به گزارش دیسنا - پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران .
آیا شرکت جی دیتا ارائه خدمات ( ثبت و
آپدیت ) به کاربران ایرانی متوقف خواهد کرد ؟
شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می
دهد در آینده این اتفاق خواهد افتاد و شرکت آواژنگ سیستم و دیگر شرکای کسپرسکی به
خوبی از این مسئله آگاهی دارند .
شرکت آواژنگ بعد از اطلاع رسانی دیسنا و تلاش ناموفق برای خروج از کسپرسکی ، ظاهرآ برنامه خود را تغییر داده و حال می خواهد مشتریان جی دیتا در ایران را نقره داغ کند .
و هدف فقط مشتریان آنتی ویروس جی
دیتا نیستند .
همکاران ، فروشگاه های آنتی ویروس ، کاربران و شرکتهای PAP و ISP دیگر محصولات ضد ویروس نیز هستند تا دیگر برای خرید
محصول به سراغ شرکتهایی که نام نماینده در ایران ندارند نروند .
قطعآ
شوک مسدود شدن ثبت و آپدیت آنتی ویروسهای جی دیتا در حالی که گارانتی
آواژنگ را دارند بزرگترین خدمت به کسپرسکی و شرکتهایی خواهد بود که به طور
رسمی در ایران فعالیت داشته و نام نماینده ایران در وب سایت خود درج کرده
اند .
کاهش فروش کسپرسکی در ایران که بیش از 90% فروش کسپرسکی را شامل می شود ، باعث شده مشکلات بسیار زیادی برای این شرکت روسی ایجاد شود .
دلایل کاهش فروش و از دست دادن بازار پیش از این در خبرهای دیسنا ذکر شده ولی از محصولاتی که به سادگی جای کسپرسکی را پر کرده اند می توان به سیمانتک که قبلا توسط 2 فروشنده معرفی شده بودند و ترندمیکرو ( پی سی سیلین ) و وب روت اشاره نمود .
برخی
از مشتریان کسپرسکی هم کلا استفاده از آنتی ویروسهای رایگان را به استفاده
از کسپرسکی ترجیح دادند , همین موضوع باعث شده بود صدای آقای یوجین
کسپرسکی درآید و ارائه دهندگان نسخه های رایگان آنتی ویروس را فریبکار خوانده بود .
از
طرفی شرکتهای امنیتی معتبر و بین
المللی با آگاهی کامل از این موضوع و ضعف کسپرسکی در فروش محصولاتش در دیگر
کشورها
، به ارائه خدماتشان ( ثبت و آپدیت ) در ایران ادامه می دهند که این مسئله
فشار را بر کسب و کار کسپرسکی در ایران افزایش داده و ناتوانی کسپرسکی در
مقابله با این شرکتها ، باعث شد
کسپرسکی از طریق مسدود کردن بیزینس شرکتهای کوچکتر آنتی ویروس ، فروش
محصولات شرکتهای بزرگ و معتبر بین المللی را در ایران تحت تاثیر قرار دهد .
مشکل این است که محصولات شرکتهای بین المللی به شکلیست که کاربر دیگر به امثال شرکت کسپرسکی دیگر فکر نمی کند ، چه برسد به اینکه بخواهد مجددآ محصولات کسپرسکی را خریداری کنند .
چه زمانی خدمات جی دیتا قطع می شود ؟
ما زمان دقیق آن را نمی دانیم ، اما شما را به مطالعه ادامه این یاداشت دعوت می کنیم :
تاریخچه جی دیتا در ایران :
- شرکت دورانتاش اولین توزیع کننده جی
دیتا در آسیا می شود . ( سال 2009 )
- شرکت گلدن سیستم توزیع کننده جی دیتا
در خاورمیانه می شود .
- نام گلدن سیستم در وب سایت جی دیتا درج می شود .
- آواژنگ سیستم توزیع کننده جی دیتا در ایران می شود .
- نام آواژنگ سیستم در وب سایت جی دیتا درج می شود .
- آواژنگ تبلیغات بر روی محصولات جی
دیتا را به شکل عجیب و غریبی شروع می کند .
- AVG ارائه خدمات به کاربران ایرانی را متوقف کرد .
- دورانتاش که توزیع محصولات AVG را در ایران بر عهده داشت ، لایسنسهای AVG فروخته شده به مشتریانش را به شرکت AVG برگشت داده و به رایگان محصولات آنتی ویروس دیگری به آنها ارائه می دهد .
* دورانتاش تنها نماینده کسپرسکی بود که وقتی کسپرسکی تعداد بسیار زیادی از لایسنسهای آنتی ویروس خانگی خود را به اشتباه بلاک نمود ، آنها را فقط با پرداخت 5 هزار تومان تعویض کرد .
بد نیست بدانید کسپرسکی هیچ لایسنس جایگزین و یا هزینه ای را به شرکت دورانتاش عودت نداد .
کاری که با مخالفت شدید شرکت کسپرسکی ( دفتر خاورمیانه ) روبرو شد .
- دورانتاش فروش محصولات آنتی ویروس مانند آوست ، جی دیتا ، آویرا ، نود32 و بیت دفندر که توان پشتیبانی کاربران ایرانی را ندارند متوقف می کند .
خطر آوست و نود32 بیش از همه است و شواهد امروز نشان می دهد جی دیتا نیز جزء همین دسته است .
- کسپرسکی بعد از تلاش ناموفق در مسدود کردن خدمات شرکتهای بزرگ و معتبر بین المللی در ایران ، به شدت به دنبال مسدود کردن ارائه خدمات دیگر شرکتهای امنیتی است .
- پارس آتنا دژ ( پاد ) در ظاهر توزیع کننده VAD کسپرسکی میشود .
- آواژنگ سیستم به عنوان پر فروش ترین نماینده کسپرسکی معرفی می شود .
- بعد از معرفی پارس آتنا دژ به عنوان VAD کسپرسکی ، خانم طهماسبی مدیر عامل جدید آواژنگ سیستم اعلام می کند پیشنهاد VAD شدن به این شرکت داده
شده ، ولی خود آواژنگ قبول نکرده است .
این مسئله بسیار عجیب بود : چرا
آواژنگ نباید تمایلی به خرید محصولاتش به طور مستقیم از شرکت کسپرسکی داشته باشد ؟
- بعد از 1 هفته کسپرسکی نام آواژنگ را از وب سایتش حذف و فقط نام توزیع کنندگان VAD را درج کرد تا نشان دهد در ظاهر با آواژنگ مشکل دارد .
بد نیست بدانید کسپرسکی در 2 سال اخیر بیش از 50 بار نام نمایندگان و شکل درج آنها را در وب سایت خود تغییر داده است .
در این 2-3 سال حتی نام شرکتهایی در وب سایت کسپرسکی دیده شد که محصولات این شرکت را به فروش نمی رساندند .
حتی حدود 1 ماه صفحه نام نماینده های ایران قابل مشاهده نبود و بازدیدکننده با پیام Page not find روبرو می شد .
سوالات اساسی :
- چرا آواژنگ بجای اینکه تبلیغات
و فروش آنتی ویروسهای جی دیتا را به شبکه نمایندگان قدیمی خود که فروشنده
کسپرسکی هستند و در زمینه فروش و پشتیبانی آنتی ویروس تجربه دارند بسپارد ، آن را فقط به
2 شرکت دمسان رایانه و سبزاندیشان ( پاندا ) سپرده است ؟
دمسان رایانه به دلیل سابقه فروش آنتی ویروس با نشان سیمانتک و پاندا به دلیل عدم اعمال
سیاستهای صحیح فروش و کیفیت نه چندان مناسب محصولاتش ، وضعیت فروش مناسبی نداشته و
البته 2 گزینه مناسب برای اجرای طرح آواژنگ سیستم و کسپرسکی بوده اند و مشخص است یا خود به دنبال محصول جدید بوده اند و یا اولین تماس آواژنگ با آنها نتیجه مثبتی داشته است .
از انصاف نگذریم این 2 شرکت بسیار خوب برای آواژنگ تبلیغ کردند .
ولی متاسفانه این 2 شرکت با
سیاستهای پیچیده کسپرسکی در خاورمیانه آشنایی نداشته و حتی فکرش را هم نمی
کنند که کسپرسکی با همکاری آواژنگ چه خوابی
برایشان دیده و البته خواب بزرگتری برای کل بیزینس ( کسب و کار ) آنتی
ویروس در ایران .
چرا تا این لحظه و گذشت بیش از 7 ماه
از شروع فعالیت آواژنگ بر روی محصولات جی دیتا ، هیچکدام از نمایندگان قدیمی شرکت آواژنگ
سیستم نام و لوگوی جی دیتا را در وب سایت خود اضافه نکرده اند ؟
فقط 2-3 نماینده جدید آواژنگ سیستم نام و لوگوی جی دیتا را در وب سایتهای خود درج کرده اند .
ظاهرآ نمایندگان کسپرسکی می دانند خدمات جی دیتا به زودی بر روی ایران بسته خواهد شد .
و اجرای این نقشه تا حد امکان نباید به کسب و کار کسپرسکی ضربه ای وارد کند .
- چرا شرکت آواژنگ در هیچکدام از
تبلیغات جی دیتا به این موضوع که جی دیتا از موتور کدام آنتی ویروسها استفاده می
کند اشاره نکرده است ؟ ( آوست و بیت دفندر )
- آواژنگ برای تبلیغ جی دیتا از شیوه سکوت و جلب توجه غیر مستقیم استفاده کرد .
آواژنگ فقط در ماه اول شروع عرضه محصولات جی دیتا ، در چند نشریه برای جی دیتا آگهی چاپ کرد و بعد از آن خبری از تبلیغات نبود .
آواژنگ به طور مستقیم فقط 3-4 خبر و
لوگوی جی دیتا را در وب سایت خود منتشر کرد و کاربران جستجوگر و کنجکاو با پای خود
می آیند و جی دیتا را خریداری می کنند .
ولی منافع کسپرسکی و آواژنگ از مسدود
شدن خدمات جی دیتا در ایران چیست ؟
شاید هنوز فکر می کنید کسپرسکی نقشی در این
ماجرا ندارد ، ولی شواهد نشان میدهد اتفاقآ این نقشه با کمک و همکاری هر 2 شرکت
کسپرسکی و آواژنگ سیستم طراحی شده است .
یادتان می آید شرکت 4S Technology که متعلق به آتنا می باشد در سال 2009 قرارداد توزیع کنندگی با بیت دفندر منعقد کرد ، ولی هیچگاه با بیت دفندر همکاری نکرد ؟
در آغاز آواژنگ طرحی برای خروج از کسپرسکی داشته ، ولی با عوض شدن شرایط ، نقشه آنها نیز به طور کامل عوض می شود . و شاید نقشه از اول همین بوده ولی شیوه اجرای آن تغییر یافته است .
متاسفانه کسپرسکی و نمایندگانش ، شرکتهای خطرناکی برای همکاری هستند .
هدف کسپرسکی این
است که همه کاربران آنتی ویروس در ایران فقط و فقط کسپرسکی خریداری کنند .
بیش از 90% فروش محصولات کسپرسکی در
ایران است و کاهش فروش فشار بسیار زیادی به این شرکت روسی وارد کرده و آنها را
مجبور به طراحی این نقشه شوم کرده است .
مخصوصآ
که کسپرسکی الارقم تلاش بسیار نتوانست موفقی در مسدود کردن خدمات شرکتهای
بزرگ و معتبر بین المللی بر روی کاربران ایرانی داشته باشد .
اعتبار
این شرکتها و کیفیت و طیف محصولاتشان به شکلی است که کاربران فقط به این شرکتها اعتماد دارند و به این شکل اصلا اجازه ورود
محصولات شرکت روسی کسپرسکی به بازار بین المللی آنتی ویروس دیگر کشورها داده نشده است .
رقبای جدید کسپرسکی :
همچنین با ورود پارس آنلاین به جمع فروشنده های آنلاین بیت دفندر و علاقه مندی دیگر شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت PAP و ISP به ارائه آنتی ویروس فرصتهای جدید کسب و کار آنتی ویروس در حال ظهور است .
و شرکت کسپرسکی باید کاری کند که از هم اکنون در لیست انتخابهای این شرکتها باشد .
مخصوصآ که گذشته کسپرسکی اصلا درخشان نیست و به سختی در لیست انتخابها جای میگیرد .
پس بهترین کار ایجاد ترس در این شرکتها و کاربرانشان می باشد تا از ورود محصولاتی غیر از کسپرسکی و یا با کیفیت تر جلوگیری کند .
از طرفی خبر رسیده به زودی شاتل فروش آنلاین کسپرسکی را آغاز خواهد کرد و این موضوع عطش دیگر شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت به ارائه ضد ویروس را افزایش خواهد داد .
کسپرسکی
باج زیادی به شاتل داده تا آنها را راضی به همکاری کند . مثلا بیش از 1
سال نام شاتل را در وب سایتش درج کرده بدون اینکه این شرکت حتی 1 لایسنس
کسپرسکی بفروشد .
مسدود شدن ناگهانی ثبت و آپدیت آنتی ویروسهای جی دیتا با گارانتی آواژنگ باعث می شود تا شرکتهای PAP و ISP برای ارائه ضد ویروس به هزاران کاربر خود به سراغ شرکت دورانتاش نروند .
چرا دورانتاش :
1- محصولات آنتی ویروس با کیفیت از برترین تولیدکنندگان بین المللی .
2- ارائه خدمات ثبت و آپدیت در ایران .
3- دورانتاش نشان داده یک شرکت معتبر و متعهد در قبال همکاران و مشتریانش است .
4- ارائه خدمات پشتیبانی به صورت حرفه ای .
و اینکه برخی از شرکتهای PAP مذاکراتی را با شرکت دورانتاش آغاز کرده اند .
علاقه برندهای بزرگ آنتی ویروس به فعالیت در ایران :
آنگاه که شرکت سیمانتک بعد از چندین سال علاوه بر ارائه سرویسهای ثبت و آپدیت به کاربران ایرانی ، مشاهده صفحه خانگی وب سایت نورتون دات کام را نیز برای کاربران ایرانی مقدور می سازد .
شرکت ترندمیکرو نیز علاوه بر ادامه ارائه خدمات ثبت و آپدیت و پشتیبانی ایمیلی ، خدمات پشتیبانی چت آنلاین محصولات خانگی را نیز برای کاربران ایرانی مقدور ساخته است .
همچنین شرکت آمریکایی وب روت برای حدود 2 ماه از آغاز ارائه محصول آنتی ویروس جدید خود با نام Webroot Secure Anywhere نه تنها خدمات ثبت و آپدیت و پشتیبانی را به کاربران ایرانی ارائه می دهد ، بلکه نام ایران را در بخش سفارش گذاری و درخواستهای نسخه های تریال درج کرده بود.
و پیام واضح تر ، پیام نوروزی رئیس جمهور آمریکا ، آقای اوباما بود که سیاست این کشور را ارائه خدمات نرم افزاری و ارتباط بیشتر با کاربران ایرانی است .
و بدیهست که کاربران ایرانی خیالشان راحت می شود که شرکتهایی که پیش از این به کاربران ایرانی خدمات ارائه می داده اند ، به ارائه این خدمات ادامه خواهند داد .مخصوصآ شرکتهای آمریکایی و یا ثبت شده در آمریکا .
نمونه : شرکت گوگل استفاده برخی سرویسهای خود را برای کاربران ایرانی مقدور می سازد .
از طرفی فعالیتها و قرارداهای شرکتهای آنتی ویروس بین المللی ، کسپرسکی را شوکه کرد و به طور کامل قدرت رقابت را از دست داد .
آیا جی دیتا بر روی ایران بسته می شود ؟ ( بخش دوم )اخبار مرتبط :
اهداف پیدا و پنهان کارگروه ویژه ساماندهی استفاده از آنتیویروسهای خارجی
ارائه :
دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات و آنتی ویروسها در ایران