امنیت هدیه ما به شماست

امنیت در دنیای دیجیتال - دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی فضای تبادل اطلاعات

امنیت هدیه ما به شماست

امنیت در دنیای دیجیتال - دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی فضای تبادل اطلاعات

از شایعه تا واقعیت "وصله به روزرسان دردسرساز شد"

دیسنا - خبرگزاری امنیت فناوری اطلاعات : ( تحلیلی ) :

اخیرآ خبری در وب سایتهای فارسی زبان و ایرانی منتشر شده است ، با این عنوان که شرکت ای ست ESET که محصولاتش با نام نود32 ( ناد32 ) معروف می باشد ، بروزرسانی اشتباهی را بر روی سرورهای خود قرار داده است که باعث دردسر کاربران شده است .

همچنین در این خبر به موضوع مشابهی که برای شرکت مک آفی اتفاق افتاده بود اشاره شده است .

همچنین منبع خبر وب سایت پی سی مگ معرفی شده است و به نقل از خبرگزاری فارس .

متاسفانه جستجوهای کارشناسان خبرگزاری امنیت اطلاعات دیسنا برای یافتن منبع خبر تا کنون نتیجه ای در بر نداشته است . البته ما خبر درج شده در خبرگزاری فارس را یافتیم .
ولی منبع خیر که باید در پی سی مگ باشد یافت نشد .
کاربران براحتی با مراجعه به وب سایت پی سی مگ ، خود می توانند اقدام به جستجو در این زمینه نمایند ،ولی نتیجه ای عاید آنها نمی شود . ( البته اگر به نتیجه ای رسیدند خوشحال می شویم ما نیز در جریان قرار دهند و لینک اصل خبر را در وب سایت پی سی مگ برای ما ارسال نمایند .)

حال این سوال پیش می آید ، چگونه یک خبر به این سرعت و حتی در وب سایتهای خبری معتبر منتشر می شود ؟؟

و اینکه چه شخصی و یا چه شرکتی یا شرکتهایی با چه نیاتی اقدام به انتشار این شایعه ( خبر دروغ ) نموده اند ؟؟

این سوالیست که بعد از پی بردن به اینکه این خبر یک شایعه می باشد برای ما پیش می آید .!!

در این میان به نظر نگارنده این شایعه طراحی شده توسط شرکتهای فروشنده کسپرسکی و مدیریت فروش کسپرسکی در منطقه ایران می باشد و برای این موضوع نیز دلایل مختلفی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره خواهیم نمود .

شرکت کسپرسکی در 6 ماهه اخیر با مشکلات بسیاری روبرو بوده است ، این مشکلات در منطقه خاورمیانه و بخصوص ایران برای این شرکت 2 چندان و بغرنج تر بوده است .

حال شرکت کسپرسکی و نمایندگان این شرکت سعی می کنند با انتشار شایعه های مختلف تلاش کنند تا در نهایت بازاری که در حال از دست رفتن می باشد و تا حدی نیز از دست رفته است ، بازگردانند .

این حرکت البته از حدود 4 ماه پیش بوسیله نشریه عصر ارتباط که همکاری نزدیکی با برخی از نمایندگان کسپرسکی دارد آغاز شده است  .

حتی در یک مورد نشریه دنیای اقتصاد نیز دست به این کار زد که تحلیل خبر درج شده در آن نشریه در این وب سایت درج شد .

  برای این منظور دست به هر اقدامی و انتشار هر خبری زده اند .

- تبلیغات منفی بطور مستقیم بر ضد محصولات آنتی ویروس شرکت جی دیتا
- تبلیغات منفی بطور غیر مستقیم بر ضد محصولات شرکت ترندماکرو و شرکتهایی که محصولاتی با کیفیت بهتری نسبت به کسپرسکی دارند .
- حمایت ظاهری از شرکتهایی که کیفیت محصولات ضد ویروس آنها بسیار پایین می باشد .
- انتشار شایعه درمورد اینکه محصولات هر شرکتی که دارای نماینده رسمی در ایران نیست ، قابل استفاده ( ثبت و بروزرسانی )  توسط کاربران ایرانی و آی پی های ایران نیست .

- و بسیاری از موارد دیگر .

ورود محصولات شرکتهای بزرگ و بین المللی مانند سیمانتک - ترندماکرو - وب روت به همراه ورود رسمی محصولات شرکت جی دیتا -
بروز مشکلات جدی و متعدد در محصولات ضد ویروس خانگی و شرکتی شرکت کسپرسکی و رقابتهای نا سالم نمایندگان کسپرسکی که نتیجه آن توزیع بسته های تقلبی توسط خود این نمایندگان در بازار بوده است .
همه این عوامل دست در دست هم دادند تا کاربر ایرانی دیگر به محصولات ضد ویروس کسپرسکی بعنوان یک گزینه قابل اطمینان نگاه نکند .

در کنار این عوامل ، ورود محصولات بین المللی که کیفیت محصولات این شرکتها بسیار بهتر از کسپرسکی می باشد ( حتی در زمان اوج کسپرسکی ) ، باعث شده است تا فروش شرکت کسپرسکی در منطقه ایران به شدت کاهش پیدا کند .

 خوب طبیعی است کسپرسکی بعد از اینهمه اتفاقات بد فکر راه حلی باشد ، ولی چرا شایعه و آن هم بر ضد نود32 ( ناد32 ) ؟؟

اولا انتشار شایعه سریعترین راه برای رسیدن به اهداف این شرکتها بوده است ، بخصوص در زمانی که دیگر شرکتهای آنتی ویروس کم کم در حال رشد در بازار آنتی ویروس ایران  و محکم کردن جای پای خود هستند .

ولی چرا نود32 : محصولات این شرکت یکی از پر طرفدار ترین محصولات در ایران بوده است . هرچند این شرکت نیز در شیب فروش و محبوبیت قرار دارد ، ولی هنوز بسیاری از کاربران ایرانی از همه جا بی خبر ، این شرکت را بزرگترین شرکت آنتی ویروس دنیا می دانند و تاثیر خبری که در مورد شرکت ناد32 منتشر می شود بسیار بیشتر و سریع تر می باشد .
خوب وقتی کاربران می بینند که بزرگترین شرکت آنتی ویروس ( در ذهن آنها ) همچنین اشتباهی را مرتکب می شود ، با احتیاط بیشتری به سمت محصولات ضد ویروس شرکتهایی مانند ترندماکرو - سیمانتک - وب روت و جی دیتا که در بازار ایران در حال رشد می باشند می روند و با توجه به سابقه تبلیغاتی کسپرسکی در ایران ، به سمت محصولات کسپرسکی متمایل می شوند .

با این کار کسپرسکی در ایران با یک تیر ، چند نشان می زند : افزایش فروش کسپرسکی - حفط بازار برای مدت بیشتر -  جلوگیری از رشد فروش شرکتهای دیگر بخصوص آنهایی که محصولات بسیار با کیفیت تری نسبت به کسپرسکی دارند .
و همچنین حواس شرکتها و کاربران از مشکلات متعددی که کسپرسکی برای آنها در این مدت برای انها ایجاد نموده است پرت می شود و بر روی این جور اخبار و شایعات متمرکز می شوند .

نمایندگان کسپرسکی نشان داده اند برای حفظ بازار و فروش اقدام به انتشار هر دروغ و شایعه ای می کنند و از بی آبرویی که بابت این کار نصیب آنها می شود باکی ندارند . که نمونه آن درج اخبار دورغ و شایعه و مصاحبه های ساختگی در وب سایت وزین ایتنا می باشد .

شاید در همین راستا باشد که  کمیسیون افتا نظام صنفی اقدام به حملات به گروه ماهر " امداد رایانه ای " نموده است .
زیرا  در تستهای مقایسه ای که در وب سایت این گروه منتشر می شود کسپرسکی هیچگاه جایگاه خوبی نداشته است و از همه بدتر محصولات جی دیتا در تمام تستها رتبه اول را کسب نموده است .

"درج این خبر نشان دهنده تائید نتایج تستهای گروه ماهر توسط دیسنا نمی باشد ."

باید منتظر بود و دید نمایندگان کسپرسکی دست به چه کار دیگری می زنند .

یکی از نکات جالب اطلاع رسانی قوی شرکت دورانتاش در مورد محصولات عرضه شده توسط این شرکت می باشد .

*شرکتهای ترندماکرو و سیمانتک تست بروزرسانی دارند .

دیسنا - خبرگزاری امنیت فناوری اطلاعات دورانتاش
www.DISNA.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد