امنیت هدیه ما به شماست

امنیت در دنیای دیجیتال - دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی فضای تبادل اطلاعات

امنیت هدیه ما به شماست

امنیت در دنیای دیجیتال - دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی فضای تبادل اطلاعات

آیا واقعآ کسپرسکی 300 میلیون کاربر دارد ؟؟؟؟



هر یک از شرکتهای عرضه کننده نرم افزارهای امنیتی مخصوصآ شرکتهای کوچک با اعلام کاربران خود سعی می کنند خود را بزرگ و پر فروش نشان دهند .

ولی یکی از نکات جالب توجه در این میان ذکر تعداد کاربران کسپرسکی می باشد که به گفته این شرکت که البته در بخش درباره ما وب سایت کسپرسکی درج شده است ، این شرکت ادعای 300 میلیون کاربر دارد . ( سال 2010 )

ولی آیا واقعآ کسپرسکی 300 میلیون کاربر دارد ؟؟؟؟


ما به همین منظور به جستجوی پرداختیم .


به ادامه مطلب مراجعه نمائید .

در جستجوهایمان متوجه شدیم هیچ یک از شرکتهای بزرگ و معتبر عرضه کننده آنتی ویروس و مخصوصآ 3 کمپانی اول ، سیمانتک ، ترندمیکرو و مک آفی در مورد تعداد کلی کاربران خود صحبتی به میان نیاورده اند و اصولا به دنبال این موارد نیستند .

ولی این شرکتها در برخی اخبار خود در مورد تعداد کاربران استفاده کننده از خدمات شبکه هوشمند و ابری خود سخن گفته اند .


مثلا ترندمیکرو در حدود 125 میلیون و یا اعداد نزدیک به این .


حال این سوال برای کاربران پیش می آید که چطور شرکتهایی مانند ترندمیکرو و سیمانتک حدود 100 میلیون کاربر دارند ولی کسپرسکی که به مراتب شرکت کوچکتری است 300 میلیون کاربر دارد .


پیش از همه باید بگوئیم کسپرسکی یک شرکت خصوصی ( روسی ) می باشد و آمار ارائه شده توسط این شرکت به میزان زیادی قابل اعتماد نمی باشد .


دلایل بسیاری نیز وجود دارد که چرا این شرکت اقدام به ارائه آمارهای اشتباه می کند .


در حالی که کسپرسکی در سال 2010 با از دادن نمایندگان و همکاران فنی و تجاری و از طرفی از دست دادن بازار و کاربران مواجه بود ، آمار مربوط به رشد فروش را به موسساتی مانند گارتنر ارائه داده است که تعجب بسیاری از کارشناسان را برانگیخته و باعث شده است ، اعتبار این شرکت روسی نزد کاربران بیش از پیش زیر سوال برود .


جالب اینکه در کشور ایران که مثلا تحریم است و تا چندی پیش بسیاری از شرکتها حضور نداشتند هم کسپرسکی اصلا اوضاع خوبی ندارد و بسیاری از کاربران یا کسپرسکی دیگر جزء انتخابهای آنها نیست و یا دیگر لایسنس خود را تمدید نکرده اند .

بازدید 30% بخش پشتیبانی و فروم کسپرسکی هم از دیگر دلایلی می باشد که نشان می دهد کاربران کسپرسکی مشکلات بسیاری داشته اند .

( کسپرسکی برای توزیع کننده آنلاین محصولات خود نیز یک وب سایت درج نکرده است . ) که حتمآ ماجرای این عجله کسپرسکی را در یاداشتهای قبلی ما مطالعه نموده اید .


البته گارتنر در انتهای گزارش خود درج نموده که آمارهای شرکتهای خصوصی نه از بورس ، بلکه از خود شرکتها به طور مستقیم اخذ شده و مسئولیت اعتبار این آمار نیز با خود این شرکتها می باشد .


هنگام جستجو در وب سایتها ، ما به گزارش بسیار جالبی برخورد نمودیم که مربوط به سال 2009 می باشد ، که می تواند خواندنی باشد .


لینک گزارش



تعداد کاربران کسپرسکی در حدود 20 میلیون !!!!!!!  بله ، نکته ای که بسیار جالب است این مورد است که در زیر عکس داخل گزارش نوشته شده است که چرا کسپرسکی می گوید 250 میلیون کاربر دارد .


البته شکل گزارش نشان می دهد که مربوط به سال 2009 می باشد . در آن سال کسپرسکی ادعای 250 میلیون کاربر داشت .


البته باز این 20 میلیون هم احتمالا از روی برخی اطلاعات از کسپرسکی بوده - یعنی باز احتمال کم بودن این عدد بیشتر است .


توضیح داده شده است که مثلا اگر یک فایروال سخت افزاری که دارای موتور کسپرسکی است در یک شبکه 200 عددی نصب شود ، حتی اگر این شبکه آنتی ویروس دیگری داشته باشد ، شرکت کسپرسکی کل این 200 کاربر را کاربر و مشتری خود حساب می کند و یا مثلا اگر آن فایروال تا 500 کامپیوتر را پشتیبانی نماید ، 500 نفر را کاربر خود محسوب می کند .


  آقای یورجین کسپرسکی هم باید اسمش را عوض می کرد به یورجین نوری ، زیرا واقعآ شکل و نوع جدیدی از علم آمار و اطلاعات را به وجود آورده است ، حتی پیشرفته تر از تکنولوژی آمار نموداری که چند سالیست که پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است .


( پروفسور خواجه نوری پدر علم آمار ایران است . )

جدا از بحث درست و یا غلط بودن این روش محاسبه کاربران ، که شاید اگر شرکتهایی مانند ترندمیکرو ، مک آفی و سیمانتک می خواستند از این روشها برای محاسبه کاربران خود بهره ببرند به راحتی به اعدادی بالای 2 میلیارد و یا حتی 3 میلیارد کاربر می رسیدند .


برای نمونه یکی از قراردادهای شرکت ترندمیکرو با بزرگترین شرکت ارائه دهنده خدمات براساس اینترنت چین می باشد که 600 میلیون کاربر دارد .

و یا بسیاری از شرکتهای سازنده سخت افزار با شرکتهای مک آفی ، سیمانتک و ترندمیکرو و وب روت قرارداد دارند.

خوب این روسها هم برای جذب کاربران شیوه های خاص خود را دارند و از هر حیله ای بهره می برند .

همچنین از دیگر مطالب مندرج در این گزارش این موضوع می باشد که شرکتهای سیمانتک و کسپرسکی در انتشار اخبار قویتر از شرکتهای دیگر فعالیت نموده اند و یکی از دلایل شنیدن بیشتر نام این 2 شرکت و مخصوصآ کسپرسکی نیز همین موضوع می باشد .


یعنی جنجال تبلیغاتی .


ولی آیا جنجال تبلیغاتی ، برای کاربران امنیت به همراه می آورد ؟؟

صدای جیغ نرم افزار کسپرسکی ، سفر به قطب و یا درج عکس آقای چکی چان و ارائه قیمتهای بسیار پایین ،  از دیگر فعالیتهای تبلیغاتی این شرکت می باشند .

شرکت روسی کسپرسکی ( کاسپرسکی ) طی اطلاعیه ای اعلام کرده است از سال 2011 به بعد کلیه افراد خانواده ، همسایگان ، حیوانات خانگی ، گیاهان موجود در گلخانه و باغچه
افراد استفاده کننده از کسپرسکی نیز به عنوان کاربر کسپرسکی معرفی خواهند شد و در این راه از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد .

همچنین این شرکت اعلام کرد در سفر جناب آقای یورجین کسپرسکی و گروه همراه به قطب ، موفق شده است تعداد زیادی از پنگوینها و خرسهای قطبی را به استفاده از کسپرسکی ترغیب نمایند .

لینک گزارش

دیسنا - پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات دورانتاش  DISNA
اولین پایگاه اطلاع رسانی تخصصی امنیت اطلاعات ایران


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد