امنیت در دنیای دیجیتال - دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی فضای تبادل اطلاعات
درباره من
دیسنا : اولین پایگاه اطلاع رسانی امنیت فناوری اطلاعات و آنتی ویروسها
ارائه آخرین اخبار ، اطلاعات و مقالات در حوزه امنیت فضای تبادل اطلاعات
www.DISNA.ir
ادامه...
شرکت
کسپرسکی یکی از شرکتهای ارائه دهنده راهکارهای امنیتی حدود 4 سالی است که
به لطف عدم حضور مناسب و قدرتمند شرکتهای دیگر عرضه کننده ضد ویروس در
ایران ، بخصوص شرکتهای معتبر و بین المللی مانند سیمانتک و ترندماکرو و وب
روت یکه تازی می کند .
اما این شرکت در 6 ماهه اخیر با مشکلات
متعددی در فروش و بازاریابی محصولات خود مواجه شده است و میزان فروش
محصولات این شرکت را در ایران بطور چشمگیری کاهش داده است . این مسئله
باعث شده است دفتر خاورمیانه شرکت کسپرسکی طی دوره های مختلف اقدام به
ارائه تخفیفات ویژه به مشتریان خود در ایران کند و این نشان می دهد شرکت
کسپرسکی دیگر احساس نمی کند که کاربر ایرانی فقط مجبور به استفاده از نرم
افزارهای این شرکت می باشد.
حال باید دید مشکلات دفتر خاورمیانه
کسپرسکی و به طبع آن شرکت کسپرسکی در ایران که به نوعی روزی حیاط خلوت این
شرکت محسوب می شد چیست ؟
1- ارائه محصولات ضد ویروس
که بر خلاف دیگر محصولاتی که قبلا بطور رسمی در ایران توزیع می شدند دارای
کیفیت بسیار بهتری از کسپرسکی هستند و از لحاظ اعتبار و میزان فروش بین
المللی هم بسیار بالاتر از کسپرسکی قرار دارند .
عمده این محصولات نیز توسط خود یکی از نمایندگان کسپرسکی در ایران یعنی شرکت دورانتاش ارائه شده است .
محصولاتی
مانند جی دیتا - ترندماکرو - سیمانتک و وب روت که هم در طیف محصولات ضد
ویروس خانگی و هم ویژه شرکتها و دفاتر کاری کوچک و متوسط و هم برای شرکتها و
سازمانهای بزرگ توسط شرکت دورانتاش ارائه شده اند .
2- مشکلات متعدد نرم افزاری محصولات کسپرسکی :
شرکت کسپرسکی در طی 6 ماه اخیر محصولات جدید بعلاوه نسخه های جدید محصولات قبلی خود را روانه بازار نموده است . ولی
این نرم افزارها دارای ایرادات فراوانی بوده اند و هم محصولات ضد ویروس
خانگی ویژه کاربران خانگی و هم محصولات تحت شبکه موسوم به Kaspersky open
Space Security که برای شبکه طراحی شده اند ، بسیاری از کاربران را با
مشکلات متعدد مواجه نموده است . - ایرادات نرم افزاری متعدد - مشکل بروزرسانی - استفاده بسیار زیاد از منابع سیستم و غیره از جمله مشکلاتی بوده است که کاربران در طی این مدت با ضد ویروسهای کسپرسکی دست و پنجه نرم نموده اند.
3- ارائه پشتیبانی ضعیف از طرف کسپرسکی : این مورد حتی باعث درسر نمایندگان و خدمات دهندگان ضد ویروسهای کسپرسکی نیز شده است . در
حالی که شرکتهای ترندماکرو - سیمانتک - جی دیتا و وب روت حداکثر در 24
ساعت پاسخ کاربر را می دهند و آن را بطور مرتب پیگیری می نمایند - برای
پاسخهای کسپرسکی باید روزها و گاه هفته ها منتظر ماند .
البته این به 2 دلیل است .
-
کیفیت پایین تر محصولات کسپرسکی باعث می شود تعداد بسیار بیشتری از
کاربران کسپرسکی با مشکل مواجه شوند و این باعث می شود کاربر بعد از ارسال
درخواست پشتیبانی مدت زمان بیشتری را منتظر بماند .
با توجه به
مشاهدات در وب سایت الکسا - 10% کاربران کسپرسکی به بخش پشتیبانی مراجعه می
کنند . در حالی که این میزان برای شرکت ترندماکرو در حدود 3% و برای
سیمانتک در حدود 0.2% می باشد . توجه داشته باشید که تعداد کاربران شرکتهای ترندماکرو و سیمانتک و وب روت چندین برابر کسپرسکی می باشد .
4- عدم تبلیغات ( بخصوص مثبت ) از طرف 2 فروشنده عمده کسپرسکی در ایران یعنی شرکتهای آواژنگ سیستم و دورانتاش
البته
وب سایت ایتنا و نشریه عصر ارتباط از جمله نشریات حامی کسپرسکی سعی در پر
نمودن این خلع نموده اند ولی ظاهرآ چندان موفق عمل نکرده اند .
بهمین
دلیل است که شرکت کسپرسکی در طی سال اخیر بارها اقدام به ارائه تخفیفات
ویژه به مشتریان برای خرید و یا مهاجرت به آنتی ویروسهای کسپرسکی نموده است
و هم اکنون تعداد و دوره ارائه این تخفیفات بیشتر می شود .
در
آخرین اقدام دفتر خاورمیانه کسپرسکی اقدام به ارائه لایسنس 3 ساله با
پرداخت هزینه لایسنس 2 ساله به کاربران نموده است . که از مرداد ماه 1389
تا مهر 1389 می باشد . و جالب اینکه این دوره تخفیف بسیار طولانی تر از دوره های تخفیف دیگر کسپرسکی که قبلا ارائه شده است می باشد .
کاری که بطور مشخص به تقلید از شرکت ترندماکرو می باشد که محصولات آن در حال حاضر توسط شرکت دورانتاش ارائه می شود .
کسپرسکی
اینبار ترجیح داده است کاربران هیچگاه محصولات ترندماکرو را امتحان نکنند
وگرنه محصولات این شرکت بین المللی مانند محصولات شرکتهای کوچک نمی باشد که
کاربر از آن راضی نباشد و البته قیمت بسیار مناسب تمدید محصولات ضد ویروس
تحت شبکه شرکت ترندماکرو ارائه شده توسط شرکت دورانتاش می باشد .
در زمان عید نوروز 1389 نیز شرکت کسپرسکی برای مهاجرت از آنتی ویروسهای نود32 و آویرا به کسپرسکی %50 تخفیف در نظر گرفته بود.
در آن زمان نیز شرکت آویرا 45% تخفیف برای محصولات خود در نظر گرفته بود .
جالب است که نمایندگان شرکت کسپرسکی محصولات شرکت نود32 و آویرا و بیت دفندر را رقیب جدی برای خود محسوب نمی کنند .
ولی اینبار کمی وضع فرق می کند .
محصولات
شرکتهای ترندماکرو - سیمانتک و وب روت و حتی جی دیتا هم از لحاظ کیفیت نرم
افزاری و قدرت ویروس گیری و مقابله با تهدیدات و هم امکانات نرم افزاری و
همچنین اعتبار بین المللی یک سرو گردن بالاتر از کسپرسکی قرار دارند . و
این شرکت روسی به راحتی نمی تواند در مقابل این شرکتها از خود حرکت خاصی
نشان دهد .
فروش 10 برابری ترندماکرو ( 2 میلیارد دلار در سال ) و
40 برابری سیمانتک ( 7 میلیارد دلار در سال که شامل تمام محصولات شرکت
سیمانتک می شود ) نسبت به محصولات کسپرسکی نشان می دهد بسیاری از کاربران و
شرکتها در دنیا به کدام شرکتها اعتماد بیشتری دارند .
ولی آیا با
ارائه این تخفیفات می توان اعتماد از دست رفته کاربران کسپرسکی را که حالا
مزه محصولات ضد ویروس جدید را چشیده اند ، که از قضا کیفیتی بالاتر از
کسپرسکی دارند مجددآ بدست آورد ؟
ما این را بسیار بعید می دانیم .
امروز
بسیاری از کاربران کسپرسکی به فکر تهیه یک ضد ویروس قابل اطمینان تر می
باشند و همینطور درصد بسیار کمی از کاربران جدیدی که تصمیم به خرید محصولات
ضد ویروس دارند ، دیگر کسپرسکی را به عنوان یکی از انتخابهای خود در نظر
دارند .
از نکات جالب توجه این است که عمده این محصولات بطور مشخص
توسط خود یکی از نمایندگان کسپرسکی در ایران یعنی شرکت دورانتاش ( نماینده
توزیع کننده کسپرسکی در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا ) توزیع می شود و این
کار را برای شرکت کسپرسکی و بخصوص دفتر خاورمیانه این شرکت با مشکل بیشتری
مواجه نموده است .
به همین دلیل می باشد که نمایندگان و توزیع
کنندگان کسپرسکی به همراه دفتر خاورمیانه کسپرسکی سعی دارند با اجیر نمودن
وب سایتها پر بازدید و نشریات آی تی ، سعی در عدم ارائه اطلاعات صحیح به
کاربران و همزمان با آن ارائه اطلاعات غلط به مشتریان می کنند . که موارد بسیاری از آن در همین وب سایت به تفصیل بیان شده است .
حتی
مسئولین و اشخاص مرتبط با کسپرسکی در ایران حتی برای هدایت کاربران به سمت
محصولات ضد ویروس که کیفیت پایین تری دارند از آن شرکتها حمایت تبلیغاتی
نموده اند که می توان به کوئیک هیل و VBA32 و آویرا اشاره نمود .
زیرا
این دیدگاه وجود دارد که با توجه به حجم تبلیغات کسپرسکی و کیفیت پایین
نرم افزارهای این شرکتها ، درصد بالایی از کاربران این محصولات برای سالهای
آینده کسپرسکی را بعنوان محصول ضد ویروس خود انتخاب می کنند و بهتر از آن
است که به سمت دیگر محصولات مثل ترندماکرو و سیمانتک و وب روت رفته و دیگر
هیچگاه کسپرسکی خرید نکنند .
حال باید دید کسپرسکی با ورود رقبای قدرتمند جدید تا کجا دوام می آورد !!!!
آیا
کاربران فریب تخفیفات کسپرسکی را می خورند و یا کیفیت نرم افزار را بر
قیمت آن ترجیح می دهند و فروش کسپرسکی در ایران بیش از بیش کاهش پیدا خواهد
نمود و فضای بازار برای محصولات کسپرسکی هر روز تنگ تر از روز قبل می شود
؟؟
کسپرسکی همچنین در تلاشی دیگر با افزایش تعداد نمایندگان خود
سعی در شلوغ نمودن بازار نموده است تا کاربران بیش از بیش تحت تاثیر
تبلیغات این شرکت قرار گیرند . و کاربران هرجا که می روند نامی از کسپرسکی
بشنوند . ولی ایا این موضوع نیز به اعتبار این شرکت و یا محصولات این شرکت
کیفیت می بخشد ؟؟ مسلمآ نه .
اکنون بسیاری از کاربران و مدیران شبکه
دلیل ارائه اطلاعات غلط توسط نمایندگان کسپرسکی به آنها را می دانند و
اینکه چرا بسیاری از آنها می گویند محصولات ضد ویروس آمریکایی یا آنهایی که
نماینده رسمی در ایران ندارند قابل استفاده در ایران نیستند و یا اینکه
شرکت دورانتاش عرضه کننده رسمی و معتبر محصولات ضد ویروس نیست !!!!!
دیسنا - خبرگزاری امنیت اطلاعات www.DISNA.ir
آنتی ویروس
جمعه 22 مردادماه سال 1389 ساعت 12:09 ب.ظ