امنیت هدیه ما به شماست

امنیت در دنیای دیجیتال - دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی فضای تبادل اطلاعات

امنیت هدیه ما به شماست

امنیت در دنیای دیجیتال - دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی فضای تبادل اطلاعات

نرم افزارهای معرفی شده در برخی وب سایتها چگونه باعث دردسر کاربر

دیسنا - پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران به نقل از واحد آموزش و اطلاع رسانی شرکت دورانتاش


Durantash , Security is our Gift

امروز تقریبا همه وب سایتها و وبلاگهایی که در حوزه اخبار فناوری اطلاعات فعال هستند و یا حتی رسانه هایی که فقط یک بخش با عنوان فناوری اطلاعات داشته باشند هر از چندگاهی برنامه ها و نرم افزارهایی را معرفی کرده و لینک دانلود آن نرم افزارها و ابزارها را نیز در متن و انتهای همان خبر در دسترس خوانندگانشان قرار می دهند .

بی دقتی و عدم دارا بودن دانش و تخصص لازم برخی وب سایتها و وبلاگها که اقدام به معرفی نرم افزار می کنند ، به شکلهای مختلف می تواند خوانندگان و کاربران استفاده کننده از آن نرم افزارها را دچار مشکل ساخته و در مواردی باعث سرقت اطلاعات و حتی باعث بروز مشکلات غیر قابل جبرانی شود .

ولی چگونه معرفی و دانلود یک نرم افزار ، آنتی ویروس و یا ابزار ویروس یابی به ظاهر عادی می تواند برای کاربران مشکل ساز باشد و یا از لحاظ امنیتی تهدیدی برای کاربران باشد ؟

در این بخش سعی می کنیم مهمترین مواردی که باعث ایجاد مشکل برای خوانندگان این وب سایتها و استفاده کنندگان از نرم افزارهای معرفی شده می شوند را بیان کنیم و بیشتر تمرکزمان بر روی نرم افزارها و ابزارهای امنیتی است .

1- بخش عمده نرم افزارهای ضد ویروس و یا ابزارهای ویروس یابی ، ضد جاسوس افزار و یا تروجان یاب معرفی شده متعلق به شرکتهای ناشناخته و غیر معتبر است .

این نرم افزارها شاید در ظاهر توسط یک شرکت ارائه و پشتیبانی شوند ولی آن شرکت چندان معتبر نبوده و یا در بدترین حالت ممکن است شرکتی جعلی باشد .


2- بخشی از نرم افزارهای معرفی شده هم هستند که به طور کلی نرم افزارهای جعلی FAKE ، کرک و آلوده هستند .

( متاسفانه بسیار دیده شده که برخی وب سایتها و بلاگها جهت افزایش بازدید اقدام به انتشار فایلها و آنتی ویروسهای جعلی ، کرک و یا لایسنسهای - کدهای فعالسازی - غیر معتبر می کنند . )


3- بخشی از این نرم افزارها و ابزارها هم هستند که محصولات شرکتهای معتبر و شناخته شده هستند ، ولی لینک دانلودی که در دسترس کاربران قرار داده می شود ، منتهی به نرم افزارهای آلوده و جعلی است .


4- تعدادی از این نرم افزارها هم هستند که هم از شرکتهای معتبر هستند و هم فایلی که در دسترس کاربر قرار می دهند ممکن است فایل اصلی و معتبر باشد ، ولی در کنار آن یک فایل کرک جعلی و آلوده قرار داده می شود که دقیقآ همین فایل کاربر را با مشکل مواجه می کند .

عمومآ به کاربران گفته می شود هنگام استفاده از ابزارهای کرک و FAKE ، آنتی ویروس خود را غیر فعال کنند و در این حالت کامپیوتر و موبایل به سادگی آلوده می شوند .

عموم آلودگی های ایجاد شده با این فایلها و ابزارها ، ویروسهایی ( تروجانها و روت کیتهایی ) هستند که حتی وقتی آنتی ویروس مجددآ فعال شود دیگر قابل شناسایی نبوده و باید عملیات پیچیده پاکسازی بر روی کامپیوتر و موبایل انجام شود .


5- تعدادی از نرم افزارهای معرفی شده هم درست است که محصول شرکتهای معتبر هستند ، ولی نسخه قدیمی بوده و  دیگر توسط آن شرکت ارائه و پشتیبانی نمی شوند و نباید دیگر از آنها استفاده شود .


6- ارائه ابزارها ، نرم افزارها و روشهای ویروس یابی بدون در نظر گرفتن استاندارهای مراکز پشتیبانی شرکتهای امنیتی .

برخی از وب سایتها هم سعی در راهنمایی کاربران مخصوصآ در بحث ویروس یابی و پاکسازی سیستم دارند ، ولی به دلیل اینکه با استاندارها و شرایط صحیح ویروس یابی و یا شرایط صحیح استفاده از نرم افزارها و ابزارها آشنایی ندارند ، بدتر باعث می شوند تا کاربران با مشکلات جدیدی مواجه شوند و یا عملیات نصب و یا ویروس یابی به درستی انجام نشود ، غافل از اینکه در این موارد کاربر فکر می کند کار به خوبی پیش رفته است .


و نکته تاسف بار اینکه حتی دیده شده از برخی رسانه های بسیار پر مخاطب مانند صدا و سیما هم وب سایتهای معرفی شده اند که به طور مشخص نرم افزارهای جعلی و FAKE منتشر کرده و یا نظرات افراد غیر متخصص به عنوان نظرات کارشناسان خبره منتشر شده است پس باید بیشتر دقت کنیم .

Durantash , Security is our Gift


   واحد آموزش و اطلاع رسانی شرکت دورانتاش

( توزیع کننده سرویسها و محصولات امنیتی و کلـود در ایران )

                www.durantash.com

دیسنا - پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران .


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد