امنیت هدیه ما به شماست

امنیت در دنیای دیجیتال - دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی فضای تبادل اطلاعات

امنیت هدیه ما به شماست

امنیت در دنیای دیجیتال - دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی فضای تبادل اطلاعات

گارانتی محصولات نرم افزاری ( لایسنس )

خبرگزاری امنیت فناوری اطلاعات ( تحلیلی ) :

بسیاری از افراد و شرکتها هنگام خرید محصولات آنتی ویروس و نرم افزاری ،بحث گارانتی لایسنس محصولات نرم افزاری را مطرح می کنند .

آیا اصولا امکان دارد که لایسنس گارانتی شود ؟ و یا این قابلیت را دارد که به همراه محصول نرم افزاری ، گارانتی ارائه شود؟؟

باید گفت بجزء اینکه کاربران و خریداران باید هنگام خرید محصولات نرم افزاری دقت لازم و کافی را داشته باشند و از شرکتهای معتبر خرید نمایند،  کار دیگری نمی توانند انجام دهند .

واقعیت این است که ، از زمانی که  لایسنس تحویل خریدار می شود ، فروشنده دیگر هیچگونه تعهدی در قبال لایسنس ( سوختن - مفقود شدن و ... ) ندارد .

هر شرکتی نیز که اصطلاحآ لایسنس عرضه شده توسط خود را گارانتی می نماید ، حتمآ  آشنایی کافی و تخصص لازم را در مورد نحوه عرضه و فروش و پشتیبانی محصولات نرم افزاری و بخصوص آنتی ویروس را ندارد .

حال اگر همچنین شرکتی نماینده رسمی هم باشد دیگر بدتر است .

عمومآ این شرکتها فقط و فقط به دلیل دل خوشی کاربران و خریداران اقدام به مطرح نمودن این مباحث می نمایند .

البته کاربران نیز بی تقصیر نیستند .

متاسفانه بسیاری از کاربران دانش بسیار کم و ضعیفی در مورد نحوه خرید و پشتیبانی محصولات نرم افزاری و آنتی ویروس دارند . و بجز این مساله دوست دارند کلمات خاصی ( مانند همین گارانتی یا تعویض ) را از فروشنده بشنوند .

خوب فروشندگان نیز بجای برخورد صادقانه برای فروش محصول از این کلمات استفاده می کنند .

" این محصول گارانتی داره .

بخرید و  اگه خوشت نیومد پس میگیریم .

لایسنس اگر سوخت عوض می کنیم .

و از این دست وعده وعیدها . "

که تازه بعد از این همه باید به این فروشنده شک نمود .

تعدادی  از شرکتها و سازمانها بجز اینکه هنگام خرید محصولات نرم افزاری و بخصوص آنتی ویروس بحث گارانتی را مطرح می کنند . ضمانتهای خاصی را نیز از فروشنده طلب می کنند .!!!

البته اینطور مطرح می شود که این ضمانت برای پشتیبانی محصول می باشد . ولی دیده شده است که از این ضمانت برای لایسنس استفاده می شود و بقولی گیر انداختن شرکت فروشنده استفاده می شود .

این کار اینقدر دور از عقل می باشد که جای بحث نیست .

 یعنی لایسنس توسط فروشنده به خریدار  تحویل می شود و باید خریدار طبق شرایط شرکت تولید کننده محصول یا اصطلاحآ Term & Condition  آن را نگهداری کند . ولی در این میان از فروشنده ( نماینده یا واسطه ) تعهد گرفته می شود !!! خوب خنده دار است .

مانند این می باشد که شما محصولی را خریداری کنید ولی تعهد آن را فرد یا شرکت دیگری باید بدهد !!!!!!

البته خرید محصولات نرم افزاری ( لایسنس دار ) نیز ریزکاری های خود را دارد .


در این کار آن چیزی که حرف اول و آخر را میزند اعتماد می باشد .

در این بین متاسفانه دیده شده بسیاری از شرکتهای عرضه کننده محصولات نرم افزاری مانند فروشندگان سنتی در بازار ، هم لایسنس را گارانتی می کنند !!! هم ضمانت نامه می دهند . 

توصیه دوستانه داریم این شرکتها بهتر است به سراغ فروش اجناس دیگر مانند سخت افزار - کیف و کفش و غیره بروند.

شاید یکی از دلایل توقعات بی جای خریداران و مشتریان و ادامه روندی که نشان دهنده نا آگاهی آنها می باشد ، همین موضوع است که بعضی از شرکتها برای فروش محصولات نرم افزاری ، هم آن را گارانتی می کنند - هم قراردادهای آنچنانی می بندند و به قولی با دست و پای و سر به سراغ مشتری می روند .

عمدتآ این شرکتها بعد از فروش محصول و بدلیل اختلافات مالی ، از ارائه خدمات پشتیبانی مناسب به مشتریان سر باز می زنند و قادر نیستند بر روی ارائه خدمات پشتیبانی مناسب تمرکز نمایند و گاهآ حتی تا مدتها بعد از پایان قرارداد درگیر اخذ طلبهای خود هستند .

بخث ها و بد اخلاقی هایی که در این بین اتفاق می افتد هم جای خود دارد .

و نهایتآ مشتری و خریدار متضرر می شود زیرا نتوانسته خدمات خوبی اخذ کند و بخوبی از نرم افزاری که خریداری نموده بهره مند شود .

توصیه :

- از شرکتهای معتبر اقدام به خرید محصولات نمائید .  ( این کار کمی مشکل است ، متاسفانه دیده شده است که حتی نماینده های توزیع کنندگان رسمی نیز اقدام به فروش لایسنس غیر اصلی نموده اند و فضای بازار و فروش محصولات نرم افزاری را با مشکلاتی مواجه نموده اند . )

متاسفانه دیده شده است که شرکتهای توزیع کننده بدلیل رقابت و درگیری در بازار ، اقدام به عرضه و توزیع بسته های تقلبی از هم دیگر در بازار می نمایند و در این میان فقط خریداران هستند که متضرر می شوند و فضای بازار به سمت بی اعتمادی پیش می رود که در مجموع نتایج خوبی ندارد .

- لایسنسی که مثلا برای 3 کامپیوتر تعریف شده و خریداری می نمائید فقط بر روی 3 کامپیوتر نصب نمائید .

متاسفانه دیده شده است که فروشندگان و گاهآ نمایندگان با توصیه های غیر فنی خود باعث گمراهی خریداران می شوند ، مثلا به خریدار گفته شده لایسنس را برای مدت محدودی می توان خارج از شرایط استفاده نمود و یا اینکه با تغییرات در رجیستری می توانید از آن لایسنس استفاده بیشتری نمائید .

. خریداران پیش خود این فکر را می کنند که این فروشنده دارد لطفی می کند یا رمز و رازی را با او مطرح می کند .

باید بدانیم که لایسنس های نرم افزار باید توسط خود خریدار ثبت شوند و در مواردی ( تحت شبکه ) باید به نام خریدار باشند .

از لایسنس خریداری شده فقط و فقط طبق شرایط اصلی نرم افزار Terms and Conditions  استفاده نمائید .

سوالات مهم خود را بطور مستقیم با شرکتهای تولید کننده نرم افزار مطرح نمائید . 

بخش پشتیبانی این شرکتها در بخش faq و یا از طریق پنل و وب سایت پشتیبانی آماده پاسخگویی به کاربران می باشند .

خبرگزاری امنیت فناوری اطلاعات

واحد اطلاع رسانی دورانتاش

www.durantash.com

www.NOvirus.ir



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد