امنیت هدیه ما به شماست

امنیت در دنیای دیجیتال - دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی فضای تبادل اطلاعات

امنیت هدیه ما به شماست

امنیت در دنیای دیجیتال - دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی فضای تبادل اطلاعات

کدام آنتی ویروس را بخریم ؟ ( برندینگ در بازار آنتی ویروس )




دیسنا - پایگاه اطلا
ع رسانی امنیت اطلاعات ایران .

خبر تحلیلی  :

این سوال همواره برای کاربران ایرانی مطرح بوده است که چه آنتی ویروس را باید خرید و چه مسائلی را باید در نظر گرفت .

یکی از مواردی که همواره دستماییه برخی وب سایتها و شرکتهای ایرانی بوده تا به این وسیله بتوانند کاربران را به خرید محصولات خود قانع کنند مسئله تحریم بوده است .

ولی این مسئله آیا در انتخاب ما می توان تاثیر گذار باشد ؟

باید گفت تحریمهای در مورد محصولات IT شامل 2 بخش اولیه می شود :

1- محصولات سخت افزاری : که به وسیله رابط به کشور وارد می شوند مانند محصولات : HP - IBM   - MAXTOR - DELL - CISCO و دهها کمپانی دیگر .

این رابط مهم نیست در یک کشور اروپایی ، آمریکایی ، اماراتی یا آسیایی باشد و حتی یک شرکت ایرانی در یک کشور دیگر . بهر شکل رابط بوده و مستقیم از کمپانی تولیدکننده به ایران وارد نمی شود .

2- محصولات و سرویسهای نرم افزاری و ابری :

این سرویسها به صورت لایسنس ( کدهای فعالسازی ) و یا نام کاربری و پسورد ورود به پنلها در اختیار مشتریان قرار می گیرد .

در این یادداشت روی صحبت ما همین بخش یعنی سرویسها و محصولات نرم افزاری است که آنتی ویروس هم جزئی از آنهاست  .

خود این بخش شامل 2 گروه شرکت می شود :
1 - شرکتهایی که این سرویسها را به ایران ارائه نمی دهند .

( مانند : McAfee , Avast , AVG , PC-Tools )

بحث این دسته از شرکتها در همینجا بسته می شود .

محصولات این شرکتها قابل استفاده ( ثبت و آپدیت مستقیم ) در ایران نیستند .



2- شرکتهایی که سرویس ثبت ( رجیستر ) و آپدیت ( بروزرسانی ) به ایران ارائه می دهند .

مانند : Trend Micro , Kaspersky , Bitdefender , Bullguard , eScan , F-Secure , Avira , Dr.Web , Webroot , Symantec و غیره

می پردازیم به این گروه : یعنی شرکتهایی که محصولاتشان سرویس ثبت و آپدیت دارد .

این شرکتها خود به 3 دسته تقسیم می شوند .

1- شرکتهایی که نام نماینده های ایرانی را درج می کنند .

مانند : کسپرسکی ، بیت دفندر ، آویرا ، کوئیک هیل ، تراست پورت و  ...

2- شرکتهایی که یا به طور کلی نام هیچ نماینده ای را درج نمی کنند ولی شاید در ایران نماینده داشته باشند :

مانند وب روت ، ای اسکن ، بولگارد .

3- شرکتهایی که در وب سایت خود نام نماینده دارند ولی هیچ نامی از ایران در وب سایت آنها مشاهده نمی شود .

مانند : ترندمیکرو ، سیمانتک ، جی دیتا ، میکروسافت ، ای ست ( ناد32 یا نود32 ) ، پاندا

باید گفت محصولات هر 3 این گروهها قابل استفاده در ایران است و برتری هرکدام بر دیگری فقط در اعتبار کمپانی تولیدکننده ، اعتبار عرضه کننده ( گارانتی کننده ) و کیفیت محصول است .

توجه : درج نام نماینده ایرانی در وب سایت ( گروه اول ) و حتی گروه دوم هیچ تعهدی بر ارائه محصولات و سرویس با کیفیت و منظم و یا ارائه خدمات ثبت و آپدیت در آینده برای آن شرکتها ایجاد نمی کند .

عمومآ محصولات این شرکتها در دیگر کشورها خریداری نداشته ( مخصوصآ گروه اول ) و سعی دارند تا آنجا که زمان به آنها اجازه می دهد با استفاده از درج نام نماینده های ایرانی محصولات بیشتری را در ایران به فروش برسانند .

بارها شده است که نام نمایندگان ایرانی به طور کلی حذف شده و یا به طور مرتب عوض شده است .

نمایندگان این شرکتها به دلیل عدم قابلیت رقابت در 4 بخش : اعتبار برندینگ و شرکت ، کیفیت محصولات ، طیف محصولات و کیفیت خدمات پشتیبانی ، قادر به رقابت با دیگر شرکتها مخصوصآ شرکتهای بزرگ و معتبر بین المللی نبوده و سعی دارند تا با تبلیغات خاص و ترساندن کاربران و مشتریان ایرانی از برخی مسائل مانند تحریم  ، کاربران را متقاعد به خرید محصولات خود کنند .

و خوب دیده شده که برخی کاربران و مشتریان نیز به سادگی باور می کنند .

ولی در 1-2 سال اخیر نکته بسیار جالبی دیده شده :

نمایندگان برخی از همین شرکتها مخصوصآ آنهایی که نامشان در وب سایت یک تولیدکننده ضد ویروس است و بسیار بر درج نام در وب سایت تاکید داشته و با ایجاد هراس سعی در فروش محصولات خود داشتند ، عمومآ به دلیل کاهش فروش ، هم اکنون محصولاتی را عرضه می کنند که نام نماینده ایران در وب سایت خود نداشته و به وضوح دچار تناقض گویی شده اند .

ولی کاربر و مصرف کننده ایرانی در این آشفتگی چه کاری باید انجام دهد ؟

به کاربران توصیه می شود به فکر تهیه محصولات شرکتهای معتبر و بین المللی با گارانتی های معتبر باشید .

گارانتی های معتبر حتی در صورتی که خدمات ثبت و آپدیت مسدود شود ، لایسنس را به شرکت تولیدکننده عودت داده و محصول جایگزین به کاربران ارائه می دهند .

جالب است بدانید یکی از همین شرکتهایی که نام نمایندگان ایرانی نیز در وب سایت خود دارد ، اقدام به مسدود کردن لایسنسهاش کرد و لایسنسهای بلاک شده را برای کاربران ایرانی تعویض نکرد .

اخبار مرتبط :
اهداف پنهان کارگروه ویژه ساماندهی استفاده از آنتی‌ویروس‌های خارجی

پر فروش ترین شرکتهای آنتی ویروس در سال 2011


برترین فروشندگان آنتی ویروس در سال 2010

دیسنا :

پایگاه اطلاع رسانی امنیت فناوری اطلاعات ایران



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد