حتمآ تاکنون گزارشات و یادداشتهای مختلفی را که در وب سایتها ، وبلاگها و نشریات درباره سهم فروش محصولات آنتی ویروس شرکتهای مختلف منتشر شده است مشاهده کرده اید .
این گزارشات عمومآ با عنوان سهم بازار ( Market Share ) منتشر می شوند و احتمالا متوجه شده اید که در بیشتر این یادداشتهای نتایج این گزارشات با برخی خبرهای دیگر که درباره غولهای امنیتی منتشر می شوند تناقض دارد .
باید گفت یکی از اصلی ترین دلایل این اختلاف این است
که تحلیلگران و کارشناسان این وب سایتها و موسسات به اشتباه آنتی ویروسهای رایگان را نیز جزء بازار به حساب
می آوردند .
برای نمونه گزارشات وب سایت OPSWAT به این شکل به دست
می آیند که نرم افزاری که متعلق به این موسسه است بر روی کامپیوترهای
کاربران نصب است و این موسسه از طریق گزارشاتی که این نرم افزار برایش
ارسال می کند متوجه می شود که بر روی کامپیوترهای کاربران چه آنتی ویروسی
نصب است .
بسیاری
از کاربرانی که عمومآ اقدام به نصب اینگونه نرم افزارهای ارسال گزارش می کنند عمومآ نسخه های پولی استفاده نمی کنند و در این میان
کاربران انتخابی از بین محصولات ضد ویروس رایگان شرکتهای AVG , Avast ,
Avira , Microsoft ، Panda دارند .
این درحالی است که غولهای امنیتی هیچکدام هیچ محصول ضد ویروس رایگانی ندارند و از طرفی مشتریان محصولات غولهای امنیتی به دنبال امنیت واقعی بوده و دنبال نصب نرم افزارهای متفرقه و اینگونه موارد نیستند .
و
اما درباره شرکتهای ESET و Kaspersky باید گفت این شرکتها درست است که
محصول رایگانی ندارند و باید برای استفاده از محصولاتشان هزینه پرداخت شود تا لایسنس معتبر خریداری شود .
ولی این شرکتها جهت تبلیغات و بازاریابی راههای دیگری در پیش گرفته اند .
انتشار
لایسنس و کدهای فعالسازی در وب سایتها یکی از این راهکارهاست و بسیاری از
کاربران محصولات این شرکتها نسخه های اصلی و لایسنسهای پولی استفاده نکرده و
از نسخه هایی که با لایسنسهای سرقتی فعال می شوند استفاده می کنند .
این کاربران نه تنها جزء بازار ، بلکه جزء کاربران معتبر محصولات امنیتی به حساب نمی آیند و البته بیشترین آلودگی های ویروسی هم بر روی همین کامپیوترها قابل مشاهده است .
از طرفی اینگونه موسسات آماری قادر به تمیز دادن این 2 گروه از کاربران با یکدیگر نیستند .
این گزارشات عمومآ در حوزه محصولات خانگی و آنتی ویروس خانگی منتشر می شوند و به دلایل فوق است که گزارشات اینگونه موسسات با یکدیگر در تناقض است .
درباره نظرسنجی ها هم به همین صورت است .
با کمی دقت میتوانید متوجه شوید در نظر سنجی های که ر وب سایتها و بلاگها منتشر می شوند هم همین آنتی ویروسها بیشترین رآی را می آورند .
- ارائه نسخه های رایگان و یا انتشار لایسنس یکی از دلایل است که امنیت سیستمهای کامپیوتری و موبایلشان برایشان اهمیتی ندارد .
- و دلیل دوم این است که کاربرانی که از نسخه های رایگان و یا امکان فعالسازی
با لایسنسهای منتشر شده در اینترنت و سرقتی استفاده می کنند عمومآ از لحاظ
تحصیل و کسب و کار و یا اشتغال به کار وقت آزاد بسیار بیشتری دارند و
بسیاری از زمان خود را صرف وبگردی های بی مورد و شرکت در اینگونه نظرسنجی
ها می کنند .
با احترام باید گفت بیش از 90% شرکت کنندگان در اینگونه نظر سنجی ها از نسخه های معتبر آنتی ویروسها استفاده نکرده و از لحاظ وقت نیز وقت آزاد بسیاری دارند و به کار خاصی مشغول نیستند .
و اما درباره گزارشات مربوط به فروش آنتی ویروسهای تحت شبکه :
درست است که اینچنین مشکلی در حوزه محصولات شرکتی و تحت شبکه وجود ندارد و یا بسیار اندک است ولی مشکل دیگری در این گزارشات وجود دارد.
میزان فروش محصولات شرکتی و یا گزارش کلی فروش محصولات یک شرکت اگر شرکت سهامی عام باشد از همان شرکت و دفاتر بورس دریافت می شود .
در حالی که شرکتهای خصوصی اینگونه نیستند و خود راسآ
باید اقدام به ارائه گزارش فروش به موسسات و وب سایتهای تحلیل و آماری
نمایند و به سادگی می توانند در آمار و اطلاعات فروش دستکاری کنند .
در
حالی که شرکتهایی که به صورت سهامی عام اداره می شوند قادر به دستکاری در
اطلاعات و آمار نیستند و اطلاعاتشان به صورت فصلی و سالانه منتشر شده و به بورس و سهامداران تحویل می شود .
دستکاری در آمار توسط شرکتهای بورسی و سهامی عامل بسیار بسیار بسیار مشکل است و مسئولیت بسیار بالایی برای آنها دارد و هر کمپانی خارجی اعتبار خود را به سادگی با خطر و خدشه مواجه نمی کند .
( البته در ایران کلا سهامی عام و خاص ندارد و پیش فرض دستکاری بودن آمار است . )
برای همین است که وقتی موسسات تحلیلی و آماری مانند گارتنر گزارشی منتشر می کند 2 توضیح را در متن و یا ذیل آن مینویسند .
واحد آموزش و اطلاع رسانی شرکت دورانتاش
آلوده شدن به انواع تروجانها ، روت کیتها ، بات نتها ، نرم افزارهای جعلی ، ویروسهای پنهان ، جاسوس افزارها و ویروس زئوس از جمله تهدیداتی هستند که استفاده از اینگونه نرم افزارها کاربران را با مخاطره روبرو می سازند .
ترندمیکرو تاکنون چندین تهدید سایبری که کاربران ویندوز 8 را از طریق برنامه های فعال ساز جعلی آلوده می کنند با نامهای TROJ_DLOADR.AAD و TROJ_ARCHSMS.B شناسایی کرده است .
ترندمیکرو پیشنهاد می کند کاربران برنامه ها و نرم افزارهای مورد نیاز را از منابع معتبر تهیه و استفاده نموده و از برنامه های مشروع استفاده نمایند تا با اینگونه خطرات مواجه نشوند .
واحد آموزش و اطلاع رسانی شرکت دورانتاش
دیسنا - پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران به نقل از وب روت .
شرکت امنیتی وب روت - بزرگترین شرکت خصوصی آمریکایی عرضه کننده محصولات امنیتی و آنتی ویروس - ویژگی مقابله و شناسایی حملات فیشینگ ( Phishing ) را به سرویسهای امنیت ابری وب خود افزود .
وب روت توسعه دهنده یکی از تکنولوژی های خاص مقابله با حملات فیشینگ پیشرفته با نام Phresh Phish است .
خلافکاران سایبری با استفاده از حملات فیشینگ اطلاعات محرمانه کاربران و مخصوصآ اطلاعات مالی و بانکی مانند شماره های کارتهای بانکی ، پسوردها و اکانتهای بانکی و آدرسهای ایمیل و اطلاعات مشابه را به سرقت می برند .
وب روت مدعی است با تکنولوژی های امنیتی آنتی فیشینگ این شرکت بسیار سریعتر از هر شرکت امنیتی دیگری قادر به شناسایی وب سایتها و حملات فیشینگ است .
بد نیست بدانید شرکتهای سیسکو سیستمز و F5 Network از شرکای تجاری شرکت وب روت هستند و شرکت Prevx که 2 سال پیش توسط شرکت وب روت خریداری شد با بزرگترین بانکهای دنیا قراردادهای همکاری وسیعی داشته که می توان به Citi Bank اشاره نمود .
موتور ویروس یاب این شرکت اولین ضد ویروسی بود که در سالهای 2007 یا 2008 ویروس شعله ( فلیم ) را شناسایی کرده است .
شرکت دورانتاش تنها توزیع کننده معتبر محصولات امنیتی کمپانی وب روت در ایران است .
واحد آموزش و اطلاع رسانی شرکت دورانتاش
دیسنا - پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران به نقل از واحد پشتیبانی شرکت دورانتاش .
اینبار شما با فایل مشکوکی برخورد می کنید و می بینید که آنتی ویروس نورتون آن را ویروس شناسایی نمی کند .
در این مورد شما نمونه فایل را برای شرکت تولیدکننده آنتی ویروس که در اینجا نورتون سیمانتک است ارسال خواهید کرد .
البته معمولا این کار با ارسال گزارش همراه است و به همراه توضیحات به بخشهای پشتیبانی ارسال می شود .
بهر
شکل شرکت سیمانتک - بزرگترین عرضه کننده سرویسها و محصولات امنیتی در دنیا
- که محصولات آنتی ویروس خانگی خود را با نام تجاری نورتون ارائه می دهد
صفحه ویژه ای را دارد که از طریق آن کاربران می توانند فایلهایی که مشکوک به آلوده بودن هستن و آنتی ویروس نورتون انها را شناسایی نمی کند ، برای این شرکت ارسال کنند .
جهت مشاهده و دریافت راهکار ارسال فایلهای مشکوک به بخش دانلود وب سایت شرکت دورانتاش به نشانی www.durantash.com مراجعه نمائید .
در بخش سیمانتک گزینه " Submit Virus Samples " .
واحد آموزش و اطلاع رسانی شرکت دورانتاش
- دقت در مشاهده آدرس فرستنده نامه الکترونیکی ( ایمیل ) .
- استفاده از نرم افزارهای معتبر امنیتی مخصوصآ اینترنت سکیوریتی که قابلیت شناسایی هرزنامه را داشته باشند .
- باز نکردن ایمیلهای مشکوک و ارسال آنها برای بخشهای پشتیبانی شرکتهای گارانتی کننده محصولات امنیتی ( ضد ویروس ) .
- بروزرسانی همیشگی نرم افزارها ، سیستم عامل ، مرورگرهای اینترنتی و برنامه هایی مانند فلش پلیر و جاوا .
یکی از دلایل آپدیت و بروزرسانی
نرم افزارها این است که در بسیاری از موارد خلافکاران سایبری از نقصهای
امنیتی موجود در نرم افزارها که با اپدیتها هفتگی یا ماهانه برطرف می شوند ، به کاربران حمله کرده و سعی در رسیدن به اهداف خود دارند .
واحد آموزش و اطلاع رسانی شرکت دورانتاش
واحد آموزش و اطلاع رسانی شرکت دورانتاش
در سال 2011 نزدیک به 10.1 درصد کاربران شبکه
اجتماعی LinkedIn قربانی جعل هویت بوده اند در حالی که این میزان در گوگل
پلاس نزدیک به 7 درصد بوده است .
این میزان در توئیتر 6.3 درصد و در فیس بوک نزدیک به 5.7 درصد کاربران قربانی جعل هویت شده اند .
یکی
از دلایل اصلی بیشتر بودن مشکل جعل هویت در کاربران شبکه LinkedIn این است
که این شبکه اجتماعی به صورت حرفه ای جهت یافتن شکل است و کاربران اطلاعات
شخصی و حرفه ای ، کار و آموزشی خود را به سادگی به اشتراگ می گذارند .
واحد آموزش و اطلاع رسانی شرکت دورانتاش
واحد آموزش و اطلاع رسانی شرکت دورانتاش
دیسنا - پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران .
واحد آموزش و اطلاع رسانی شرکت دورانتاش