امنیت هدیه ما به شماست

امنیت در دنیای دیجیتال - دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی فضای تبادل اطلاعات

امنیت هدیه ما به شماست

امنیت در دنیای دیجیتال - دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی فضای تبادل اطلاعات

بررسی دلایل کاهش فروش آنتی ویروس در فروشگاه ها .

به گزارش دیسنا - پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/bf/WebrootLogo_4C.jpgFile:Trend Micro.svgSymantec

BitDefender Logo

Press Panda Security

Kaspersky lab.gif

چرا دیگر مصرف کنندگان محصولات آنتی ویروس علاقه ای به خرید بسته های آنتی ویروس از طریق فروشگاه ها و یا به قولی کسبه بازار ندارند .

اخیرآ روزنامه دنیای اقتصاد در بخش دیجیتال ، خبری با عنوان " بازار بی رونق نرم افزارهای امنیتی " منتشر نموده .

در این خبر به نقل از یکی از کسبه بازار گفته شده فروش محصولات امنیتی و آنتی ویروسها با کاهش روبرو شده و بازار آن بی رونق است .

در این خبر علت کاهش فروش آنتی ویروس توسط کسبه بازار ، استفاده از نسخه های تقلبی و جعلی و یا دانلود از وب سایتها عنوان شده است .

ولی آیا واقعآ فروش نرم افزارهای امنیتی ( نسخه های معتبر و اصلی ) کاهش داشته ؟


و آیا کاربری که تاکنون از نسخه های اصلی و معتبر استفاده می کرده و یا دانش و آگاهیش به حدی رسیده که فرق محصول اصلی و جعلی را تشخیص می دهد آیا به سراغ محصولات جعلی می رود ؟

بماند که اگر هم فروش نسخه های اصلی و معتبر آنتی ویروس کاهش داشته باشد ربطی به نسخه های جعلی و تقلبی ندارد .

ارتباط دادن فروش آنتی ویروسهای اصلی با آنتی ویروسهای جعلی مانند این است که بگوئیم فروش شرکتهای سایپا و ایران خودرو کم شده به دلیل اینکه خریداران اقدام به خرید ماشین اسباب بازی می کنند .


از طرفی مگر پیش از این محصولات جعلی و تقلبی و یا وب سایتهای مختلف اینترنتی وجود نداشته اند که حالا این مسائل بخواهد باعث کاهش فروش نسخه های اصلی و معتبر آنتی ویروسها شود ؟


باید گفت هر چند آمار دقیقی از میزان کلی فروش نرم افزارهای امنیتی و به تعبیری آنتی ویروسها در ایران در دست نیست ولی به دلایل بسیاری بعید است فروش اینگونه محصولات در کل با کاهش روبرو شده باشد .

1- افزایش دانش و آگاهی تعداد بیشتری از مصرف کنندگان تجهیزات دیجیتالی مبنی بر لزوم خرید محصولات معتبر امنیتی .

2- رشد بی سابقه کمی و کیفی تهدیدات سایبری و ظهور تهدیدات جدیدتر و پیچیده تر .


3- سیستم محصولات امنیتی و مدیریت لایسنس آنها و با توجه به رشد تهدیدات چاره ای بجزء خرید و استفاده از محصولات امنیتی معتبر وجود ندارد .

4- امروز نه تنها دارندگان کامپیوترهای رومیزی ( Desktop PC ) ، بلکه خریداران نوت بوکها ( Notebook ) ، تبلتها ( Tablets ) و گوشی های موبایل هوشمند ( Smart Phone ) نیز به جمع متقاضیان محصولات آنتی ویروس معتبر افزوده شده اند .

5- از طرفی مشتریان قدیمی آنتی ویروسها برای تمدید و یا مهاجرت حتمآ به سراغ آنتی ویروسهای معتبر و اصلی می روند .

با توضیحات فوق ، ما باید انتظار داشته باشیم فروشندگان افزایش فروش داشته باشند و نه کاهش فروش ؟!

این تناقض چگونه قابل توضیح است ؟

چرا فروشندگان و کسبه بازار ، خبر از کاهش فروش و بی رونقی بازار آنتی ویروس می دهند در حالی که شواهد ، افزایش فروش را نشان می دهند ؟


جهت بررسی دقیق این موضوع ، اول از همه راه های خرید محصولات امنیتی و ضد ویروس را بررسی می کنیم .

( در اینجا فقط منظور خرید و استفاده از نسخه های معتبر و اصلی آنتی ویروسهای خانگی است و نه نسخه های جعلی و تقلبی ( FAKE AV ) )

2 راه برای خرید آنتی ویروسهای خانگی وجود دارد :

1- آنلاین    :
یعنی خرید از وب سایت شرکتهای توزیع کننده .
2 - آفلاین  : یعنی خرید از فروشگاه های سطح بازار ( کسبه بازار )

در بدترین حالت اگر فرض بگیریم فروش ثابت مانده ، باید گفت فروش از آفلاین به سمت آنلاین رفته است .

ولی دلیل کاهش فروش آنتی ویروس کسبه بازار و فروشگاه های کامپیوتری که همان آفلاین است چه چیزیست ؟

به نظر ما اصلی ترین دلیل کاهش فروش کسبه بازار بی اعتمادی خریداران به فروشگاه ها ( کامپیوتری ، تعمیرکاران ، نرم افزاری ) است که باعث شده تا دیگر بازار و فروشگاه ها محل مناسب و قابل اعتمادی برای تهیه محصول نباشد .

به نظر ما 2 دلیل عمده برای به وجود آمدن این بی اعتمادی وجود دارد .

1- سابقه خود کسبه بازار و فروشگاه ها .

2- شکل محصولات و سیاستهای توزیع کنندگان .

ولی فروشگاه ها چه اشتباهی مرتکب شده اند که باعث شده کاربران نسبت به آنها بی اعتماد شده و تمایلی به خرید آنتی ویروس از آنها نداشته باشند ؟

با نگاهی اجمالی به نوع و شکل فروشگاه های کامپیوتری و کسبه بازار به سادگی می توان متوجه موارد زیر شد :

1- فروش محصولات و آنتی ویروسهایی که به طور مشخص و واضح تقلبی و جعلی هستند . ( Fake AV )

2- فروش محصولات تقلبی و جعلی مخصوصآ فروش آنتی ویروس با گارانتی های غیر معتبر در بسته بندی های شکیل و زیبا .

( این مورد هم نوعی کلاهبرداری از مشتری است و باعث بی اعتمادی بیشتر خریداران به بسته بندی ها شده است . )

( بخشی از آنتی ویروسهای جعلی و تقلبی با عنوان آنتی ویروسهای ایرانی و یا آنتی ویروسهایی که دارای سرور آپدیت در ایران هستند به فروش می رسند . )

3- عرضه آنتی ویروس با گارانتی هایی که سابقه بلاک شدن لایسنس دارند و در حقیقت گارانتی های معتبری نیستند .

( محصولات این گارانتی ها با افزایش تخفیف همکاری و طول مدت تصفیه حساب ، دوباره به پشت ویترین فروشگاه ها باز می گردند ، در حالی که دیگر مورد اعتماد مشتریان نیستند . )


4
- چندین بار عرضه بسته های آنتی ویروس خالی از لایسنس ( بدون کد فعالسازی ) .


5- عرضه و فروش آنتی ویروسهایی که لایسنسهای آنها به جای 1 سال ( 365 روز ) ، تعداد روز کمتری فعال می شوند .

( مثلا بجای 365 روز ، فقط برای 100 روز یا 200 روز فعال می شوند . )

6- پیشنهاد دادن محصولاتی که کیفیت مناسب و یا گارانتی معتبری ندارند .
دلیل اینکه فروشندگان این محصولات را به مشتریانشان پیشنهاد می دادند مطابق معمول فقط سود بیشتر است .
7
- از طرفی کسبه سعی نمودند با ایجاد رقابت در بین توزیع کنندگان اصلی ، نرخ سود خود را به حداکثر برسانند و اینجا بود که محصولاتی که عمومآ کیفیت مناسبی ندارند با ارائه تخفیفهای بیشتر و یا ارائه بسته به صورت امانی به بازار سرازیر شدند و همین موضوع باعث افزایش بی اعتمادی مشتریان شد  .


همچنین 99.9 % فروشگاه ها درخواست خرید غیر نقدی و پرداخت مدت دار دارند و همین باعث می شود شرکتها و گارانتی های معتبرتر اقدام به ارائه محصول به فروشگاه های سطح بازار نکنند .

همین اتفاقات باعث شده تا خریداران آنتی ویروس برای خرید دیگر به فروشندگان و کسبه بازار اعتماد نداشته و برای تهیه اینگونه محصولات به طور مستقیم به وب سایتهای شرکتهای توزیع کننده و گارانتی کننده مراجعه نمایند .

مطالعه لینکهای زیر نیز خالی از لطف نیست .

دبیر کمیسیون افتا سازمان نظام صنفی رایانه ای ، پس از 8 ماه خبر دورانتاش درباره کلاهبرداری روسها را تائید کرد .

شیوه ای برای بی اعتبار کردن فروشندگان آنتی ویروس در بازار

چرا کارتهای لایسنس بیرون بسته  چسبانده می شوند ؟

ولی موارد فوق همه دلایل کاهش فروش آنتی ویروسهای کسبه بازار کامپیوتر نیست .
1- برای مصرف کننده خریدهای آنلاین و مستقیم از توزیع کنندگان بسیار راحت تر و بی دردسر تر است .
2- در مقایسه با تجهیزات سخت افزاری طیف و نوع محصولات ضد ویروس مخصوصآ محصولات خانگی بسیار ساده و کم هستند و از آنجا که انتخاب بین آنها راحت تر است ، انتخاب و خرید آنها به طریقه آنلاین بسیار راحت است .

3- دریافت خدمات فنی و پشتیبانی وقتی خرید مستقیم صورت میگیرد راحت تر است .

4- دریافت لایسنس به طور مستقیم از توزیع کننده اطمینان خاطر بیشتری دارد .

5-
کسبه محترم الارقم تعریف و تمجید از یک محصول ، فقط به فکر فروش هستند و مسئولیتی بابت خدمات ، پشتیبانی ، اعتبار محصول و گارانتی و حتی وجود لایسنس در بسته ندارند و امروزه خریداران این مسئله را متوجه شده اند و دیگر فریب اینگونه تعریف و تمجیدها را نمی خورند .

6- برخی فروشندگان اعلام می کردند اگر لایسنسی بلاک شود آن را عوض می کنند و یا هزینه را برگشت می دهند که همین مسئله نشان دهنده نامعتبر بودن فروشنده و محصول است .

( یک فروشنده و توزیع کننده معتبر اگر لایسنس و محصولش طبق شرایط استاندارد شرکت تولید کننده استفاده شود هیچگاه بلاک نمی شود که کسی بخواهد تعویض کردن لایسنس و یا برگشت پول را متعهد شود . )

اگر هم به هر دلیلی بر اثر اشتباه شرکت تولید کننده لایسنس بلاک شود ، که این مورد بسیار بسیار بسیار به ندرت اتفاق می افتد ، گارانتی کننده باید آن را بی چون و چرا تعویض کند . نه مانند شرکت روسی اقدام به کلاهبرداری از مشتری بخت برگشته کند . )

7- برخی از فروشندگان و تعمیرکاران نوت بوک و موبایل با نصب آنتی ویروسهای جعلی و تقلبی بر روی کامپیوترها و موبایلهای مشتریان ، آنها را با دردسرهای بسیاری روبرو کرده و هزینه های بیشتری را به آنها تحمیل کرده اند و این موضوع بی اعتمادی به کسبه را بیشتر کرده است .

8- بسیاری از کسبه به تبلیغات و فروش محصولات شرکت روسی کسپرسکی کمک شایانی نمودند و خود را به نوعی وابسته به این شرکت می دیدند ، و وقتی این شرکت روسی چندین بار از مشتریان ایرانی خود و حتی همین کسبه بازار رسمآ کلاهبرداری کرد ، خریداران نه تنها نسبت به این شرکت روسی بلکه نسبت به کسبه بازار نیز بی اعتمادتر شدند .

9- برای شرکتهای وارد کننده و توزیع کننده اصلی با توجه به صرف هزینه های بسیار جهت
دریافت نمایندگی , خرید و واریز دلار ، هزینه های پشتیبانی ، تبلیغات ، سی دی [ Media ] ، چاپ بسته و بسته بندی ، شیرینگ ، هزینه های بازاریابی و حقوق نیروهای متخصص بخشهای مختلف از جمله فروش و پشتیبانی دیگر صرف نمیکرد برای فروش محصولاتشان وابسته به بازار باشند و تازه همه سود را 2 دستی به کسبه بازار تقدیم کنند .

همه موارد فوق به طور مستقیم و غیر مستقیم باعث شده علاوه بر کاهش علاقه توزیع کنندگان به توزیع محصول در بازار ، خریداران و مصرف کنندگان محصولات امنیتی و آنتی ویروس نیز متمایل به انجام خریدهای خود به صورت آنلاین و مستقیم از توزیع کنندگان شوند.

از طرفی این کاهش فروش فقط گریبان کسبه بازار را نگرفته ، بلکه وب سایتها و شرکتهای متفرقه نیز دچار همین مشکل شده اند و خریداران دیگر تمایلی به به خرید از آنها ندارند .
نباید فراموش کنیم رفتارهای زننده برخی کسبه بازار با توزیع کنندگان و درخواستهای غیر معمول مبنی بر ارائه تخفیفهای همکاری بسیار زیاد نیز باعث شده تا برخی از این توزیع کنندگان سعی در تلافی جویی بر آمده و با شگردهای خاصی بی اعتمادی را در بازار افزایش داده تا کاربران بیشتری به خرید آنلاین متمایل شوند .

هشدار به خریداران محصولات آنتی ویروس

Durantash , Security is our Gift


شرکت دورانتاش 

( توزیع کننده معتبر محصولات امنیتی و کلود در ایران )

    *  دپارتمان آموزش و اطلاع رسانی

      *   دپارتمان تبلیغات ، بازاریابی و همکاری های استراتژیک

     www.durantash.com


دیسنا - پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد