امنیت هدیه ما به شماست

امنیت در دنیای دیجیتال - دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی فضای تبادل اطلاعات

امنیت هدیه ما به شماست

امنیت در دنیای دیجیتال - دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی فضای تبادل اطلاعات

خبر فوری : آپدیت و بروزرسانی آنتی ویروسهای روسی بر روی ایران بست

 دیسنا - خبرگزاری امنیت فناوری اطلاعات

این خبری است که شاید روزی بشنوید ولی خوب چرا ما این تیتر را انتخاب نمودیم .
چندیست که فروشندگان و نمایندگان محصولات آنتی ویروس رسمی ( که نام نماینده های ایران خود را در وب سایت هایشان درج نموده اند . ) بخصوص فروشندگان محصولات شرکت روسی کسپرسکی ( کاسپرسکی ) ، اقدام به درج اخبار و انتشار شایعاتی در مورد تحریم محصولات  آنتی ویروس آمریکایی و یا محصولاتی که در ایران به شکل رسمی ارائه نمی شوند نموده اند .
این شایعات بخصوص بر روی محصولات آمریکایی مانند سیمانتک Symantec و وب روت Webroot بسیار شدیدتر می باشد .

 ( یک نمونه کوچک این موضوع خبر روزنامه دنیای اقتصاد
که با نام تحلیل بازار آنتی ویروس چندین ماه پیش منتشر شد که کلی اطلاعات غلط با یک جدول پر اشتباه در آن درج شده بود . )
ولی آیا این گفته فروشندگان و نمایندگان رسمی و بخصوص کسپرسکی درست است ؟؟؟
به طور قطع در حال حاضر می توان گفت فقط محصولات 2 شرکت مک آفی و پی سی تولز بر روی ایران بسته است و کاربران قادر به استفاده از محصولات این 2 شرکت در ایران نمی باشند .
ولی چه مشکلی برای فروشندگان کسپرسکی به وجود آمد که سعی در ایجاد و تشدید این شایعه ها دارند ؟؟؟؟
از اواسط سال 2009 طیف جدیدی از محصولات آنتی ویروس وارد ایران شد . مشکل این بود که محصولات ارائه شده جدید مانند دیگر محصولاتی نبود که قبلا در ایران عرضه می شده است .
این محصولات عمومآ از بزرگترین شرکتهای امنیتی بوده و کیفیت و امکانات بسیار خوبی هم در طیف آنتی ویروسهای خانگی و هم تحت شبکه و شرکتی دارند ، و از طرف دیگر کاربران ایرانی به طور مستقیم قادر به ثبت و آپدیت ( بروزرسانی ) محصولات این شرکتها می باشند .
از طرفی برخی از این محصولات حتی با تخفیفهای منطقه ای عرضه شده و این موضوع باعث شد ، بازار برای محصولات و فروشندگان کسپرسکی به شدت تنگ شود .
این شرکت با رقبایی در ایران روبرو بود که به طور واضح قادر به رقابت با آنها نبود ، چه برسد به کنار زدن آنها .

این دفعه خطری در کمین شرکتهای رسمی بود که با کسی شوخی نداشتند .
مانند اروپا و آمریکای شمالی و آسیای جنوب شرقی و ژاپن که کسپرسکی  و عمده شرکتهای رسمی فروش بسیار بسیار کمی در آن مناطق دارند و بخصوص کسپرسکی که فقط با ارائه تخفیفهای بسیار زیاد به نمایندگان و کاربران نهایی توانسته طیف بسیار کمی از کاربران بسیار مبتدی را به استفاده از محصولات خود جذب نماید .

برای مثال قیمت محصول اینترنت سکیوریتی کسپرسکی برای 3 کامپیوتر -1 سال ، در هند حدود 12 دلار و در چین زیر 10 دلار می باشد .

محصولات سیمانتک ( نورتون ) Symantec - NORTON بزرگترین کمپانی عرضه کننده آنتی ویروس

ترندمیکرو ( پی سی سیلین ) Trend Micro دومین کمپانی بزرگ عرضه کننده آنتی ویروس در دنیا و پیشرو در خلق و ارائه راهکارهای امنیتی جدید و نو

 وب روت Webroot : بزرگترین کمپانی امنیتی خصوصی در آمریکا که محصولاتش به کیفیت بسیار خوب معروف می باشد و یکی از پر فروش ترین محصولات در اروپا و آمریکا می باشد و همکار شرکت سوفوس می باشد و چندی پیش شرکت Prevx را خریداری نمود .

و از طرف دیگر شرکت جی دیتا GData که در اکثر تستهای مقایسه ای ( دیسنا تستها را مورد تائید قرار نمی دهد . ) توانسته رتبه اول در شناسایی ویروسها را به خود اختصاص دهد ( هم تشخیص بر اساس امضاء و هم براساس هوش مصنوعی ) و از طرفی کنسول مدیریتی آنتی ویروس تحت شبکه آن بسیار ساده و راحت می باشد ، از جمله محصولاتی بوده اند که باعث جذب طیف بسیار وسیعی از کاربران و شرکتها شده اند .

آیا به نظر شما با ورود محصولات این شرکتها که اولا بزرگتر از کسپرسکی ،دومآ معتبر تر و متعهد تر از کسپرسکی ، سومآ پیشرو تر و خلاق تر ازکسپرسکی می باشند ، شانسی برای این شرکت روسی باقی می ماند ؟؟؟؟
این مسئله باعث کاهش فروش چشمگیر کسپرسکی در ایران شد . به طوری که فروش این شرکت که روزی در ایران بی اغراق بسیار بالا بود ، با کاهشی قابل ملاحظه روبرو شد به شکلی که بسیاری از نمایندگان و فروشندگان کسپرسکی به ارائه دیگر محصولات امنیتی و آنتی ویروس روی آوردند .

بله ، واقعیت این است که دیگر کاربران خانگی و شرکتها به دنبال محصول کسپرسکی نیستند .

مسئله ای که نمایندگان کسپرسکی سعی می کنند آن را پنهان کنند تو همه چیز را عادی نشان دهند تا بیشتر از این به بازار و فروش آنها ضربه وارد نکند.

ولی در این میان یک نکته بسیار جالب توجه :

* دفتر خاورمیانه کسپرسکی تاکنون سعی نموده با تهدید نمایندگان خود سعی کند از فروش دیگر محصولات توسط آنها جلوگیری کند که تاکنون موفق نبوده است .

فقط در یک مورد یکی از نمایندگان کسپرسکی لوگوی محصول آنتی ویروس غیر کسپرسکی را حذف نمود , برای نشان دادن اعتراض خود نیز حتی اقدام به حذف لوگوی کسپرسکی  از وب سایت این شرکت  که در وب سایت کسپرسکی درج شده است نمود . 
مسئله کاهش فروش کسپرسکی به راحتی در بخشی از گزارش موسسه IDC نیز که جدیدآ از طرف کسپرسکی و ترجمه آن هم از دفتر به اصطلاح روابط عمومی کسپرسکی منتشر شده است نیز دیده می شود  .
فروش فقط در امارات - عربستان - پاکستان و مصر و جالب اینکه نامی از ایران با حدود 80 میلیون جمعیت و دهها شرکت و سازمان در لیست IDC موجود نیست .

و دیگر اینکه مشخص است فروش جهانی کسپرسکی بسیار پایین می باشد که به آن اشاره ننموده است .
نکات جالب دیگری نیز وجود دارد که بد نیست به آنها توجه کنیم :

یکی از آنها درج میزان فروش کسپرسکی در اخبار این شرکت می باشد که برای دیدن آن می توانید به وب سایت
ویکی پدیا مراجعه نمائید .
طبق گفته مدیران این شرکت ، کسپرسکی در سال 2009 حدود 480 میلیون دلار فروش داشته است . منبع
2 نکته وجود دارد . 
1- شرکتهای خصوصی امنیتی هیچگاه از میزان فروش خود نه گزارشی و حتی خبری منتشر نمی کنند . سوفوس - وب روت - آوست - بیت دفندر - آویرا که می توانید در مورد آنها جستجو کنید و ببینید آیا تاکنون در مورد میزان فروش صحبت نموده اند یا خیر ؟؟

میزان فروش یک شرکت خصوصی مانند تیراژ یک روزنامه محرمانه می باشد .

البته شاید برخی تعداد کاربران خود را ذکر کنند ولی خوب آن هم چندان معتبر نیست .

فقط شرکتهایی که به صورت سهامی عام اداره می شوند موظف به ارائه گزارشات مالی خود به صورت فصلی و سالانه می باشند و آن را ارائه می دهند .
2- مورد دوم اینکه این شرکت ادعا می کند بیش از 300 میلیون کاربر دارد .
با کمی دقت می توانید متوجه شوید اعداد و ارقام چندان با هم جور در نمی آید . ظاهرآ روسها به جزء نقض قرارداد ها و عدم وفا به تعهدات که ید طولانی در آن دارند ، بازی با اعداد را نیز یاد گرفته اند و یا در زیر فروشی استاد هستند و برای ورود به بازار مجبور به ارائه تخفیفهای بسیار زیاد به توزیع کنندگان ، نمایندگان و خرده فروشان و کاربران نهایی است .

قابل ذکر است این مسئله به جزء تخفیفهای دوره ای این شرکت می باشد که فقط در سال 2010 نزدیک به 3 دوره تخفیف در منطقه خاورمیانه ارائه نموده است . در صورتی که تا پیش از آن در هر سال فقط یکبار دوره تخفیف در نظر گرفته می شد .
مسئله دوم اینکه اگر گزارش منتشر شده توسط کسپرسکی که به نقل از IDC می باشد را با کمی دقت مطالعه کنید متوجه می شوید که جمع فروش خرده فروشی از محصولات مختلف آنتی ویروس در این 4 کشور حدود 16 میلیون دلار می باشد که رقم ناچیزی می باشد . و با فرض کسب 50% بازار توسط کسپرسکی که بسیار بعید است ، متوجه می شوید فروش این شرکت بسیار پایین است . و از طرف دیگر نوع انتشار و درج اعداد و ارقام منتشر شده فروش نشان می دهد این شرکت در دستکاری و ارائه آمارهای غلط تبحر خاص دارد . ( قطعآ این کارها از شرکتهای معتبر صورت نمی گیرد .)
عدم درج درصد فروش در این 4 کشور نشان می دهد سهم کسپرسکی شاید در این 4 کشور رتبه اول را داشته است ولی با دیگر رقبا فاصله بسیار کمی داشته است و شاید نهایتآ در حدود 10 تا 15 % باشد .
این خبر چندان با آب و تاب و ذوق زدگی توسط کسپرسکی منتشر شده است که نشان می دهد فروش بسیار خوبی را تجربه کرده است .
توجه داشته باشید ورود محصولات شرکتهای معتبر تنها دلیل کاهش فروش کسپرسکی نبوده است .
یکی دیگر از دلایل کاهش فروش محصولات کسپرسکی عدم ارائه محصولات مناسب و با کیفیت و همچنین عدم ارائه خدمات پشتیبانی مناسب به کاربران بوده است .
2 بار ارائه آپدیت اشتباه ( یکبار نسخه های خانگی و یکبار نسخه های Enterprise ) .

* در مورد دوم به مدت 2 روز طول کشید تا کسپرسکی مشکل را برطرف کند .

بخش قابل ملاحظه ای از کاربران شانس آوردند زیرا در ایران عمومآ بر روی سرورها از ویندوزهای 2003 استفاده می شود و بر روی آنها نیز فروشندگان و ارائه دهندگان خدمات آنتی ویروس از نسخه معمولی سروری کسپرسکی استفاده می نمایند و نه نسخه Kaspersky Enterprise .

ارائه نرم افزار با مشکلات فراوان هم در نسخه های خانگی و هم شرکتی که رفع مشکل آنها بیش از 8 تا 10 ماه به طول انجامید . 
( 8 ماه بعد از ارائه آخرین release )
در یک مورد در عرض یک روز شرکت کسپرسکی release جدید آنتی ویروسهای خانگی خود را بر روی وب سایت قرار داد و در عرض 24 ساعت از سایت حذف نمود .  ( نسخه 556 KIS و KAV  )
در مورد خدمات نیز ، آپدیت و بروزرسانی و ارائه نرم افزار اصلاح شده و یا اصلاحیه های نرم افزار و پاسخگویی سریع و ارسال آسان تیکت پشتیبانی جزء ارائه خدمات پشتیبانی می باشد .
آیا تاکنون شده است برای ارسال تیکت پشتیبانی به وب سایت پشتیبانی کسپرسکی مراجعه نمائید ؟؟؟

اگر که نه پس بسیار شانس آورده اید - زیرا حداقل باید 10 بار تلاش کنید تا شاید بتوانید وارد بخش ارسال تیکت شوید و به طور مداوم هنگام ارسال تیکت با پیغام error bad gateway 502 مواجه می شوید .
این موضوع به راحتی از سهم بازدید 11% بخش پشتیبانی کسپرسکی از کل مجموع بازدیدها در مقایسه با 3.9% ترندمیکرو و حدود 2% سیمانتک به خوبی نشان می دهد مشتریان کسپرسکی در حال دست و پنجه نرم کردن درست حسابی با مشکلات نرم افزارهای این شرکت می باشند . در نظر داشته باشید که شرکتهای ترندمیکرو و سیمانتک چندین برابر امثال شرکتهای کسپرسکی مشتری و کاربر دارند .
کاربران و شرکتهایی هم که فکر می کنند آلوده نیستند یا در ظاهر مشکلی ندارند ، بد نیست سیستمهای خود را با یکی از آنتی ویروسهای ترندمیکرو و یا جی دیتا و یا سیمانتک ( البته نسخه های اصلی ) اسکن و بررسی نمایند .
آیا کامپیوترها و رایانه های منزل و یا شرکت شما سنگین نیست؟؟ موقع اسکن سیستم به حالت خواب می رود ؟؟ آیا آنتی ویروس شما با سرعت مناسب و در موعد مقرر آپدیت می شود ؟؟ آیا ویروسها را به خوبی تشخیص می دهد و آیا بعد از تشخیص با تمام آنها به خوبی مقابله می کند ؟؟
آیا ارتباطات کنسول مدیریتی با آنتی ویروسهای سرورها و کلایتنها به طور مداوم قطع نمی شود؟؟
کافیست یکبار امتحان کنید : در تنظیمات آپدیت به جای گزینه اتوماتیک از گزینه ایران استفاده نمائید - ملاحظه می کنید با کاهش قابل ملاحظه سرعت بروزرسانی و آپدیت مواجه خواهید شد که در برخی از مواقع حتی ممکن است عمل آپدیت به خوبی انجام نشود .

افشای عدم وجود دفتر روابط عمومی کسپرسکی در ایران که مرکز تبلیغات منفی بر ضد شرکتها و محصولات رقیب کسپرسکی می باشد نیز دلیل دیگر بی اعتمادی کاربران ایرانی به شرکت و نمایندگان کسپرسکی شده است .

این دفتر حتی به برخی از نمایندگان کسپرسکی نیز حمله ور شده است .
قابل ذکر است طی همین مدت طی گزارشی که توسط موسسه IDC منتشر شده است ، شرکت ژاپنی ترندمیکرو موفق به کسب رتبه برتر فروش محصولات آنتی ویروس سرور و شبکه در دنیا شده است .
به نظر شما فروشندگان رسمی آنتی ویروسها و بخصوص فروشندگان کسپرسکی تا چه زمانی می توانند با انتشار شایعات دروغ و یا ایجاد ترس از تحریمها در کاربران ، اقدام به فروش محصولات خود نمایند ؟؟؟؟؟ ( شیوه ای کاملا اخلاقی )
شاید اکنون برخی از کاربران به خبرها و گزارشهای قبلی ما واقف شوند که خبر از کاهش فروش کسپرسکی داده بودیم . و اینکه کسپرسکی و نمایندگانش بی دلیل و فقط برای جلب کاربران از شیوه تبلیغاتی پر سرو صدا استفاده نموده است .

شیوه ای که در محصولات کسپرسکی نیز استفاده شده است - یعنی همان صدای جیغی مزاحم و زننده ای که هنگام یافتن یک ویروس به صدا در می آمد .

 پس می توان گفت این روشها به نوعی روشها و شیوه های نوین جذب مشتری است که توسط این شرکت روسی ابداع شده است .
در این میان فروشندگان محصولات و لایسنسهای تقلبی نیز به فروشندگان کسپرسکی و رسمی کمک شایانی می کنند زیرا باعث آشفتگی و بی اعتمادی کاربران به محصولاتی می شوند که در ایران نماینده رسمی ندارند و به نوعی باعث تضعیف جبهه فروشندگان معتبر محصولات غیر رسمی می شوند که عمومآ کیفیتی بهتر از کسپرسکی و .. دارند .
البته برای نمایندگان کسپرسکی زیاد اتفاق افتاده است که نماینده های معتبر و رسمی نیز لایسنس مشکل دار به کاربران ارائه نموده اند .
ظاهرا خود نیز گرفتار این مسائل هستند .
متاسفانه برخی از فروشندگان لایسنسها و محصولات تقلبی به ظاهر نزد کاربران شناخته شده و حتی معتبر می باشند .
قطعآ ارائه لایسنس و محصول معتبر و توصیه به کاربران برای خرید لایسنس مطابق تعداد کامپیوترها و ارائه راهکارهای مفید و سودمند برای کاربران و رعایت استاندارهای اصولی در صدور و استفاده از لایسنس باعث می شود لذت  احساس دلنشین استفاده از یک نرم افزار امنیتی و آنتی ویروس با کیفیت را به خوبی توسط کاربران لمس شود و از طرفی باعث جلب اعتماد کاربران بیشتر برای استفاده از محصولات و خدمات شرکتها می شود و به نوعی تضمین سود طولانی مدت و نه سود کوتاه مدت .
در ضمن نگران نباشید با این اوضاع و احوال کسپرسکی فعلا این شرکت به کاربران ایرانی سرویس ثبت و آپدیت ارائه می دهد به ما سرویس ندهد پس به چه کسانی سرویس بدهد ؟؟؟

در ضمن فروشندگان کسپرسکی بهتر است دیسنا را متهم به دشمنی با کسپرسکی نکنند زیرا تمام اخبار با لینکهای کاملا موثق منتشر شده است و اگر سندی مخالف آن دارند ارائه دهند تا منتشر شود .


دیسنا - پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات دورانتاش  DISNA

اولین پایگاه اطلاع رسانی تخصصی امنیت اطلاعات ایران
www.DISNA.ir
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد