به گزارش دیسنا - پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران

امروز خلافکاران شیوه های جدید و البته کم خطرتری را برای فریب و کلاهبرداری از مردم در پیش گرفته اند .
دزدی دیگر مانند قبل فقط به مفهوم حضور فیزیکی در منزل یا محل کار شخص دیگر و یا سرقت با موتور در خیابان نیست .
امروزه خلافکاران سایبری با کیلومترها فاصله می توانند بسیاری از اطلاعات محرمانه را سرقت کرده و به آنچه مورد نظرشان است دست یابند .
در حوزه سایبری کاربران و شرکتها به سمت استفاده از نرم
افزارها و محصولات امنیتی روی می آورند تا جلوی کلاهبرداری و سرقت
اطلاعاتشان تا حد امکان گرفته شود .
خلافکاران سایبری برای رسیدن به اهداف خود از ویروسها ، تروجانها ، بکدورها ، روت کیتها ، هرزنامه ها ، اسپمها ، حملات فیشینگ ، لینکهای آلوده و بات نتها برای رسیدن به آنچه مورد نظرشان است استفاده می کنند .
ولی
احتمالا هیچگاه نشیده اید که شرکت یا سازمانی که خود مسئول تامین
امنیت و ارائه دهنده محصولات امنیتی است خود عامل یکی از بزرگترین کلاهبرداری ها باشد .
شرکت
روسی کسپرسکی ارائه دهنده محصولات ضد ویروس یکی از این شرکتهاست که بارها
از کاربران ایرانی به روشهای مختلف کلاهبرداری کرده است .
البته شاید برخی از مشتریان کنونی این شرکت بگویند برای ما اتفاقاتی که قرار است بگوئیم نیافتاده است .
باید گفت شما خیلی خوش شناس بوده اید تاکنون کلاهتان توسط این شرکت روسی بر نداشته شده .
آنها که کلاهشان برداشته شده منظور ما را به خوبی می دانند ولی آنهایی که جزء گروه خوش شانسها بوده اند حتمآ از ما می پرسند این شرکت روسی چگونه در ایران اقدام به کلاهبرداری کرده است ؟
اولین کلاهبرداری این شرکت مسدود کردن اشتباهی لایسنسهای آنتی ویروس خانگی و عدم تعویض و یا عودت هزینه آنها بود .
البته بارها لایسنسهای این شرکت به اشتباه بلاک شده بودند ، ولی بدترین آنها بین سالهای 2009/2010 بود که بروز مشکل در سرورهای لایسنس این شرکت باعث شد طیف وسیعی از لایسنسهای آنتی ویروسهای خانگی به اشتباه مسدود شود .
البته مسدود شدن لایسنسها به خودی خود فقط یک اشتباه بود و نه کلاهبرداری .
زمانی این مسئله
رنگ و بوی کلاهبرداری به خود گرفت که این شرکت اعلام کرد نه لایسنس
جایگزین به نمایندگان و مشتریانش می دهد و نه هزینه لایسنسها را عودت می
دهد .
از طرفی این شرکت روسی به همه نمایندگانش اعلام کرد حق انتشار خبر و تعویض لایسنسهای مسدود شده را ندارند .
در همان زمان بود که طیف وسیعی از نمایندگان این شرکت اقدام به قطع ارتباط با آنها نمودند .
جالب
اینکه نه فقط نمایندگان تجاری ، بلکه برخی از مدیران منطقه ای و کارمندان (
غیر روسی ) این شرکت هم دیگر حاضر به ادامه همکاری با این شرکت نشدند که می توان به مدیران دفاتر کسپرسکی در ترکیه و انگلستان اشاره کرد .
مدیر منطقه انگلستان کسپرسکی Kaspersky UK Office هم این شرکت را ترک کرد .
کسپرسکی در ترکیه به عزا نشست .
در ایران هم بجزء یک نماینده که آنهم هم اکنون دیگر ارتباطی
با کسپرسکی ندارد ، دیگر نمایندگان خود را مجبور دیدند از سیاستهای
کسپرسکی تبعیت کرده و کلامی حرف نزنند .
بعد از این اتفاق
نمایندگان کسپرسکی برای گمراه کردن مصرف کنندگان شکل بسته بندی های محصولات
را تغییر داده و به هر فروشنده یک گواهی فروش دادند و اعلام کردند همه بسته هایی که خود توزیع نموده اند همه جعلی و تقلبی بوده است .
و یکی از شرکای تبلیغاتی این شرکت روسی ( با عنوان دفتر روابط عمومی کسپرسکی در ایران ) با انتشار چند خبر انحرافی سعی نمود
تا استفاده کنندگان محصولات این شرکت روسی را مقصر جلوه دهد .
البته این دفتر مثلا روابط عمومی
مشخص نکرد ( برای مثال : چگونه لایسنس 1000 نفر در یک روز و یک ساعت بلاک شده است ؟ )
مورد فوق تازه یکی از دهها مورد کلاهبرداری شرکت روسی کسپرسکی از مشتریانش در ایران و تلاش برای فریب کاربران بوده است .
این
شرکت هر وقت اشتباهی مرتکب شده از ارائه هرگونه اطلاع رسانی و جبران
خسارات شانه خالی کرده و چراغهایش را خاموش کرده تا جلب توجه نکند و
فقط جیبش را پر کرده و به فکر پیشبرد سیاستهاش بوده است .
- آپدیتهای اشتباه .
- ارائه نرم افزار با باگهای بسیار زیاد به شکلی که در عرض 12 ساعت مجبور به حذف آنها از وب سایتش شد .بیش از 1 ماه از درج و حذف ناگهانی نسخه های خانگی کسپرسکی می گذرد .- عدم اعلام سرقت سورس کدهای آنتی ویروسهایش و پنهان کردن موضوع برای بیش از 3 سال .Computer World گزارش داد : سرقت سورس کد برنامه های آنتی ویروس کسپرسکی- ارائه اطلاعات اشتباه به نمایندگان و خریداران و سعی در فروش محصولات با فریبکاری .
یکی
دیگر از موارد کلاهبرداری این شرکت روسی در ایران هم ارائه لایسنسهای 200
روزه بجای 365 روزه به نمایندگانش بود که اقدام به توزیع بسته در بازار می
نمودند .
این شرکت با این حرکت هم فروشندگان و کسبه بازار را بیش از پیش بی اعتبار کرد و مشتریانش را به سمت فروشگاه آنلاینش سوق داد و بعد از آن شرکت الحسانی را از بازار ایران خارج نمود .
نمایندگان بخت برگشته که زمانی در برابر کلاهبرداریهای این
شرکت روسی با سکوتشان این شرکت را یاری کرده بودند ، اینبار علاوه بر
مشتریان ، خود هم قربانی بازی جدیدی شدند .
البته خریداران محصولات
این شرکت روسی و نمایندگانش فقط دچار مشکل نشدند ، بلکه فروشندگان سطح
بازار که اقدام به عرضه آنتی ویروسهای این شرکت به صورت بسته بندی می کردند
هم مستقیمآ دچار مشکلات جدی شده و اعتبار خود را از دست دادند .
البته ما در خبری با عنوان " شیوه جدید کسپرسکی برای بی اعتبار کردن فروشندگان آنتی ویروس در بازار " بخشی از ماجرا را گفتیم .
و البته خبر " دبیر کمیسیون افتا سازمان نظام صنفی رایانه ای ، پس از 8 ماه خبر دورانتاش درباره کلاهبرداری روسها را تائید کرد . " .
این مسئله نشان می دهد این شرکت روسی نه تنها برای همین اندک مشتریانش ارزش و اعتباری قائل نیست ، بلکه از نمایندگانش بجزء توزیع محصول ، برای پیشبردن اهداف نادرستش نیز بهره می برد .
و ظاهرآ هر وقت نیازمند پول بیشتری است اندکی از لایسنسها می دزدد و یا آنها را بلاک می کند .
دلیلش واضح و مشخص است .
کاربری که با وجود محصولات غولهای معتبر امنیت سایبری می رود و پولش را می دهد محصولات این شرکت روسی را خریداری می کند " آنهم با آن سابقه بسیار درخشان " ، مشخص است دچار مشکلات جدی [ عقلی ] است .
این کاربر فکر می کند فقط کسپرسکی خوب است و اگر کسپرسکی بارها هم این کاربر را دچار مشکل کند ، باز می رود محصولات این شرکت را خریداری می کند .
مگر اینکه دانش و آگاهی کاربر بر اثر مطالعه و تحقیق افزایش یابد که خوب اصولآ همچین کاربرانی اصلا مشتری کسپرسکی نیستند .
پس یک مشتری کسپرسکی تا زمانی که اطلاعات بیشتری ندارد و مشتری این شرکت است حاضر است هر هزینه ای را پرداخت کند.
از طرفی اگر هم به هر دلیلی نماینده مجبور به تعویض لایسنس و یا عودت هزینه شود ، آن را از جیب می پردازد .
موارد فوق تازه فقط مربوط به خود شرکت روسی کسپرسکی می شود و نه شرکای تجاری و تبلیغاتیش .لینکهای زیر هم از نمونه های فعالیت شرکای تبلیغاتی این شرکت روسی است :
حمله دوباره یکی از شرکای کسپرسکی به غولهای امنیتی
حمله مرکز ماهر به سیمانتک . چرا ؟
اهداف پیدا و پنهان کارگروه ویژه ساماندهی استفاده از آنتیویروسهای خارجیدیسنا : پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران
