانع کند .

البته برخی شرکتهای فروشنده ضد ویروس که دورانتاش را رقیب جدی برای خود میدانند در گسترش این طرز تفکر ، نقش زیادی داشتند .

پس با اتفاقاتی که روی داده ، آیا میتوان گفت سانسور و دستکاری اخبار حوزه امنیت سایبری و گمراه کردن کاربران و مخصوصآ مدیران فناوری و شبکه و امنیت شرکتها و سازمانهای ایرانی که همراه با شایعه پراکنی بر علیه شرکتهای معتبر و پیشرو امنیتی بوده ، به نوعی خیانت به کشور است ؟

در چند روز اخیر خبر مربوط به آغاز عرضه رسمی محصولات آنتی ویروس شرکت اف-سکیور در ایران در برخی رسانه ها بازتاب داشته است .

نکات بسیاری درباره این خبر و دلایل انتشار وسیع آن در رسانه های ایرانی مطرح است ولی جالب ترین نکته این است که توزیع کننده اف-سکیور ، نماینده ضد ویروسهایی مانند کسپرسکی ، ایست و آویرا می باشد .

و دوباره این سوال مطرح می شود :  رسانه ها بابت عدم انتشار اخبار و آگهی های شرکت معتبر دورانتاش ، چقدر و از چه اشخاص یا شرکتهایی پول میگیرند و زد و بندهای گروهی و سازمانی در این بین چه نقشی دارد ؟

 - دروغگویی جدید کسپرسکی

خبر دیگری که در چند وقت اخیر در برخی سایتها بازتاب داشته ، همکاری کسپرسکی با وب سایت Hacker One در زمینه شناسایی آسیب پذیری ضد ویروسهای کسپرسکی است .

شرکتهای زیادی با وب سایت Hack One همکاری دارند و خود را در این سایت رجیستر میکنند و از کاربران درخواست دارند تا نقص ها و آسیب پذیری های امنیتی محصولاتشان را گزارش کرده و حتی جایزه بگیرند .

تا اینجا نکته مهمی وجود ندارد .

مسئله اینجاست که کسپرسکی در صفحه ای که به این شرکت اختصاص داده شده ، ادعا کرده بزرگترین شرکت خصوصی تولید کننده آنتی ویروس در دنیاست !!!!
" Kaspersky Lab is the world’s largest privately held vendor of Internet security solutions for businesses and consumers. "

کاربری با نام Amir نسبت به درج این جمله در صفحه کسپرسکی اعتراض کرد و در کمتر از چند دقیقه پاسخی از طرف Hacker One در زیر آن کامنت به شرح زیر ارسال شد .


" Amir , Thanks for your Comment , The Companies Write Their own Security Pages "

پاسخ کوتاه و البته زیرکانه وب سایت Hacker One جالب توجه است .

وب سایت Hacker One به دور از قضاوت گفته که اطلاعات داخل صفحه هر شرکت توسط همان شرکت نوشته می شود و تائید کرده که خود کسپرسکی آن متن را نوشته .

2 نکته وجود دارد :

1- شرکت خصوصی کسپرسکی چطور میزان فروش دیگر شرکتهای خصوصی ( Private Company ) آنتی ویروس را دارد که ادعا کرده ، بزرگترین شرکت است ؟

شرکتهای Webroot ,, Avira , Avast , BullGuard , Bidefender , Comodo , Sophos , ESET و .. شرکتهای آنتی ویروس خصوصی هستند .

2- بر فرض محال که کسپرسکی به اطلاعات فروش دیگر شرکتهای خصوصی تولیدکننده آنتی ویروس دسترسی دارد .

حال این سوال مطرح می شود که از کجا معلوم کسپرسکی در مورد میزان فروشش خودش راست میگوید ؟

مخصوصآ که شرکت کسپرسکی بارها و بارها سابقه دروغگویی و ارائه اطلاعات نادرست دارد .



اخبار مرتبط :