این اولین بار نیست که کسپرسکی با سرقت نام ویروسها و یا اجزای ویروسهایی
که پیش از این کشف شده اند گاهآ با نامگذاری های جدیدی بر روی ویروسهای قدیمی ،
اقدام به خبرسازی برای تبلیغات می کند .
پیش از این کسپرسکی ویروس فلیم ( شعله ) را از شرکت وب روت و ویروس مهدی را
از شرکتهای سوفوس و مکآفی سرقت و درباره آنها خبر منتشر کرده بود و طوری
وانمود کرده که ظاهرآ خود این تهدیدات را کشف کرده است .
البته شاید کسپرسکی تازه این تهدیدات را به تازگی کشف کرده باشد و این طبیعیست .
تعداد
متخصصین و شبکه های تحلیل و پردازش تهدیدات کسپرسکی بسیار کوچکتر از
کمپانی های بزرگ و معتبر بین المللی است و انتظار بیشتری هم از این شرکت
نمی رود .
کمپانی های بزرگ و معتبر بین المللی روزانه تا 100 هزار قطعه
ویروس ، بدافزار و حملات سایبری جدید کشف و شناسایی می کنند و طبیعیست که امکان
انتشار خبر درباره تک تک
این تهدیدات برای آنها امکانپذیر نیست و فقط الگوریتمهای شناسایی
این تهدیدات را بر روی سرویسها و نرم افزارهای خود قرار می دهند تا
کاربرانشان در امنیت باشند .
بخشی از این تهدیدات نیز به وسیله
تکنولوژی های منحصر بفرد امنیتی این شرکتها مانند رفتار شناسی ، امنیت ابری
و یا دیگر تکنولوژی ها شناسایی می شوند و هیچگاه خبری درباره آنها منتشر
نشده و یا تحلیل نمی شوند .
بسیاری از ویروسهایی که این شرکتها کشف و شناسایی می کنند جزء سارقان هویت و
یا جاسوس افزارها و بسیار خطرناک بوده ، ولی کشف و رهگیری اینگونه
ویروسها برای متخصصین حرفه ای این شرکتها به امری عادی و طبیعی تبدیل شده
است .
کسپرسکی با ترفند جدیدی برخی از همین ویروسها که ماهها یا سالها بعد به
دست می آورد را تحلیل کرده و خبر آنها را به نام خود منتشر می کند .
کسپرسکی به واسطه از دست دادن نمایندگان ، مدیران منطقه ای و مشتریانش در
وضع خوبی به سر نمی برد و الارقم اینکه ارتباط خود با دولت روسیه را رد می کند ولی
مشخص است هم اکنون بدون کمکهای دولت روسیه قادر به ادامه حیات نیست .
این شرکت چندین بار نیز سابقه مسدود کردن اشتباهی لایسنسهایش را دارد که
همچین اتفاقی تاکنون در دیگر شرکتهای امنیتی و نرم افزاری سابقه نداشته و این موضوع نشان دهنده نهایت بی مسئولیتی این شرکت است .
خبر منتشر شده توسط کسپرسکی ( 8 آگوست 2012 )
خبر منتشر شده توسط ترندمیکرو 4 مارچ 2012 ( حدود 5 ماه پیش )
خوب به موضوع جدیدی بپردازیم و آن بررسی بازار آنتی ویروس هندوستان است .
همانطور که مشاهده می کنید حدود 1 سالی است که تمرکز تبلیغاتی کسپرسکی به منطقه ایران و خاورمیانه محدود شده است .
شواهد بسیاری نشان می دهد که نه تنها بازار اروپا ، آمریکا و
آسیای جنوب شرقی جایگاهی برای این شرکت روس قائل نشده اند ، بلکه بازار آنتی
ویروس هند هم که روزگاری به لطف فعالیتهای توزیع کننده انحصاری کسپرسکی در هند
Zoom Technology و البته قیمتهای بسیار پایین توانسته بود اندک جایی برایش باز کند ، به سرعت در حال از دست دادن جایگاه خود و
خروج از بازار بزرگ هندوستان است .
( Zoom Technology بین سالهای 2009/2010 با کسپرسکی قطع ارتباط کرد و کسپرسکی برای مدتی دست به دامن کامگارد شد . )کسپرسکی دست به دامن کامگارد شد .
کسپرسکی مجبور به حذف کامگارد شد .
در هندوستان کسپرسکی نه تنها مجبور شده تا قیمت پایه محصولات خود
مخصوصآ آنتی ویروسهای تحت شبکه را مجددآ کاهش دهد ، بلکه تخفیفهای جدیدی را
نیز به خریداران پیشنهاد داده است .
برای مثال قیمت پایه ( Base ) لایسنس KBSS برای 10 تا 15 کامپیوتر که حدود 1700 روپیه بود ، هم اکنون به 1200 روپیه رسیده است .
البته
در زمان قیمت 1700 روپیه قیمت هر روپیه 20 تومان بود و با توجه به اینکه
تغییر قیمتی بین دلار و رویپه شاهد نبودیم ، 1200 روپیه می شود 30 هزار
تومان می شود .
بد نیست بدانید کسپرسکی همان نسخه KBSS را با عنوان
KBSS Small Office به صورت نیم بها ارائه می دهد . این راهکارها با نسخه
های Small Business ایران متفاوت بوده و همان لایسنس KBSS تحویل خریدار می
شود .
این کاهش قیمت در تعدادهای بیشتر و یا راهکارهای دیگر بیشتر هم می شود .
همچنین میزان تخفیف مهاجرت و تمدید از 30% قیمت پایه به بیش از 60% افزایش یافته است .
جالب اینکه در این مدت قیمت محصولات شرکتهای بین المللی مانند ترندمیکرو و
سایمنتک یا تغییری نداشته و در برخی محصولات با افزایش
هم روبرو بوده است .
کمپانی های معتبر امنیتی که همواره در همه بازارها جزء
انتخابهای اول مصرف کنندگان هستند به دلیل کیفیت بالا محصول و خدمات
پشتیبانی و درخواستهای رو به رشد و قابل اعتماد بودن اندکی هم با افزایش
قیمت مواجه
بوده اند .
ولی در این سالها بجزء شرکتهای امنیتی بین المللی و معتبر ، مشکل دیگری هم
برای این شرکت روسی به وجود آمده که آنطور که مشخص است امید
بازگشت کسپرسکی به بازار این منطقه را به شدت کاهش داده است .
بعد از بروز مشکلاتی که در جریان هستید مصرف کنندگان محصولات این شرکت به 2 گروه تقسیم شده اند .
گروهی به سمت استفاده از محصولات شرکتهای بزرگ و معتبر امنیتی رفته اند .
و گروه دیگر که محصولاتی با قیمتهای پایینتر و وطنی ( هندی ) می خواهند به سمت استفاده از
محصولات ضد ویروس هندی متمایل شده اند .
آنطور که در لابلای برخی وب سایتهای تحلیل و بررسی محصولات و بازار ضد ویروس هند مشخص است ، مصرف کنندگان قدیمی کسپرسکی
که هم اکنون از ضد ویروسهای هندی استفاده می کنند معتقدند که علاوه بر پشتیبانی بهتر ، محصولات
این شرکتها کیفیت و عملکرد بهتری نسبت به کسپرسکی داشته و این موضوع روند مهاجرت از کسپرسکی به
ضد ویروسهای هندی را تسریع بخشیده و
دقیقآ همین موضوع مشکلات بسیاری را برای کسپرسکی ایجاد کرده است.
در حال حاضر هند دارای 4 تولید کننده آنتی ویروس است . ( کوئیک هیل ، K7 ، ای اسکن و نت پروتکتور )
این مشکلات به حدی است که کسپرسکی دیگر تمرکزی بر روی بازار منطقه هندوستان
نداشته و با ناامیدی با کاهش قیمتها سعی در جذب مجدد بازار دارد و تمرکز تبلیغاتی
خود را به ایران و خاورمیانه معطوف کرده است .
- ترس کسپرسکی از افشای قیمتهای واقعی محصولاتش .
بد نیست درباره قیمتهای سال 2012 کسپرسکی اطلاعات بیشتری داشته باشید .
از
اوایل سال 2012 کسپرسکی فقط به چند توزیع کننده خاص لیست قیمتهای 2012 را
ارائه داده و تاکید کرده که لیست نباید به هیچ همکار و نماینده ای داده شود
و نمایندگان از لیست قیمتهای قدیمی استفاده می کنند و در بیشتر موارد قیمت
به صورت پروژه ای به نماینده اعلام می شود .
- همکاری شاتل با کسپرسکی .
بد
نیست بدانید کسپرسکی از سر ناچاری هر شرایطی که شاتل خواسته برآورده کرده و
حتی بیش از 1 سال نام این شرکت را در لیست نمایندگانش قرار داد تا شاید
راضی شود با این شرکت همکاری کند .
- تغییرات در سیستم مدیریت لایسنسهای آنتی ویروس کسپرسکی .
همانطور که می دانید کسپرسکی تغییراتی در سیستم مدیریت لایسنسهای خود داده
که به واسطه آن در تعداد نصبهای لایسنسهای کسپرسکی محدودیتهایی بروز
کرده است . لینک
مثلا در لایسنس 1 کامپیوتره ، کاربر فقط 2-3 بار قادر به تعویض ویندوز و یا انتقال
به سیستم دیگر و یا تغییرات سخت افزاری است و سپس لایسنس مسدود ( بلاک ) می شود .
خوب به نظر شما چرا کسپرسکی سیستم لایسنس محصولات خود را به این شکل درآورده است ؟
برخی معتقدند که این تغییرات برای امنیت بیشتر لایسنس است .
ولی باید گفت این استدلال بی ربطی است .
زیرا کاربر دارد روی یک سیستم
یا همان تعداد مشخص سیستم از لایسنس استفاده می کند و قوانین Term and Conditions را نقض نکرده که لایسنش مسدود و بلاک شود !
از طرفی می دانید که چندین بار کسپرسکی لایسنسهاش را به اشتباه مسدود کرده است .
ولی یکبار بین سالهای 2009 / 2010 تعداد لایسنسهای مسدود شده هم بسیار زیاد بود و هم متعلق به همه مناطق بود .
یعنی هم لایسنسهای خاورمیانه ، هم هندوستان ، هم انگلستان ، هم منطقه اروپا و هم مالزی و هم آمریکا مسدود شد .
حال با این اطلاعات مشخص می شود که چرا کسپرسکی سیستم لایسنسهای خود را عوض کرده است .
آیا می توانید حدس بزنید ؟
به طور مشخص یکی از دلایل تغییرات در سیستم مدیریت لایسنس ، کسپرسکی سعی دارد که اگر مجددآ بر اثر اشتباه لایسنسهایش مسدود شد
به سادگی بر اشتباه خود سرپوش گذاشته و ماست مالی کند و موضوع رو جمع
کند و از شواهد مشخص است که دیر یا زود
این اتفاق خواهد افتاد .
شرکت شاتل هم که جدیدآ با ترس و لرز فراوان فروش کسپرسکی را آغاز کرده
در بخشی از سایت شرایط استفاده از محصولات کسپرسکی رو منتشر کرده که بد نیست مطالعه کنید .
مخصوصآ بند 3.6 که مفهوم آن این است که هر زمان هر محصول و لایسنسی دچار مشکل شد حتی از
طرف شرکت تولید کننده و یا خود شاتل ، مصرف کننده حق هیچگونه اعتراضی رو ندارند .
چگونه شاتل فروشنده کسپرسکی شد ؟ ( قسمت اول )
و در آخر باید گفت : متاسفانه برخی خوانندگان وب سایت دیسنا بدون دقت
لازم و کافی مطالب دیسنا را مطالعه کرده و به مستندات و منابع دیسنا دقت ندارند .
این گروه از خوانندگان لطفآ در صورتی که با شبهه ای مواجه شدند در ابتدا
به منابع و شواهد مندرج در متن و یا ذیل اخبار مراجعه کرده و در صورتی که باز سوالی داشتند آن را با ما مطرح نمایند .
اخبار مرتبط :مقایسه آنتی ویروسهای KIS و TMIS کشف نقصهای امنیتی خطرناک در محصولات 2012 کسپرسکی
کسپرسکی اشتباه خود را به طرز بدی اصلاح کرد .
پر فروش ترین شرکتهای آنتی ویروس در سال 2011
دفتر کسپرسکی در ترکیه بسته شد .
چرا کسپرسکی فارسی شد ؟ ( نوآوری یا ناچاری ؟ )
شرکت General Atlantic از خرید سهام کسپرسکی منصرف شد .
بیش از 1 ماه از درج و حذف ناگهانی نسخه های خانگی کسپرسکی می گذرد .
بررسی جامع تروجان پلیس Police Trojan
دیسنا :
پایگاه اطلاع رسانی امنیت فناوری اطلاعات ایران