امنیت هدیه ما به شماست

امنیت در دنیای دیجیتال - دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی فضای تبادل اطلاعات

امنیت هدیه ما به شماست

امنیت در دنیای دیجیتال - دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی فضای تبادل اطلاعات

سیاستهای جدید کسپرسکی در ایران و خاورمیانه

آیا کسپرسکی در حال اعمال سیاستهای جدید در خاورمیانه و بخصوص ایران است ؟

طی روزهای اخیر نام 2 شرکت ایرانی خرده فروش کسپرسکی را می توان در وب سایت این شرکت مشاهده کرد که نشان دهنده تغییرات در برخی از سیاستهای این شرکت روسی در خاورمیانه و مخصوصآ ایران خواهد بود .

و جالب اینکه اگر قرار بر درج نام نمایندگان خرده فروش کسپرسکی بوده است چرا نام تمام شرکتها و فروشگاهها و خرده فروشان و یا دفاتر ایرانی توزیع کنندگان درج نشده است .؟؟؟

برای مطالعه کامل گزارش به ادامه مطلب مراجعه نمائید .


آیا کسپرسکی در ایران با مشکلی روبرو شده است و به قولی با سیاست شلوغ بازی خود می خواهد فضای بازار نرم افزارهای امنیتی را که از دست این شرکت در ایران خارج شده است مجددآ بدست آورد ؟

شرکت کسپرسکی در بسیاری از موارد از سیاست شلوغی بازی و یا شخصیت سازی از رئیس این شرکت ، آقای یورجین کسپرسکی بهره برده است ،  ولی این سیاست فقط در کوتاه مدت برای این شرکت جوابگو بوده ، ولی با این حال به نظر می رسد  اکنون این سیاست کهنه را دفتر خاورمیانه کسپرسکی در پیش گرفته است .

شروع این شلوغ بازی نشان از یک نمایش جدید می دهد ، تشویق نمایندگان و فروشندگان کسپرسکی به فروش محصولات این شرکت و اینکه اگر خوب فعالیت نمائید نامتان در وب سایت کسپرسکی ( بزرگ ) درج می شود .

کسپرسکی بزرگی که در حال حاضر زیر سایه شرکتهای بسیار بزرگتری در حال فعالیت می باشد و با زیر فروشی محصولات خود در بازارهای مختلف و عمومآ جهان سوم و ارائه کی فایل در وب سایتها سعی می کند تا جای پایی در بین کاربران باز کند و نام ( برند )  خود را گسترش دهد  .

بقیه این گزارش را بخوانید و نتیجه گیری کنید که آیا درج نام تمام خرده فروشان محصولات کسپرسکی در وب سایت این شرکت نیز می تواند مشکلی از این شرکت حل کند یا خیر ؟؟!!

سیاستی که شرکت آوست در پیش گرفت ولی نتیجه بخش نبوده است .

در ماههای اخیر شاهد تغییرات گسترده در محصولات عرضه شده توسط شرکتهایی بودیم که عمدتآ نماینده شرکت کسپرسکی ( کاسپرسکی )  در ایران و همینطور خاورمیانه بودند .

شروع کننده ماجرا البته شرکت دورانتاش بود که اقدام به اضافه نمودن محصولات شرکتهای جی دیتا - ترندماکرو و سایمنتک ، وب روت ، نود32 و چند شرکت دیگر  در سبد فروش محصولات آنتی ویروس خود نمود و این مسئله آغازی بود برای فروش محصولات آنتی ویروس دیگر شرکتها همراه با محصولات کسپرسکی در سبد فروش نمایندگان کسپرسکی .

نمایندگانی که تا دیروز فقط و فقط کسپرسکی در سبد فروش آنها قرار داشت و سعی نمودند وفاداری خود را به کسپرسکی ثابت کنند .( بدلیل ارائه تخفیفهای بیشتر کسپرسکی به نمایندگان و پشتیبانی تبلیغاتی که به واسطه تحریمها خود را بیش از بیش نمایان می نمود .)  و حالا کسپرسکی می خواهد با درج نام آنها در وب سایت خود ،  دیگر نمایندگان را ترغیب به فروش بیشتر محصولات کسپرسکی نماید .  ( ایجاد انگیزه )

قرارداد گلدن سیستم با بیت دفندر و جی دیتا که این شرکت نیز توزیع کننده محصولات کسپرسکی در 14 کشور خاورمیانه می باشد ، و به طبع آن عرضه محصولات در ایران توسط آواژنگ سیستم و از طرفی عرضه محصولات نود32 توسط پاد و قرارداد پاکچین با بیت دفندر که خود نماینده شرکت آواژنگ سیستم می باشد ادامه این داستان غم انگیز برای کسپرسکی بوده است .

البته این تازه شروع مشکلات برای کسپرسکی بخصوص در ایران و خاورمیانه بوده است که ایران را نیز که قبلا بطور کامل در اختیار این شرکت بود ، منطقه ای مانند اروپا و آمریکا برای این شرکت می کند که مطمئنآ برای شرکت خوشایند نیست .

وقتی این محصولات در بازار  عرضه شدند و تبلیغات بر روی آنها صورت گرفت ،  بخشی از کاربران استفاده از این محصولات را آغاز نمودند ، تازه کاربران پی بردند که برخی از این محصولات هم کیفیت بسیار بهتری نسبت به کسپرسکی دارند و هم امکانات برتری دارند و همچنین قابل اعتماد تر از محصولات کسپرسکی می باشند و اعتماد بیش از اندازه آنها تا به امروز به کسپرسکی که در بسیاری از موارد نیز هزینه های زیادی برای کاربران در بر داشت ( بلاک شدن لایسنسهای اصلی [ حتی مربوط به توزیع کنندگان رسمی که نامشان در وب سایت کسپرسکی درج شده است ] و یا مشکلات نرم افزاری و غیره ) کاری غیر منطقی بوده و می توان گفت خوش خدمتی از روی کمی دانش آنها به این شرکت روسی بوده است .

در این میان برخی از نشریات و وب سایتها که با توزیع کنندگان و برخی فروشندگان کسپرسکی ( کاسپرسکی ) ارتباطات ویژه ای داشتند سعی بسیاری نمودند تا از درج تبلیغات و اخبار این محصولات خودداری کنند و کردند . و در این فاصله سعی شد از برخی شرکتها که محصولاتشان کیفیت پایین تری نسبت به کسپرسکی دارند حمایت نمایند تا فضا را طوری نشان دهند که بجز کسپرسکی و چند شرکت ( که در رقابت با کسپرسکی شانس زیادی ندارند ) ، محصول دیگری در بازار ایران قابل استفاده نیست . و البته خود را بی طرف نشان دهند ، ولی مسئله به اینجا خاتمه نیافت ، زیرا فکر نمی کردند تغییرات دیگری در راه است .

همزمان با این اتفاقات وب سایت  DISNA دیسنا که وظیفه درج اخبار و اطلاعات و تحلیل و مسائل آموزشی در حوزه امنیت فناوری اطلاعات را انجام می داد و  از سال 88 فعالیت خود را آغاز نموده بود در اوایل سال 1389 بر فعالیت خود افزود و به عنوان اولین پایگاه اطلاع رسانی امنیت فناوری اطلاعات ایران معرفی شد و با اطلاع رسانی خوب و از طرفی صحیح ( برخلاف فروشندگان و نشریات و وب سایتهای وابسته به شرکت روسی کسپرسکی که به نشر اخبار و اطلاعات غلط و دروغ معروف شدند.) فضای تبلیغاتی سالم و مناسبی را ایجاد نمود که تا پیش از آن وجود نداشت .

نشریات و وب سایتهایی که تا دیروز تمام اخبارشان را بصورت سفارشی شده درج می نمودند .

از طرف دیگر آغاز فعالیتهای دورانتاش و  آواژنگ سیستم بر روی دیگر محصولات آنتی ویروس ، نشان داد حلقه فشار به کسپرسکی و برخی از فروشندگان آن تنگ تر و تنگ تر می شود .

 البته باید متذکر شد شرکت آواژنگ ،  گاهی یکی به نعل این کوبیده و یکی به میخ دیگری .

بدون در نظر گرفتن این موضوع که آیا ویروس استاکس نت واقعا برای حمله به تجهیزات ایران طراحی شده است یا خیر ، پیمانکار روسی نیروگاه بوشهر با این اتهام روبرو بوده است که  در نفوذ و گسترش ویروس استاکس نت در تجهیزات اتمی ایران دست داشته است باعث تشدید  تنفر عمومی از کشور روسیه در بین ایرانیان شد و این مسئله همگام با مشکلات فنی و مارکتینگ ، مشکلات روانی نیز برای بازار کسپرسکی ایجاد نمود و باعث کاهش بیشتر اعتماد عمومی به کسپرسکی شد و در نتیجه کاهش بیشتر فروش محصولات این شرکت شد .

مشتریانی که دیگر برای تمدید آنتی ویروسهای خود به سراغ کسپرسکی نرفتند و مشتریان جدیدی که دیگر کسپرسکی جزء انتخابهای آنها قرار نداشت .

( سازمان انرژی اتمی ایران از آنتی ویروسهای کسپرسکی بهره می برند . )

البته باید گفت نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا دیدگاه مثبت و اعتماد عمومی نسبت به ( محصولات ) کشور روسیه وجود ندارد .

حال باید دید نتیجه این بازی که بین توزیع کنندگان کسپرسکی و نمایندگان آنها و همچنین دفتر خاورمیانه کسپرسکی در جریان است و عوامل مختلف دیگری که در این بین تاثیر گذار می باشند ، چه می شود  .

- بدنام شدن فروشندگان کسپرسکی و افشای این مسئله که تبلیغات منفی فروشندگان کسپرسکی بر ضد دیگر شرکتها دروغ و غیر واقعی می باشد و فقط برای هراساندن کاربران و فروش محصولات خود بوده است .

این سوال همواره برای کاربران و شرکتهای مصرف کننده آنتی ویروس پیش می آید به چه دلیل فروشندگان کسپرسکی تا این اندازه با برخی از شرکتها مشکل داشته و بر ضد آنها تبلیغات منفی می کنند .

- افشای این مسئله که کسپرسکی هیچگاه دفتر روابط عمومی در ایران نداشته و موسسه ای که ادعای روابط عمومی کسپرسکی را دارد ، در واقع مشاوره دهنده تبلیغاتی فقط برای برخی از فروشندگان کسپرسکی و البته وظیفه دیگر این موسسه ، هماهنگی تبلیغات منفی بر ضد شرکتها و محصولات آنتی ویروس دیگر بوده است .

 - مشکلات نرم افزاری در نسخه های جدید محصولات کسپرسکی ( برای نسخه های خانگی کسپرسکی تاکنون مجبور به ارائه 3 Release از محصولات 2011 و برای نسخه های تحت شبکه R2 نیز مجبور به ارائه 2 Release تا کنون شده است .)

و جالب اینکه مشکل نسخه های اولیه محصولات آنتی ویروس این شرکت به حدی بود که از لینک دانلود وب سایت کسپرسکی نیز حذف گردیده است . مثلا نسخه 1212 R2 .

و البته بروزرسانی آنتی ویروسهای کسپرسکی مانند آنتی ویروسهای شرکتهای ترندماکرو و سایمنتک نیست و خود مصیبتی برای مدیران شبکه است .

( برای نمونه بروزرسانی نرم افزاری در محصولات ترندماکرو بسیار آسان بوده و کاربر یا مدیر شبکه کافیست اقدام به نصب فایل بروزرسانی بر روی سرور کنسول مدیریتی آنتی ویروس خود نماید - نه آنکه اقدام به ساخت بسته نصب نماید و دستی بر روی تمام شبکه نصب نماید )

- ارائه محصولات آنتی ویروس دیگر شرکتهای امنیتی از طرف توزیع کنندگان و نمایندگان کسپرسکی و کیفیت و امکانات بسیار بهتر و قابل اعتماد تر بودن بیشتر این محصولات نسبت به کسپرسکی بخصوص آنهایی که مربوط به شرکتهای بزرگ و بین المللی مانند سایمنتک و ترندماکرو می باشند ، چیزی بود که مدیران شرکتها به راحتی از کنار آن نمی توانستند بگذرند.

قابل ذکر است محصولات آنتی ویروس شرکتهای ترندماکرو و سایمنتک ( بطور نیمه رسمی ) در ایران توسط شرکت دورانتاش عرضه شده و این شرکت بر روی اکثر راهکارها تخفیفهای مختلف و همچنین تخفیفهای تمدید شرکتهای فوق را ارائه می نماید .

در مورد اختراعات ثبت شده کسپرسکی :
جالب اینکه کسپرسکی در گذشته هر چند ماه یکبار یک نوآوری به ثبت می رساند ، که در وب سایت این شرکت در مورد آن اطلاع رسانی می شد .

ولی بعد از گذشت مدتی با توجه به اینکه  کاربران میزان اختراعات و نوآوری های کسپرسکی را با شرکتهای بزرگی مانند ترندماکرو و سایمنتک مقایسه نمودند که در هر فصل حداقل 10 نوآوری در حوزه امنیت اطلاعات دارند ، دیگر خبری از درج اخبار اختراعات و اکتشافات کسپرسکی نیست .

با توجه به مسائل ایجاد شده برخی توزیع کنندگان کسپرسکی ، خرده فروشان بازار را از فروش محصولات آنتی ویروسی که کیفیتی برتری نسبت به کسپرسکی دارند و از طرفی عدم همکاری با شرکتهای توزیع کننده ای که محصولات چندین شرکت مختلف را به فروش می رسانند نهی نمودند و به این منظور حتی سعی نمودند با استفاده از اهرمهای مختلف خرده فروشان را تحت فشار قرار دهند.

 چه سرنوشتی در انتظار این شرکت روسی و بازاری که درهای آن روز به روز بر روی این شرکت بسته تر می شود و کاربرانی که دیگر اعتمادی به محصولات و لایسنسهای  این شرکت ندارند ، خواهد بود ؟


آیا دفتر خاورمیانه کسپرسکی و توزیع کنندگان آن می توانند با همان سیاستهای قبلی و یا حتی اعمال سیاستهای جدید  ، خود را از مشکلات خلاص کنند یا مجبور هستند مانند منطقه شرق آسیا ( ژاپن و تایوان ، سنگاپور ، کره جنوبی و تا حدی چین ) و  اروپا و آمریکای شمالی زیر سایه شرکتهای بزرگ و معتبر بین المللی مشغول به فعالیت باشد و فقط به بازار کوچکی بسنده کند .

( کسپرسکی در بیشتر مناطق اقدام به زیر فروشی نموده و محصولات خود را حتی تا 75 % تخفیف نسبت به قیمتهای کاربر نهایی در ایران عرضه می کند و به همین دلیل مجبور به اعمال سیاستهای منطقه ای بر روی لایسنس محصولات خود است و گاهی اشتباهات این شرکت باعث شده حتی لایسنسهای توزیع کنندگان رسمی خود را نیز بلاک نماید .)

در چین نیز این شرکت به جزء اعمال تخفیفهای فراوان بر روی محصولات خود ، دست به دامان جناب آقای جکی چان شده که محبوبیت خواصی در آن کشور دارد و عکسهای این شخص بجزء اینکه در تبلیغات شرکت کسپرسکی دیده می شود ، بر روی بسته های کسپرسکی در چین نیز نقش بسته است .

* تاکنون دیده نشده است یک چهره محبوب و سینمایی برای شرکتهای امنیتی تبلیغ نماید .

( البته در مقطعی شرکت سایمنتک بر روی برخی از محصولات آنتی ویروس خود بلیط و  DVD فیلم مرد آهنی را ارائه می نمود . )

در این میان نباید نقش شرکتهای Ingram Micro و Logicom را نادیده گرفت .

این شرکتها جزء بزرگترین و قوی ترین و معتبر ترین شرکتهای فروشنده و توزیع کننده در دنیا می باشند که در هر فصل میلیاردها دلار فروش داشته و مسئولیت توزیع معتبر ترین محصولات آی تی مانند مایکروسافت ، سیسکو ، اینتل و غیره را بر عهده دارند که در حوزه امنیت اطلاعات و محصولات آنتی ویروس محصولات شرکتهای ترندماکرو - مک آفی و سایمنتک را توزیع می نمایند.

شاید بتوان گفت نام تجاری این شرکتها که فقط کار توزیع و فروش انجام می دهند ، بیش از نام تجاری کسپرسکی در دنیا ارزش دارد .

برای نمونه به گزارش شرکت Ingram ، این شرکت فقط در فصل سوم سال 2010 بیش از 8.5 میلیارد دلار فروش داشته است . منبع

به نظر شما ، آیا شرکتهایی که توزیع کننده کسپرسکی می باشند را می توان با این شرکتها مقایسه نمود ؟؟؟

در این میان با نزدیک شدن به زمان نمایشگاه کامپیوتر تشکیل گروه سیمرغ خود داستان دیگری دارد . اینکه فقط شرکت آتنا که یکی از همکاران کسپرسکی می باشد

آیا تشکیل گروه سیمرغ که متشکل از 10 شرکت می باشد راهکاری برای برون رفت از مشکلاتی می باشد که خود را پشت پرده کسادی بازار آی تی ایران پنهان نموده است ؟؟

در گزارشهای بعدی مسائل مربوط به این گروه تجاری را نیز بررسی خواهیم نمود .

دیسنا - پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات دورانتاش  DISNA
اولین پایگاه اطلاع رسانی تخصصی امنیت اطلاعات ایران
www.DISNA.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد