امنیت هدیه ما به شماست

امنیت در دنیای دیجیتال - دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی فضای تبادل اطلاعات

امنیت هدیه ما به شماست

امنیت در دنیای دیجیتال - دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی فضای تبادل اطلاعات

انواع تحریم ایران توسط شرکتهای IT

خبرگزاری امنیت فناوری اطلاعات ( تحلیلی ) :

اخبار مربوط به تحریم ایران توسط شرکتهای IT  را همواره شنیده ایم ، ولی در این میان متاسفانه اخباری با اشتباهات فراوان نیز منتشر می شوند .
بیشتر نیز شرکتهای ایرانی برای فروش محصولات خود و برای اینکه بتوانند به هر صورت ممکن رقبای خود را از میدان به در کنند و کاربران و مشتریان را از خرید محصولات شرکتهای رقیب منصرف کنند ، به این حربه روی می آورند .
در مورد تحریم ایران توسط شرکتهای دیگر کشورها و بخصوص در حوزه IT باید گفت این تحریمها متفاوت بوده و از نظر ماهیتی نیز فرق دارند .

1- تحریم فروش محصولات :  میتوان گفت عمده شرکتهای بزرگ IT  ( و گاهی شرکتهای کوچک ) فروش محصولات را به ایران تحریم نموده و یا نامی از نماینده های ایران خود ذکر نمی کنند .
البته این مساله برای کاربران ایرانی بسیار عادی می باشد . چون در حال حاضر بیش از 99% سخت افزارها و نرم افزارهایی که استفاده می نماییم  از شرکتهایی می باشند که به نوعی ایران را تحریم نموده اند  .

این شرکتها یا بصورت پنهانی و یا از طریق توزیع کنندگان منطقه ای خود با شرکتهای ایرانی رابطه دارند و اقدام به فروش محصولات خود می کنند .

و یا شرکتهای ایرانی از طریق دفاتر خود در خارج از کشور یا شرکتهای رابط محصولات را خریداری نموده و به کاربرانی ایرانی عرضه می کنند .

شرکتهای DELL - HP - TREND MICRO - WEBROOT - ZONEALARM- ESET - NOD32 - CISCO - F-SECURE-M - maxtor - western digital - motorolla - microsoft - NOVELL-   و بسیاری از شرکتهای دیگر در زمره این شرکتها می باشند .
در مورد محصولات نرم افزاری استفاده از نرم افزار این شرکتها در ایران با مشکلی مواجه نیست .

2- تحریم ثبت و بروزرسانی ( رجیستر و آپدیت نرم افزارها ) : در این مورد نیز شرکتها سیاستهای بسیار متفاوتی را در پیش گرفته اند .

تعداد بسیار معدودی از شرکتها این سیاست را در پیش گرفته اند .

برای نمونه شرکتهای مک آفیMcAfee  و PC-Tools ( متعلق به سیمانتک ) هم دانلود و هم ثبت ( رجیستر ) و هم بروزرسانی ( آپدیت ) نرم افزارهای ( آنتی ویروس )  خود را بر روی کاربرانی بسته و تحریم نموده اند .

در این میان وب سایت شرکت McAfee برای بازدید کاربران ایرانی باز است ولی وب سایت شرکت PC-Tools  حتی برای بازدید نیز بر روی کاربران ایرانی بسته است .

یا سایت شرکت نورتون NORTON ( متعلق به سیمانتک ) www.NORTON.com بر روی کاربران ایرانی بسته است .
در عین حال شما می توانید از وب سایت شرکت سایمنتک www.symantec.COM  بازدید کنید ولی نمی توانید نرم افزار ( سورس فایل ) را  دانلود نمایید .

ولی از نکات جالب این است که در صورتی که شما سورس نرم افزار های آنتی ویروس Symantec را داشته باشید ( می توانید از بخش دانلود وب سایت شرکت دورانتاش سورس اصلی را دانلود نمایید و یا از طریق سرورهای خارج از کشور ) می توانید هم نرم افزار خود را ثبت نمائید و هم بروزرسانی ( آپدیت ) نرم افزار را انجام دهید .

و در مجموع این برداشت صورت می گیرد که شرکت Symantec ( Norton )  فروش و استفاده محصولات خود را با لایسنس معتبر در ایران امکان پذیر نموده است .

شرکت ترندماکرو نیز مانند بسیاری دیگر از شرکتهای بزرگ آی تی  فقط فروش محصولات را شامل تحریم نموده و کاربران ایرانی براحتی می توانند محصولات آنتی ویروس این شرکت را در ایران خریداری ( شرکت دورانتاش ) و  ثبت و آپدیت نمایند.

فقط تعداد بسیار معدودی از  شرکتهای آی تی نامی از  ایران و نمایندگان ایران در وب سایتهای خود آورده اند که در میان عرضه کنندگان محصولات آنتی ویروس می توان به کسپرسکی ( کاسپرسکی ) - بیت دفندر - آویرا و دکتر وب و Trustport اشاره نمود.

 در این میان متاسفانه بعضی از شرکتها که نامشان در وب سایتهای این شرکتها درج شده اقدام به انتشار اخبار مبنی بر تحریم جدی دیگر شرکتها و محصولات آنها می نمایند تا کاربران را از خرید محصولات آن شرکتها منصرف نمایند .

به کاربران گرامی توصیه می شود برای پی بردن به اینکه یک نرم افزار آیا بطور کلی بر روی کاربران ایرانی تحریم است یا خیر ، بعد از دانلود سورس آن نرم افزار ( آنتی ویروس ) ، تلاش نمایند تا آن را بصورت Trial نصب نمایند .
در صورتی که موفق به نصب و ثبت و آپدیت نرم افزار شدند مشخص می گردد که نرم افزار برای استفاده مشکلی ندارد .

قابل ذکر است شرکت دورانتاش ( عرضه کننده برتر نرم افزارهای امنیتی و آنتی ویروس و همچنین محصولات ماکروسافت در ایران ) اقدام به عرضه بسیاری از نرم افزارها نموده است .
البته این نرم افزارها در صورتی که قادر به ثبت و آپدیت توسط کاربران ایرانی باشند ، عرضه می شوند .

در صورتی که شرکتی کلا ثبت و بروزرسانی محصولات خود را بر روی ایران تحریم نموده باشد ، و شما توانسته اید آن را ثبت و بروزرسانی کنید باید در اصل بودن سورس فایل نرم افزار شک کرده و به دنبال سورس اصلی فایل بگردید .
خبرگزاری امنیت فناوری اطلاعات

واحد اطلاع رسانی دورانتاش

www.Durantash.com

www.NOvirus.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد