امنیت هدیه ما به شماست

امنیت در دنیای دیجیتال - دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی فضای تبادل اطلاعات

امنیت هدیه ما به شماست

امنیت در دنیای دیجیتال - دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی فضای تبادل اطلاعات

پلیس فتا روسها را تحت پیگرد قرار می دهد ؟


Kaspersky Lab: Antivirus Software and Free Online Virus Scan

 دیسنا - پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران .

هماطور که می دانید شرکت روسی ارائه دهنده آنتی ویروس از زمان ارائه محصول در ایران بارها حقوق کاربران را به شکلهای مختلف نقض کرده و خسارات بی شماری به کاربران ایرانی وارد کرده است .

از مسدود کردن اشتباهی هزاران لایسنس محصولات خانگی و عدم تعویض و پاسخگویی مناسب به کاربران ایرانی تا ارائه آپدیتهای اشتباه فاجعه بار که خسارات مادی و غیر مادی بسیاری را متوجه کاربران خانگی ، شرکتی و مخصوصآ سازمانی کرده است .

سوال این است آیا هم اکنون با راه اندازی پلیس فتا که مرجعی برای پیگیری حقوق کاربران در فضای مجازی است ، وقت آن نشده تا بسیاری از این موارد جهت بازپس گیری حقوق کاربران ایرانی مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد ؟

نباید فراموش کنیم موسسه دیده بان آی تی در این میان نقش اساسی را بازی کرده و در همکاری تنگاتنگ با بسیاری از نشریات و وب سایتها در پیشبرد سیاستهای این شرکت روسی در ایران و از طرفی ارائه اخبار و اطلاعات اشتباه و فریب کاربران ایرانی سهم داشته است .

و آیا وقت آن نشده تا پلیس فتا به عنوان پلیس فضای سایبری و مجازی ایران به نمایندگی از طرف دولت و قوه قضائیه که باید حامی حقوق مصرف کنندگان و کاربران ایرانی باشند مسئله کلاهبرداری های روسها و آسیبهایی که این شرکت به کاربران ایرانی زده است پیگیری کند ؟

ولی آیا فقط موارد ذکر شده در بالا مشکلاتی است که تاکنون روسها برای ما ایجاد کرده اند ؟

نباید فراموش کنیم نفوذ هر چه بیشتر روسها در فضای مجازی کشور خطرات جبران ناپذیری را به ما وارد می کند که تاکنون نیز بارها تاوان آن را پس داده ایم .

اولین مشکل در اختیار گرفتن امنیت فضای سایبری کشور در دست روسهاست که ثابت کرده اند در سوء استفاده و خیانت تبحر خاصی دارند .

-  کیفیت پایین محصولات .

- عدم توانایی این شرکت در ارائه محصولات معتبر .

- عدم توانایی در اصلاح نقصهای امنیتی در کمترین زمان ممکن .

- طیف بسیار کم محصولات امنیتی این شرکت که همین الان هم فقط قادر به تامین امنیت دست و پا شکسته در یک لایه خاص هستند .

و یکی از مسائل دقیقآ چیزی است که هنگامی که میکروسافت سعی کرد تا محصول ضد ویروسش را بر روی آپدیت ویندوز قرار دهد توسط برخی کارشناسان امنیتی به آن اشاره شد .

یعنی اینکه طیف وسیعی از کاربران از یک محصول ضد ویروس استفاده کنند و این مسئله کار را برای هکرها و خلافکاران اینترنتی بسیار ساده می کند ، زیرا در آن صورت با بروز مشکل ناگهان طیف بسیار وسیعی از کاربران با مشکل مواجه می شوند .

استفاده ویروسها ، بدافزارها و حملات سایبری از نقصهای بی شمار محصولات این شرکت روسی و ضعف جدی محصولات این شرکت در شناسایی تهدیدات پیشرفته ATP و روت کیتها و ضعف در ارائه خدمات پشتیبانی مناسب تاکنون خسارات بسیاری به شرکتها و سازمانهای ما رسانده است .

بد نیست بدانید در بسیاری از موارد ، کاربر به آلودگی کامپیوتر یا موبایل خود آگاهی ندارد و ویروسها و بدافزارها مشغول فعالیت هستند و از کامپیوتر قربانی برای سرقت اطلاعات و حمله به دیگر کامپیوترها و شبکه های کامپیوتری استفاده می شود .

یک نمونه آن مسئله حملات سایبری به شرکت نفت است .

در پی این حمله فروشندگان کسپرسکی و وب سایتهای تبلیغاتی تلاش کردند با انتشار خبرهای انحرافی وانمود کنند شرکت نفت از ضد ویروس دیگری استفاده می کرده است و نه ضد ویروس روسها را .

البته برای اینکه فروشندگان محصول آنتی ویروس روس مورد اتهام قرار نگیرند بعد از انتشار اخبار ، نام ضد ویروسی که مثلا مورد استفاده شرکت نفت بوده را به عنوان نظر در بخش نظرات منتشر می کردند.

در زمان انتشار اخبار مربوط به حمله به وزارت نفت در متون خبری گفته نشده بود که وزارت نفت از چه آنتی ویروسی استفاده می کرده است و از همان ابتدای انتشار خبر این حس کنجکاوی در کاربران و مدیران شبکه شرکتها و سازمانها به وجود آمده بود که بدانند وزارت نفت از چه آنتی ویروسی استفاده می کرده و به سراغ نظرات زیر خبرها می رفتند و آنجا بود که مسئولین تبلیغاتی کسپرسکی دام خود را پهن کرده بودند . یعنی معرفی دیگر محصولات ضد ویروس .

از طرفی مدیران وب سایتها نیز که می خواستند از این بحث داغ برای افزایش بازدیدکنندگان خود استفاده کنند همه نظرات را تائید می کردند .

جالب اینکه از بین وب سایتها سایت خبرآنلاین به طور واضح نوشته بودند وزارت نفت از ضد ویروس نود32 استفاده می کند .

و هنوز برخی کارشناسان امنیتی به دنبال پاسخ سوالات بی شمار خود در خصوص وقایع مختلف امنیتی هستند که در ایران اتفاق افتاده هستند .

ولی یک موضوع باعث نگرانی جدی کاربران ایرانی است و آن درج اخبار و یاداشتها در وب سایت پلیس فتا به نقل از وب سایتهایی است که پیش از این سابقه درج اخبار و گزارشات کذب و دستکاری شده را دارند و از طرفی نماینده کسپرسکی هستند و هم مسئولیت تبلیغات این شرکت را بر عهده دارند و سابقه نشان داده است کلیه خبرهای منتشر شده در این وب سایتها براساس سیاستهای خاص روسهاست .

پیش از نیز مرکز ماهر به مرکزی برای تبلیغ کسپرسکی و درج اخبار براساس سیاستهای ارائه دهنده آنتی ویروس روسی اقدام می کرد و هم اکنون نیز به همان روند در حال ادامه دادن است .

و نکته جالب ارتباط ویژه کسپرسکی و اسرائیل است .

در حال حاضر فقط 1 شرکت اسرائیلی با نام CheckPoint که ارائه دهنده محصول ضد ویروس با نام ZoneAlarm است از موتور ویروس یاب کسپسکی بهره می برد .


پیش از این شرکتهای F-Secure , eScan و G-Data از موتور کسپرسکی استفاده می کردند که در سالهای 2008/2007 اقدام به حذف آن کردند .

اخبار مرتبط :

سوء استفاده از خدمات پرداخت آنلاین ، لوگو و نام بانکها


دانش کم کاربران موجبات سوء استفاده فروشندگان را فراهم می کند .


دیسنا :

پایگاه اطلاع رسانی امنیت فناوری اطلاعات ایران




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد