امنیت هدیه ما به شماست

امنیت در دنیای دیجیتال - دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی فضای تبادل اطلاعات

امنیت هدیه ما به شماست

امنیت در دنیای دیجیتال - دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی فضای تبادل اطلاعات

آشنایی با ترفندهای تبلیغاتی و فروش کسپرسکی



http://antivirus.durantash.com/images/disna/kl-logo-black.jpg

چگونه هنوز برخی کاربران و شرکتها، بابت آنتی ویروس های شرکتی که باعث نقره داغ شدن هزاران کاربر ایرانی شده و هزاران دلار از نمایندگان و مشتریان ایرانی اش کلاهبرداری کرده، پول میدهند؟

در این یادداشت قصد داریم به برخی روشهای فریبکارانه تبلیغات، فروش و حفظ مشتریان شرکت روسی Kaspersky اشاره کنیم.



تا قبل از سال 1387 ( 2009 ) تقریبآ همه چیز عادی بود.

فقط لایسنس های اصلی آنتی ویروس هایی مانند آویرا، پاندا و ایست در بازار ایران ارائه میشد و کسپرسکی و نمایندگانش نیز مانند یک شرکت عادی مشغول بازاریابی و فروش آنتی ویروس هایشان بودند.

تقریبآ شرکت دیگری در بازار ایران حضور نداشت، مخصوصآ آنتی ویروس های غولهای امنیتی .

ولی در سال 1387 شاهد تغییرات بزرگی در بازار آنتی ویروس ایران بودیم.

شرکت دورانتاش که آن زمان یکی از نمایندگان و فروشندگان کسپرسکی بود، عرضه دیگر برندهای آنتی ویروس را در بازار ایران آغاز کرد.

اِی وی جی ، ترندمیکرو ، اوست ، بولگارد ، وبروت و سایمنتک از جمله برندهای آنتی ویروسی بود که عرضه نسخه های اصلی و اورجینال آنها توسط شرکت دورانتاش که یکی از بزرگترین و مشهورترین نمایندگان کسپرسکی و فروشندگان آنتی ویروس در ایران بود، آغاز شد.

عرضه آنتی ویروس های شرکتهای دیگر آنتی ویروس در بازار ایران، آنهم توسط شرکت مطرح و مشهور دورانتاش باعث نگرانی، ترس و وحشت کسپرسکی شد که تا آن زمان رقیب جدی در بازار ایران نداشت.

از همان زمان شایعه پراکنی و دروغ پراکنی توسط این شرکت روسی در بازار و رسانه های ایران و حتی خارج از ایران و در وب سایتهای انگلیسی زبان آغاز شد و یا حداقل آن زمان بود که مدیران شرکت دورانتاش متوجه برخی اطلاعات متناقض ارائه شده توسط کسپرسکی شدند.

دلیل اینکه شرکت دورانتاش به فکر ارائه آنتی ویروس های دیگر شرکتها بود، نارضایتی بیشتر مشتریان از آنتی ویروس های کسپرسکی و برخی رفتارهای عجیب و غریب کسپرسکی بود.

1- ارائه اطلاعات اشتباه و نادرست
کسپرسکی و فروشندگانش حداقل درباره 2 مورد به کاربران و مشتریانشان اطلاعات نادرست و اشتباه می دهند.

الف ) درباره خود شرکت کسپرسکی و محصولات و مشتریانش

کسپرسکی حتی از ارائه اطلاعات نادرست به نمایندگانش نیز ابایی ندارد.

ب ) درباره دیگر شرکتهای آنتی ویروس

کسپرسکی و اکثر نمایندگانش درباره این شرکت روسی بیش از پیش اغراق و درباره شرکتهای دیگر دروغ های شاخدار و عجیب و غریبی میگویند.

برای نمونه شرکای تجاری و رسانه ای کسپرسکی ، برای این شرکت از عناوینی مانند معظم ، غول ، کمپانی بزرگ و رهبر امنیت سایبری استفاده میکنند و اینکه برندهایی مانند سیمنتک و ترندمیکرو را نامعتبر و وبروت را متفرقه میداند جالب است.

خنده دار ترین بخش ادعاهای کسپرسکی مربوط می شود به تعداد مشتریانش.

2- جلوگیری از انتشار اخبار و آگهی های شرکتهای معتبر و پیشرو آنتی ویروس

شرکت روسی کسپرسکی با روشهای مختلف از جمله زد و بند و پرداخت رشوه به اکثر رسانه های فناوری در ایران ، تلاش کرده مانع انتشار اخبار و آگهی های شرکتهای مطرح و پیشرو آنتی ویروس و توزیع کنندگان معتبر ایرانی شود.

تمرکز اصلی کسپرسکی در این زمینه جلوگیری از انتشار اخبار و آگهی های شرکت دورانتاش و محصولاتش است.

کسپرسکی دارای لابی قوی در سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران و مخصوصآ در کمیسیون افتا است.

از طرفی وب سایت مرکز ماهر در حالی صدها خبر و گزارش به نقل از شرکت روسی کسپرسکی منتشر کرده، که حجم اخبار و گزارشات منتشر شده در وب سایتش درباره دیگر برندهای آنتی ویروس مخصوصآ شرکتهای پیشرو و بزرگ آنتی ویروس به یک صدم کسپرسکی نیز نمی رسد و نام بسیاری نیز هیچگاه در وب سایتش آورده نشده.

3- حمله و اتهام زنی به شرکتهای معتبر آنتی ویروس

روش دیگر کسپرسکی و نمایندگانش برای فروش محصول و حفظ مشتری، حمله شدید به شرکتهای معتبر آنتی ویروس است.

توهین و فحاشی به مدیران و کارمندان شرکتهای معتبر و رقیب از جمله دورانتاش و تلاش برای اخراج متخصصین خبره فناوری و شبکه از گروه های مختلف تلگرامی از دیگر روشهای این شرکت روسی برای حفظ مشتریان کنونی و جذب مشتریان جدید است.

4- کمپین های خبری گسترده که با ارائه اطلاعات نادرست همراه است.

شرکت روسی کسپرسکی طی سالهای اخیر با طراحی و اجرای صدها کمپین خبری و رسانه ای تلاش کرده تا کاربران و مشتریان و خریداران آنتی ویروس را فریب دهد.

برای نمونه میتوان به کمپین های خبری کسپرسکی بر روی بدافزارها و ویروس هایی مانند استاکس نت، فلیم ، مینی فلیم ، دوکو ، دوکو2 ، گاوس و ماسک اشاره کرد.

تقریبآ همه ویروس های فوق یا در ابتدا توسط شرکتهای دیگر شناسایی شدند یا در نهایت مشخص شد بدافزاری که ادعا شده وجود خارجی ندارد.

برای نمونه ویروس فلیم اولین بار در سال 2007 توسط آنتی ویروس های Prevx شناسایی شد و یا مینی فلیم توسط Trend Micro و یا ابزارهای شناسایی و پاکسازی استاکس نت توصیه شده شرکت زیمنس متعلق به کمپانی Trend Micro بود که شرکای کسپرسکی تلاش کردند مانع انتشار این اخبار و اطلاع رسانی شوند.

- مشاهده این لینک هم خالی از لطف نیست.

5- سانسور اخبار مربوط به مشکلات محصولات کسپرسکی، آپدیت های اشتباه و کلاهبرداری های کسپرسکی و فسخ قراردادها و قطع همکاری کارمندان و مدیران


کسپرسکی دقیقآ با همان روش یعنی زد و بند و رشوه تلاش کرده مانع انتشار اخبار مربوط به مشکلات محصولاتش، آپدیت های اشتباه ، رفتارهای نادرست و کلاهبرداری ها و همینطور فسخ قراردادها و قطع همکاری کارمندان و مدیرانش شود.

از نمونه های بارز آن میتوان به عدم انتشار خبر مربوط به آپدیت اشتباه فاجعه بار کسپرسکی بر روی ضد ویروسهای سروری و تحت شبکه این شرکت اشاره کرد که اصلاح آن 2 روز طول کشید.

و یا به تلاش کسپرسکی برای جلوگیری از انتشار خبر قطع ارتباط و استعفای ناگهانی دهها کارمند و مدیرش در روسیه، آمریکا، امارات و دیگر کشورها اشاره کرد.

جالب است بدانید طی 5 سال 4 مدیر منطقه ای به دفتر خاورمیانه و ترکیه کسپرسکی رفت و آمد داشتند.

قطع ارتباط همه نمایندگان ترکیه و استعفای دسته جمعی همه کارمندان و مدیران دفتر ترکیه که در نهایت منجر به تعطیلی دفتر ترکیه کسپرسکی شد، موضوع دیگری بود که هیچ رسانه ای بجزء دیسنا درباره آن خبری منتشر نکرد.

6- هدایت مشتریان به طرف وب سایتها، اشخاص و شرکتهای نامعتبر فروشنده آنتی ویروس

در مواقعی که کسپرسکی نتواند به شخص یا شرکتی محصولاتش را بفروشد 2 رویکرد را در پیش میگیرد.

الف ) هدایت مشتری به سمت آنتی ویروس هایی همسطح یا ضعیف تر از کسپرسکی .

ب ) هدایت مشتری به سمت وب سایتها، اشخاص و شرکتهایی که آنتی ویروس های نامعتبر، کرک و تقلبی عرضه میکنند.

7- فریب کاربران از طریق دهها کانال و گروه به ظاهر مستقل در شبکه های اجتماعی

یکی دیگر از روشهای فریب دادن کاربران و خریداران آنتی ویروس توسط کسپرسکی و نمایندگانش، هدایت کاربران و شرکتها به طور مستقیم یا غیر مستقیم به محصولات کسپرسکی در فروم ها، گروه ها ، سایتها و کانال هایی است که در ظاهر ارتباطی با کسپرسکی ندارند.

در فروم ها و گروه هایی که کسپرسکی و نمایندگانش در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام ایجاد کرده اند، اگر شخصی اقدام به معرفی و توصیه برندهای مطرح و پیشرو آنتی ویروس کند به سرعت حذف می شود و اگر وب سایت باشد ، نظرات درست و آگاهی بخشی که باعث رشد دانش بازدیدکنندگان وب سایت و اعضای گروه شود تایید و منتشر نمی شوند.

جالب است بدانید فروم ها و سایتهایی مانند آشیانه، آی تی پرو ( توسینسو) و سافت98 حسابهای کاربری نویسندگان وبلاگ دیسنا ( وبلاگ درباره شرکتها و نرم افزارهای آنتی ویروس ) و کارمندان و مدیران شرکت دورانتاش را مسدود کرده اند.

8- ترساندن خریداران و مشتریان آنتی ویروس

روش دیگر کسپرسکی برای فروش محصول و مخصوصآ حفظ مشتریانش ، ترساندن آنهاست.

نقش مستقیم و غیر مستقیم کسپرسکی در توزیع ضد ویروسهای نامعتبر در بازار ایران باعث شده تا تعداد زیادی از مشتریان و خریداران آنتی ویروس نقره داغ شده و از طرفی با جلوگیری از نشر اخبار درست و معرفی شرکتهای پیشرو و معتبر آنتی ویروس، خریداران آنتی ویروس دچار ترس و نگرانی شوند و اینجاست که کسپرسکی مشتریانش را که اکثریت از آنتی ویروس هایش رضایت ندارند را مجددآ به تمدید لایسنس قانع می کند.

تمرکز کسپرسکی در این بخش نیز جلوگیری از آشنایی مشتریانش با برندهای مطرح آنتی ویروس و همچنین شرکت دورانتاش به عنوان توزیع کننده معتبر آنتی ویروس در ایران است.

در واقع کسپرسکی تلاش کرده این مسئله را به خریداران آنتی ویروس هایش القاء کند که شرکت بزرگی است و اگر هم اشتباهی کرد، پس وضعیت آنتی ویروس های دیگر بدتر است و به نوعی نه تنها مانع مهاجرت مشتریانش به آنتی ویروس های دیگر. بلکه حتی مانع تست آنتی ویروس های دیگر توسط مشتریانش شود.

برای نمونه در حوزه آنتی ویروس های خانگی ، کسپرسکی به شدت نگران نصب آنتی ویروس های وبروت و در حوزه شبکه، نگران نصب آنتی ویروس های ترندمیکرو توسط مشتریانش است.

9- کلاس بازی

یکی از روشهای کسپرسکی تعریف چندین دوره و کلاس آموزشی است.

کسپرسکی تلاش کرده تا با تعریف و برگزاری این دوره ها و کلاس ها به بیزینس کوچک و ضعیف خود پرستیژ دهد و جوری وانمود کنه که ریسلرهاش و مشتری هاش و خریداران آنتی ویروس فکر کنند که کسپرسکی خیلی شرکت بزرگ و خفنی هست.

اگر چند وقت دیگه کسپرسکی اقدام به تاسیس دانشگاه در ایران کرد اصلآ تعجب نکنید.

احتمالآ اساتید برجسته این دانشگاه اصلآ اسم شرکتهایی مثل ترندمیکرو، سایمنتک و وبروت رو نشنیده اند و به دانشجوهایشان میگویند که اگر الان تو دنیا جنگ جهانی سوم نشده و اینقدر عمنیط هست ، همش به خاطر شرکت معظم و سوپر غول امنیتی کسپرسکی هست.

10- نمایندگی و پشتیبانی مستقیم در ایران و صدور لایسنس به نام خریدار ایرانی

یکی دیگر از روشهای کسپرسکی و نمایندگانش برای فریب کاربران این است که شرکای کسپرسکی مدعی هستند کسپرسکی به طور مستقیم در ایران حضور دارد و نماینده رسمی و مستقیم کسپرسکی هستند و لایسنس به نام شرکت ایرانی صادر می شود و پس بهتر است خریدار ایرانی فقط یا ترجیحآ آنتی ویروس کسپرسکی خریداری کند.

شاید در نگاه اول این مسئله خوب باشد، ولی وقتی نیم نگاهی به سوابق کسپرسکی می اندازیم متوجه میشویم این موارد هیچ ارزشی ندارند.

جدا از اینکه چند سالی است کسپرسکی نام نمایندگان ایرانی خود را از وب سایتش حذف کرده ( به دلیل شکایت یکی از نمایندگانش از این شرکت به دلیل کلاهبرداری ) ، باید گفت اینکه ی شرکت 4 برگ نمایندگی به 4 شرکت ایرانی بدهد و بگوید من هستم و با این برگ سعی کند به خریدار بگوید که پس پشتیبانی خوبی هم دریافت خواهند کرد، حداقل در مورد کسپرسکی ارزشی ندارد.

در گذشته کلاهبرداری های متعدد کسپرسکی در بازار ایران طی سالهای مختلف از جمله بلاک کردن لایسنس ها در سال 2009 و توزیع کارت لایسنس های مشکل دارد ( 200 روزه به جای 365 روزه ) در سالهای بعد، در حالی که نام چندین شرکت ایرانی را در وب سایتش داشت نشان میدهد حتی بودن نام شرکتی در وب سایت کمکی به خریداران نمیکند ( حداقل در مورد کسپرسکی) چه برسد به اینکه از همچین شرکتی با این سابقه برگ نمایندگی داشت و بگوییم پس این برگه تضمین کننده خرید شماست.

( وقتی خود شرکت مادر و اصلی نامعتبر و کلاهبردار است، هیچ برگه و امضاء و سندی از آن شرکت معتبر نیست.)

حال ربط داشتن برگ نمایندگی با اعتبار تولیدکننده آنتی ویروس و اعتبار توزیع کننده و فروشنده آنتی ویروس و کیفیت محصول و برندینگ و کیفیت پشتیبانی چیزیست که کسی هنوز متوجه نشده.

مثال : در سال 2009 شرکت روسی کسپرسکی تعدادی از لایسنس های آنتی ویروس های خانگی خود را بلاک کرد که در نهایت باعث شد تا تعدادی از نمایندگانش با این شرکت قطع ارتباط کرده و تعدادی از کارمندان و مدیرانش نیز استعفاء دهند و این شرکت را ترک کنند. در آن زمان از بین دهها شرکت ریسلر و نماینده کسپرسکی ، نام 8 شرکت ایرانی به عنوان نماینده مستقیم و رسمی در وب سایتش درج شده بود.

در بین نمایندگان کسپرسکی در ایران فقط شرکت دورانتاش افشا کرد که قضیه بلاک شدن وسیع لایسنس ها کار خود کسپرسکی بوده . چیزی که کسپرسکی و شرکایش در قبالش سکوت کردند و یا تلاش کردند خود خریداران را مقصر جلوه دهند. ( سرپوش گذاشتن بر روی اشتباه یا تعمد کسپرسکی در بلاک کردن لایسنس هایش )

در بحث پشتیبانی نیز باید گفت هر چند کسپرسکی با زد و بند یا رشوه به رسانه ها تلاش کرد به نوعی مانع انتشار اخبار ضعف های پشتیبانی و کیفیت نامطلوب محصولاتش شود ولی رسانه دیسنا تلاش کرده گزارشات مختلفی درباره آن منتشر کند.

جالب است فروشندگان کسپرسکی با توضیحات بالا کماکان سعی دارند درباره دیگر برندها و شرکتهای آنتی ویروس نیز اظهار نظر کنند.

روش فوق نه فقط توسط فروشندگان کسپرسکی، بلکه کمابیش توسط فروشندگان ایست، بیت دیفندر و آویرا نیز استفاده می شود.

11- تماس های وقت و بی وقت و ایجاد مزاحمت برای مشتری برای فروش و تمدید لایسنس

یکی دیگر از روشهای کسپرسکی برای فروش محصول و تمدید لایسنس ، تماس های وقت و بی وقت نمایندگان کسپرسکی با خریداران و مصرف کنندگان است تا جایی که باعث آزار و اذیت خریداران آنتی ویروس شده است.

حتی موارد زیادی مشاهده شده که این تماس های آزاردهنده با خریدار تا هفته ای 2-3 مرتبه توسط فروشنده های کسپرسکی از داخل ایران و حداقل ماهی یکبار از کشور امارات توسط دفتر کسپرسکی و یا نماینده های اماراتی کسپرسکی صورت میگیرد تا به هر شکل ممکن خریدار را به خرید کسپرسکی قانع کنند.

جالب است بدانید طی 13 سالی که از فعالیت شرکت دورانتاش میگذرد ، این شرکت برای فروش محصول حتی یک تماس با شخص یا شرکتی نگرفته است و برای یادآوری تمدید لایسنس نیز فقط به مشتریان نسخه های تحت شبکه یک یا نهایتآ 2 ایمیل ارسال می کند.

تماس های شرکت دورانتاش با شرکتها فقط جهت پیشنهاد همکاری های تجاری و باندلینگ می باشد.

12- توزیع کارت لایسنس مشکل دار در بازار فروشگاهی و Retail

بعد از سال 2009 و عرضه برندهای مطرح آنتی ویروس توسط شرکت دورانتاش، کسپرسکی به شدت تلاش کرد مانع آشنا شدن خریداران آنتی ویروس با شرکت دورانتاش و محصولاتی که در بازار ایران ارائه میدهد بشود.

هر چند تلاش های فریبکارانه کسپرسکی تا حدی موثر بود ولی در سال های 2011 و 2012 چند فروشگاه اقدام به عرضه آنتی ویروس های شرکت دورانتاش کردند و این خطر جدی برای کسب و کار کسپرسکی بود که اساس فروش محصولاتش برپایه ناآگاهی خریداران بنا شده است.

کسپرسکی در همان سالها با روش بسیار کثیفی سعی کرد بازار فروشگاهی و Retail را بی اعتبار کند تا باعث از بین رفتن اعتماد خریداران آنتی ویروس به بازار فروشگاهی شود.

کسپرسکی برای بی اعتبار کردن بازار ریتیل Retail اقدام به توزیع کارت لایسنس هایی کرد که به جای 365 روز،  فقط 200 روز فعال میشد.

همزمان با توزیع کارت لایسنس های مشکل دار در بازار فروشگاهی، کسپرسکی به شدت بر روی وب سایت فروش آنلاین محصولاتش که در اختیار شرکت ایدکو بود تبلیغ میکرد تا اینگونه بتواند حداقل مشتریان کنونی خود را حفظ کند و مانع آشنایی و مهاجرتشان به آنتی ویروس های دیگر شرکتها مخصوصآ برندهای مطرح و پیشرو شود.

اعتراف وب سایت متعلق به دفتر سابق روابط عمومی کسپرسکی ( دبیر کمیسیون افتا سازمان نظام صنفی تهران ) به این موضوع جالب توجه است.

از طرفی حدود 3 سال پیش برخی اعضای کمیسیون افتا سازمان نظام صنفی تهران که اکثریت آن را نمایندگان کسپرسکی تشکیل میدهند به درج نام شرکت معتبر دورانتاش در وب سایت پلیس فتا به عنوان عرضه کننده و فروشنده لایسنس نرم افزارهای آنتی ویروس، اعتراض کردند.

( چرا برخی اعضای کمیسیون افتا نصر تهران با معرفی شرکت معتبری برای خرید آنتی ویروس مشکل دارند؟ )

جالب است بدانید برخی اعضای کمیسیون افتا سازمان نظام صنفی تهران حتی به ارائه جایزه و پاداش به مهندس امیر صفری فروشانی از مدیران شرکت دورانتاش و از نویسندگان وبلاگ دیسنا، بابت مسابقه وبلاگ نویسی صفرویک که توسط پلیس فتا برگزار شده بود نیز اعتراض کردند که این نشان دهنده ترس کسپرسکی و نمایندگانش از آشنا شدن خریداران آنتی ویروس با حتی کارمندان و مدیران شرکت دورانتاش است.

در پی افشای بلاک شدن لایسنس ها توسط کسپرسکی و کلاهبرداری این شرکت روسی از مشتریانش در وبلاگ خبری دیسنا ،  شرکت کسپرسکی در سال 2009 تلاش کرد تا با اعمال فشار به شرکت دورانتاش فعالیت دیسنا را متوقف و یا یادداشت های اطلاع رسانی را پاک کند که با مقاومت شرکت دورانتاش روبرو شود.

( شرکت دورانتاش ثبت کننده نام دامنه دیسنا disna.ir می باشد. و در آن زمان چون دورانتاش نماینده کسپرسکی بود، کسپرسکی سعی داشت با اعمال فشار به دورانتاش مانع فعالیت و اطلاع رسانی دیسنا شود. )

همچنین شرکت ایست " نود32" ، برای 2 سال ( 2013 تا 2015 ) آدرس وبلاگی دیسنا را مسدود کرد تا اشخاص و شرکتهایی که آنتی ویروس های ESET را دارند نتوانند مطالب وبلاگ خبری و آموزشی دیسنا را مطالعه کنند.

در آن 2 سال ، آنتی ویروس های ESET ، آدرس های اینترنتی وبلاگ دیسنا را به عنوان سایت آلوده نشان میدادند و مسدود میکردند.

از طرفی برخی کاربران به دیسنا اطلاع داده اند که آنتی ویروس های کسپرسکی نیز به صورت موردی برخی لینکها و یادداشت های دیسنا را مسدود میکنند تا امکان مشاهده و مطالعه آن یادداشت ها برای مشتریان کسپرسکی مقدور نباشد. ( دیسنا و شرکت دورانتاش در حال بررسی این ادعا هستند. )



یادداشتهای مرتبط :


دیسنا : پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد