بماند
که اگر هم فروش نسخه های اصلی و معتبر آنتی ویروس کاهش داشته باشد ربطی به
نسخه های جعلی و تقلبی ندارد .
ارتباط دادن فروش آنتی ویروسهای اصلی با آنتی ویروسهای جعلی مانند این است که بگوئیم فروش شرکتهای سایپا و ایران خودرو کم شده به دلیل اینکه خریداران اقدام به خرید ماشین اسباب بازی می کنند .
از
طرفی مگر پیش از این محصولات جعلی و تقلبی و یا وب سایتهای مختلف اینترنتی
وجود نداشته اند که حالا این مسائل بخواهد باعث کاهش فروش نسخه های اصلی و
معتبر آنتی ویروسها شود ؟
باید گفت هر چند آمار دقیقی از میزان کلی فروش نرم
افزارهای امنیتی و به تعبیری آنتی ویروسها در ایران در دست نیست ولی به
دلایل بسیاری بعید است فروش اینگونه محصولات در کل با کاهش روبرو شده باشد .
1- افزایش دانش و آگاهی تعداد بیشتری از مصرف کنندگان تجهیزات دیجیتالی مبنی بر لزوم خرید محصولات معتبر امنیتی .
2- رشد بی سابقه کمی و کیفی تهدیدات سایبری و ظهور تهدیدات جدیدتر و پیچیده تر .
3- سیستم محصولات امنیتی و مدیریت لایسنس آنها و با توجه به رشد تهدیدات چاره ای بجزء خرید و استفاده از محصولات امنیتی معتبر وجود ندارد .
4- امروز نه تنها دارندگان کامپیوترهای رومیزی ( Desktop PC ) ، بلکه خریداران نوت بوکها ( Notebook ) ، تبلتها ( Tablets ) و گوشی های موبایل هوشمند ( Smart Phone ) نیز به جمع متقاضیان محصولات آنتی ویروس معتبر افزوده شده اند .
5- از طرفی مشتریان قدیمی آنتی ویروسها برای تمدید و یا مهاجرت حتمآ به سراغ آنتی ویروسهای معتبر و اصلی می روند .
با توضیحات فوق ، ما باید انتظار داشته باشیم فروشندگان افزایش فروش داشته باشند و نه کاهش فروش ؟!
این تناقض چگونه قابل توضیح است ؟
چرا فروشندگان و کسبه بازار ، خبر از کاهش فروش و بی رونقی بازار آنتی ویروس می دهند در حالی که شواهد ، افزایش فروش را نشان می دهند ؟
جهت بررسی دقیق این موضوع ، اول از همه راه های خرید محصولات امنیتی و ضد ویروس را بررسی می کنیم .
( در اینجا فقط منظور خرید و استفاده از نسخه های معتبر و اصلی آنتی ویروسهای خانگی است و نه نسخه های جعلی و تقلبی ( FAKE AV ) )
2 راه برای خرید آنتی ویروسهای خانگی وجود دارد :
1- آنلاین : یعنی خرید از وب سایت شرکتهای توزیع کننده .
2 - آفلاین : یعنی خرید از فروشگاه های سطح بازار ( کسبه بازار )
در بدترین حالت اگر فرض بگیریم فروش ثابت مانده ، باید گفت فروش از آفلاین به سمت آنلاین رفته است .
ولی دلیل کاهش فروش آنتی ویروس کسبه بازار و فروشگاه های کامپیوتری که همان آفلاین است چه چیزیست ؟
به نظر ما اصلی ترین دلیل کاهش فروش کسبه بازار بی اعتمادی خریداران به فروشگاه ها ( کامپیوتری ، تعمیرکاران ، نرم افزاری ) است که باعث شده تا دیگر بازار و فروشگاه ها محل مناسب و قابل اعتمادی برای تهیه محصول نباشد .
به نظر ما 2 دلیل عمده برای به وجود آمدن این بی اعتمادی وجود دارد .
1- سابقه خود کسبه بازار و فروشگاه ها .
2- شکل محصولات و سیاستهای توزیع کنندگان .
ولی فروشگاه ها چه اشتباهی مرتکب شده اند که باعث شده کاربران نسبت به آنها بی اعتماد شده و تمایلی به خرید آنتی ویروس از آنها نداشته باشند ؟
با نگاهی اجمالی به نوع و شکل فروشگاه های کامپیوتری و کسبه بازار به سادگی می توان متوجه موارد زیر شد :
1- فروش محصولات و آنتی ویروسهایی که به طور مشخص و واضح تقلبی و جعلی هستند . ( Fake AV )
2- فروش محصولات تقلبی و جعلی مخصوصآ فروش آنتی ویروس با گارانتی های غیر معتبر در بسته بندی های شکیل و زیبا .
( این مورد هم نوعی کلاهبرداری از مشتری است و باعث بی اعتمادی بیشتر خریداران به بسته بندی ها شده است . )
( بخشی از آنتی ویروسهای جعلی و تقلبی با عنوان آنتی ویروسهای ایرانی و یا آنتی ویروسهایی که دارای سرور آپدیت در ایران هستند به فروش می رسند . )
3- عرضه آنتی ویروس با گارانتی هایی که سابقه بلاک شدن لایسنس دارند و در حقیقت گارانتی های معتبری نیستند .
( محصولات این گارانتی ها با افزایش تخفیف همکاری و طول مدت تصفیه حساب ، دوباره به پشت ویترین فروشگاه ها باز می گردند ، در حالی که دیگر مورد اعتماد مشتریان نیستند . )
4- چندین بار عرضه بسته های آنتی ویروس خالی از لایسنس ( بدون کد فعالسازی ) .
5- عرضه و فروش آنتی ویروسهایی که لایسنسهای آنها به جای 1 سال ( 365 روز ) ، تعداد روز کمتری فعال می شوند .
( مثلا بجای 365 روز ، فقط برای 100 روز یا 200 روز فعال می شوند . )
6- پیشنهاد دادن محصولاتی که کیفیت مناسب و یا گارانتی معتبری ندارند .
دلیل اینکه فروشندگان این محصولات را به مشتریانشان پیشنهاد می دادند مطابق معمول فقط سود بیشتر است .
7- از طرفی کسبه سعی نمودند با ایجاد رقابت در بین توزیع کنندگان اصلی ، نرخ سود خود
را به حداکثر برسانند و اینجا بود که محصولاتی که عمومآ کیفیت مناسبی ندارند با ارائه
تخفیفهای بیشتر و یا ارائه بسته به صورت امانی به بازار سرازیر شدند و همین موضوع باعث
افزایش بی اعتمادی مشتریان شد .
همچنین 99.9 % فروشگاه ها درخواست
خرید غیر نقدی و پرداخت مدت دار دارند و همین باعث می شود شرکتها و گارانتی های معتبرتر
اقدام به ارائه محصول به فروشگاه های سطح بازار نکنند .
همین اتفاقات باعث شده تا خریداران آنتی ویروس برای خرید دیگر به فروشندگان و کسبه بازار اعتماد نداشته و برای تهیه اینگونه محصولات به طور مستقیم به وب سایتهای شرکتهای توزیع کننده و گارانتی کننده مراجعه نمایند .
مطالعه لینکهای زیر نیز خالی از لطف نیست .
دبیر کمیسیون افتا سازمان نظام صنفی رایانه ای ، پس از 8 ماه خبر دورانتاش درباره کلاهبرداری روسها را تائید کرد .
شیوه ای برای بی اعتبار کردن فروشندگان آنتی ویروس در بازار
چرا کارتهای لایسنس بیرون بسته چسبانده می شوند ؟
ولی موارد فوق همه دلایل کاهش فروش آنتی ویروسهای کسبه بازار کامپیوتر نیست .
1- برای مصرف کننده خریدهای آنلاین و مستقیم از توزیع کنندگان بسیار راحت تر و بی دردسر تر است .
2- در مقایسه با تجهیزات سخت افزاری طیف و نوع محصولات ضد ویروس مخصوصآ محصولات خانگی بسیار ساده و کم هستند و از آنجا که انتخاب بین آنها راحت تر است ، انتخاب و خرید آنها به طریقه آنلاین بسیار راحت است .
3- دریافت خدمات فنی و پشتیبانی وقتی خرید مستقیم صورت میگیرد راحت تر است .
4- دریافت لایسنس به طور مستقیم از توزیع کننده اطمینان خاطر بیشتری دارد .
5- کسبه محترم الارقم تعریف و تمجید از یک محصول ، فقط به فکر فروش هستند و مسئولیتی بابت خدمات ، پشتیبانی ، اعتبار محصول و گارانتی و حتی وجود لایسنس در بسته ندارند و امروزه خریداران این مسئله را متوجه شده اند و دیگر فریب اینگونه تعریف و تمجیدها را نمی خورند .
6- برخی فروشندگان اعلام می کردند
اگر لایسنسی بلاک شود آن را عوض می کنند و یا هزینه را برگشت می دهند که
همین مسئله نشان دهنده نامعتبر بودن فروشنده و محصول است .
( یک فروشنده و توزیع کننده معتبر اگر لایسنس و محصولش طبق شرایط استاندارد شرکت تولید کننده استفاده شود هیچگاه بلاک نمی شود که کسی بخواهد تعویض کردن لایسنس و یا برگشت پول را متعهد شود . )
اگر هم به هر دلیلی بر اثر اشتباه شرکت تولید کننده لایسنس بلاک شود ، که این مورد بسیار بسیار بسیار به ندرت اتفاق می افتد ، گارانتی کننده باید آن را بی چون و چرا تعویض کند . نه مانند شرکت روسی اقدام به کلاهبرداری از مشتری بخت برگشته کند . )
7- برخی از فروشندگان و تعمیرکاران نوت بوک و موبایل با نصب آنتی
ویروسهای جعلی و تقلبی بر روی کامپیوترها و موبایلهای مشتریان ، آنها را
با دردسرهای بسیاری روبرو کرده و هزینه های بیشتری را به آنها تحمیل کرده
اند و این موضوع بی اعتمادی به کسبه را بیشتر کرده است .
8- بسیاری از کسبه به تبلیغات و فروش محصولات شرکت روسی کسپرسکی کمک شایانی نمودند و خود را به نوعی وابسته به این شرکت می دیدند ، و وقتی این شرکت روسی چندین بار از مشتریان ایرانی خود و حتی همین کسبه بازار رسمآ کلاهبرداری کرد ، خریداران نه تنها نسبت به این شرکت روسی بلکه نسبت به کسبه بازار نیز بی اعتمادتر شدند .
9- برای شرکتهای وارد کننده و توزیع کننده اصلی با توجه به صرف هزینه های بسیار جهت دریافت نمایندگی , خرید و واریز دلار ، هزینه های پشتیبانی ، تبلیغات ، سی دی [ Media ] ، چاپ بسته و بسته بندی ، شیرینگ ، هزینه های بازاریابی و حقوق نیروهای متخصص بخشهای مختلف از جمله فروش و پشتیبانی دیگر صرف نمیکرد برای فروش محصولاتشان وابسته به بازار باشند و تازه همه سود را 2 دستی به کسبه بازار تقدیم کنند .
همه موارد
فوق به طور مستقیم و غیر مستقیم باعث شده علاوه بر کاهش علاقه توزیع
کنندگان به توزیع محصول در بازار ، خریداران و مصرف کنندگان محصولات امنیتی
و آنتی ویروس نیز متمایل به انجام خریدهای خود به صورت آنلاین و مستقیم از توزیع کنندگان شوند.
از طرفی این کاهش فروش فقط گریبان کسبه بازار را نگرفته ، بلکه وب سایتها و شرکتهای متفرقه نیز دچار همین مشکل شده اند و خریداران دیگر تمایلی به به خرید از آنها ندارند .
نباید فراموش کنیم رفتارهای زننده برخی کسبه بازار با توزیع کنندگان و درخواستهای غیر معمول مبنی بر ارائه تخفیفهای همکاری بسیار زیاد نیز باعث شده تا برخی
از این توزیع کنندگان سعی در تلافی جویی بر آمده و با شگردهای خاصی بی
اعتمادی را در بازار افزایش داده تا کاربران بیشتری به خرید آنلاین متمایل
شوند .
هشدار به خریداران محصولات آنتی ویروس
شرکت دورانتاش
( توزیع کننده معتبر محصولات امنیتی و کلود در ایران )
* دپارتمان آموزش و اطلاع رسانی
* دپارتمان تبلیغات ، بازاریابی و همکاری های استراتژیک