امنیت هدیه ما به شماست

امنیت در دنیای دیجیتال - دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی فضای تبادل اطلاعات

امنیت هدیه ما به شماست

امنیت در دنیای دیجیتال - دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی فضای تبادل اطلاعات

بررسی گزارش روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان گزارشی از بازار آنتی و

خبرگزاری امنیت فناوری اطلاعات دورانتاش:




روزنامه دنیای اقتصاد در شماره 15 اردیبهشت ماه 1389 اقدام به انتشار گزارشی در مورد بازار نرم افزارهای ضد ویروس ایران نموده است .

ما در این مقاله اقدام به نقد و بررسی این  گزارش نموده ایم  .

متاسفانه این گزارش پر از اشتباهات فاحش می باشد و اطلاعات غلط در اختیار خوانندگان خود قرار داده است که این کار از یک روزنامه بسیار بعید می باشد که بدون مطالعه و تحقیق دست به همچین اقدامی بزند .

حال باید دید چرا و به چه دلیلی اینهمه اطلاعات غلط به کاربران داده شده ؟!!!!! 

همدستی چند شرکت ؟ ترس از شرکتها یا محصولات جدید ؟ !! یا شاید عوامل دیگر ؟!!!!

بخش اول گزارش اطلاعات خوبی در مورد نرم افزارهای ضد ویروس - لزوم استفاده از آنها و تفاوت نرم افزارهای اصلی و اورجینال با غیر اصلی و تقلبی ( کرک شده یا قفل شکسته ) را بیان نموده که برای کاربران مفید می باشد. البته تعداد ظهور روزانه ویروسها و بد افزارهای جدید بین 25 هزار تا 75 هزار عدد می باشد .

حال به بررسی این گزارش می پردازیم .

متاسفانه در گفته های نقل شده از مدیر عامل محترم شرکت دژ آذر جناب آقای مصلائی موارد جالبی وجود دارد مبنی بر اینکه هر کدام از آنتی ویروسهایی که در ایران نماینده مستقیم ندارند باید از آی پی IP های غیر ایرانی ثبت و بروزرسانی شوند که این گفته کاملا اشتباه می باشد .

البته فکر کنم بیشتر این گفته به این دلیل است که به شرکتهایی که نماینده مستقیم شرکتهای عرضه کننده آنتی ویروس در ایران هستند کمک شده باشد .

باید گفت که اصلا رابطه ای بین ثبت و بروزرسانی از آی پی IP های ایران با اینکه یک شرکت در ایران نماینده رسمی داشته یا نداشته باشد وجود ندارد .

عمده شرکتهای بزرگ آی تی و ضد ویروس بخصوص شرکتهای بزرگ و معتبر در این زمینه ایران را تحریم فروش نموده اند .

آزمایشگاه شرکت دورانتاش که با این خبرگزاری همکاری دارد تمام محصولات شرکتهای زیر را تست نموده است که آیا مشکلی در زمینه ثبت و بروزرسانی با آی پی های ایران دارند یا خیر و محصولات شرکتهای ذیل هیچگونه مشکلی در این زمینه نداشته اند :

البته مذاکرات شرکت دورانتاش ( برترین عرضه کننده نرم افزارهای امنیتی و ضد ویروس ) با شرکتهای عرضه کننده آنتی ویروسها نیز در این زمینه بسیار موثر بوده است تا اطمینان خاطر بیشتری برای کاربران ایرانی باشد .

کسپرسکی - بیت دفندر - ترندماکرو - وب روت - سایمنتک - پاندا - آیکاروس - تراسپروت - کوئیک هیل - آویرا - جی دیتا - AVG - آوست - اف - سکیور - نود32 - زون آلارم - کومودو - ام سی سافت .
ولی در این میان فقط و فقط 2 شرکت هستند که ثبت و بروزرسانی محصولاتشان بر روی آی پی IP های ایران مشکل دارند . - مک آفی - پی سی تولز PC-Tools

این یعنی اگر حتی لایسنس معتبر و اصلی این 2 نرم افزار و ضد ویروس را داشته باشید ، قادر به ثبت و بروزرسانی این ضد ویروسها از ایران نخواهید بود . 

باید توجه داشته باشید بروزرسانی آفلاین نیز شما را قادر نمی سازد تا بتوانید از این نرم افزارها استفاده نمائید . چون شرکتهای آنتی ویروس تحت هیچ شرایطی تمام دیتا بیش کامل ویروسها و ماژولهای برنامه شان را در این بروزرسانی ها ارائه نمی دهند .

دیگر شرکتهای آنتی ویروس حتی اگر در ایران نماینده نداشته باشند براحتی هم قابل ثبت هستند و هم قابلیت آپدیت مستقیم دارند و مشکلی در این زمینه ندارند .

در این گزارش از پاندا به عنوان شرکتی که نماینده رسمی در ایران دارد نام برده شده است ، ولی گشت و گذار ما در وب سایت شرکت اسپانیایی پاندا برای یافتن نام نماینده ایران بی نتیجه بوده است . پس پاندا نیز نماینده رسمی ندارد .

تنها شرکتهایی که نام نماینده های ایران خود را در وب سایتشان درج نموده اند شرکتهای ذیل می باشند :

کسپرسکی - آویرا - بیت دفندر - تراس پورت - دکتر وب = یعنی فقط این 4 شرکت که عمدتآ نیز شرکتهای بسیار کوچک با فروش بسیار پایینی در سطح بین المللی هستند اقدام به درج نماینده های ایران خود نموده اند . که البته کسپرسکی و بعد از آن بیت دفندر وضع بهتری نسبت به دو شرکت دیگر دارد .

در مورد اینکه متاسفانه این بازار آشفتگی فراوانی دارد شکی نیست . بارها مشاهده کرده اید که پکها و بسته های مختلف - کوچک و بزرگ - رنگ و وارنگ ارائه شده اند ( حتی با قیمتهای اصلی و بالا ) ولی یا خالی بوده اند یا لایسنس غیر اورجینال در آنها قرار داشته است و کاربر بیچاره مانده و پولی که پرداخت نموده و متضرر شده است .

این نشان دهنده این است که بازار و فروشگاه های بزرگ در پایتخت نیز دیگر مکان معتبری برای خرید این نوع محصولات نیستند .

امروزه دیگر فقط قیمت یا حتی پک بودن و نوع بسته بندی ( حتی با هولوگرام ) ، نشان دهنده اصلی بودن یا نبودن نرم افزارها و لایسنس ضد ویروسها نیستند .

( به همین دلیل شرکت دورانتاش تا کنون برنامه ای برای عرضه گسترده بسته های نرم افزاری خود در بازار نداشته است و خود بطور مستقیم اقدام به فروش محصولات ضد ویروس خود می نماید . )

در مورد گفته های مدیر فروش شرکت ایمن رایانه پندار ( نه پاندا ) : dual up بودن یا دسترسی داشتن یا نداشتن به اینترنت پر سرعت و یا نوع استفاده از اینترنت ربطی به انتخاب محصول ضد ویروس ندارد .

باید کاربران توجه داشته باشند در انتخاب محصولات امنیتی و ضد ویروس تنها نیازهای کاربر باید در نظر گرفته شود که با امکانات نرم افزار مطابقت داشته باشد .

" ضد ویروس و برنامه های مخرب - آنتی فیشینگ - آنتی اسپم - فایروال ( آنتی هک ) - فضای وب آنلاین - آنتی ویروس موبایل رایگان - قفل نمودن فایلها از راه دور - کنترل والدین بر فرزندان - آنتی فیشینگ "

همچنین به دلایلی که قبلا در مقالات وب سایت دیسنا ( خبرگزاری امنیت فناوری اطلاعات دورانتاش ) عرض شده است وجود یا عدم وجود قانون کپی رایت تاثیری در میزان فروش و استفاده از آنتی ویروس اورجینال و اصلی ندارد .

زیرا برنامه نویسی و نوع برنامه لایسنس ها طوری می باشد که کاربران نمی توانند از این نرم افزارها بصورت کرکی یا لایسنس سرقتی یا حتی آفلاین استفاده نمایند و برای شرکتهای تولید کننده این مساله اصلا مطرح نیست . زیرا آنها با نوع برنامه نویسی و برنامه ریزی نرم افزارهایشان این مشکلات را حل نموده اند .

در این میان کاربرانی که دانش و اطلاعات درست داشته باشد و درک مناسبی از آنتی ویروس و امنیت کامپیوتر و موبایل داشته باشند از نرم افزارهای ضد ویروس بصورت اصلی و اورجینال ( صحیح ) استفاده می نمایند .

همچنین در جدولی که توسط این روزنامه درج شده است اشکالات اساسی وجود دارد :

هرچند کل جدول بطور کامل مبهم است .

- نام بیت دفندر نیامده
- قیمت بالایی برای سایمنتک symantec درج شده است !!!!
- دژآذر = آوست ؟؟!!!!!
- عدم درج نام دورانتاش ( تریلیوم )  بعنوان توزیع کننده رسمی محصولات کسپرسکی
- عدم درج نام آنتی ویروسهای ترندماکرو - جی دیتا و وب روت که توسط شرکت دورانتاش عرضه شده و مورد استقبال بسیار خوب کاربران ایرانی قرار گرفته اند .

آیا این روزنامه بدون غرض اقدام به انتشار این گزارش پر از خطا نموده است ؟ آیا اطلاعات غلط در اختیار نگارنده این گزارش قرار داده شده ؟؟؟ چه هدفی از درج این گزارش به این شکل بوده است ؟؟!!!!

آیا نمایندگان شرکتهایی که نام آنها در وب سایت عرضه کنندگان درج شده ، دست به هم داده اند تا کاربران را از محصولاتی که عمدتآ کیفیت بسیار بالاتری از محصول عرضه شده توسط آنها دارند دور کنند ؟؟

ما نتیجه گیری را به خود کاربران و خوانندگان فهیم وب سایت  www.DISNA.ir واگذار می کنیم .

این چندمین گزارشی می باشد که در بعضی از وب سایتها و یا نشریات منتشر می شود و ظاهرآ هدف خاصی را دنبال می کنند .

خدا از همه بهتر می داند .
خبرگزاری امنیت فناوری اطلاعات دورانتاش



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد