خبرگزاری
امنیت فناوری اطلاعات دورانتاش : دیسنا دات آی آر .
www.DISNA.ir
هر شرکتی برای
تبلیغات محصولات خود راهکارها و استراتژی های خاصی دارد . ولی در این میان
در کشورهای پیشرفته ( اروپایی و آمریکای شمالی ) بدلیل قوانین خاص خود ،
شرکتها قادر نیستند تا از هر روشی بخصوص روشهای غیر اخلاقی و نشر اطلاعات
کذب و دروغ استفاده نمایند .
روشهایی که عمدتآ شرکتهای ایرانی عرضه
کننده با همکاری نشریات این روزها از آن بسیار استفاده می کنند .
این
هفته در هفته نامه وزین عصر ارتباط خبری راجع به شیوع یک ویروس جدید با
نام rootkit.t mpHider ( در سطح ایران ) که از طریق کول دیسکها گسترش می
یابد ( البته در متن مقاله گفته شده که ظاهرآ از طریق شبکه هم منتشر می شود
. ) درج شده بود .
در این مقاله توشته شده عوارض ناشی از آلودگی
به این ویروس ( روتکیت ) که در این مقاله ذکر شده آبی شدن صفحه کامپیوتر و
خطاهای اجرایی اسکریپت Error - Script Error و ریست شده سیستمها و
کامپیوترها و از کار افتادن قفلهای نرم افزاری روی دیسکتهای نوری می باشد.
امروزه
ویروسهای کامپیوتری اعمال مختلفی را انجام می دهند پس در نگاه اول این خبر
، یک خبر واقعی جلوه می کند .
ولی بعد از کمی تآمل و جستجو به
نکاتی می رسیم که بد نیست آنها را ذکر کنیم :
اولین نکته جالب در
عدم درج نام این ویروس ( روت کیت ) rootkit .t
mp Hider ( rootkit.t
mpHider ) به قولی بسیار خطرناک در
وب سایت شرکت VBA32 می باشد .
جالب است که این ویروس به این
خطرناکی نتوانسته جلب توجه نماید و شرکتهای امنیتی و حتی VBA32 که گفته شده
آن را شناسایی نموده ، نه نامی از این ویروس بیاورد و نه راهکاری برای آن
درج نمایند .
ولی جالب است در مورد این ویروس یا روتکیت Rootkit نمی
توانید مطلبی در دیگر وب سایتهای معتبر و حتی غیر معتبر پیدا نمائید .
این
کاملا مشخص است که این روش یک نوع روش بازاریابی و همچنین جلب توجه نمودن
است تا بتوانند نظر کاربران را برای خرید آنتی ویروس و بخصوص آنتی ویروس
VBA32 جلب نمایند .
در دنیای تجارت به این نوع فعالیتها اصطلاحآ
کسب و کار و تبلیغات کثیف گفته می شود .
در کشور ما هم که شرکتها و
نشریاتی ( و همچنین وب سایتهایی ) که به اصول اولیه کسب و کار و همچنین
اصول اخلاقی پایبند باشند بسیار کم هستند.
یکی دیگر از نکات جالب
توجه در نوع نگارش مقاله است که طوری مقاله نگاشته شده است که ظاهرآ این
ویروس ( که ظاهرآ در خواب مورد شناسایی قرار گرفته است ) مدت زمانی در
حدود 6 ماه منتشر شده و تا کنون میلیونها رایانه ( کامپیوتر ) را در ایران
آلوده نموده است .
به نظر شما چقدر باید یک خواننده یا کاربر نادان
باشد که این مطالب و مقالات درج شده به این شکل را باور نماید .
پیشنهاد
می کنم شرکتهایی امثال نمایندگان آنتی ویروسهای VBA 32 بجای درج اخبار کذب
و در پیش گرفتن این جور اقدامات ، سعی در معرفی محصولات خود نمایند . البته
یکی دیگر از دلایل درج این مقالات این است که کاربران به سمت نرم افزارهای
ضد ویروس دیگری که با کیفیت بالا و فروش جهانی دارند متمایل نشوند .
کیفیت
اولین مساله ای می باشد که کاربران باید به آن توجه داشته باشند و دارند .
نتیجه
این تبلیغات این است که کاربران در نهایت به سمت یک نرم افزار بی کیفیت
سوق داده می شوند و در نهایت به نرم افزاری که یا قبلا استفاده می نمودند و
یا نرم افزاری که بیشترین تبلیغات را دارد رجوع می کنند و برای بار دوم یا
سوم تغییر محصول با ریسک بالاتری برای کاربران همراه باشد . ( ترس از
تغییر محصول و اینکه محصول بعدی نیز بی کیفیت باشد . )
خوب به نظر
شما سود این مقالات به نفع چه شرکتهایی می باشد ؟!!
امروزه نرم
افزارهای شرکتهایی که هم کیفیت بسیار مطلوبی دارند و هم از تکنولوژی های
بسیار پیشرفته تری استفاده می نمایند و البته خدمات پشتیبانی قویتری به
کاربران خود ارائه می دهند و البته تمام این ویژگی ها ، همراه با تعهد در
قبال کاربران و مشتریان باشد از شانس بالاتری برخوردارند .
و به
همین دلیل هم است که محصولات شرکتهایی مانند سایمنتک - ترندماکرو - مک آفی
با گذشت 20 سال و ظهور بازیگران جدید در این حوزه هنوز دارای بالاترین
میزان فروش در بین دیگر محصولات در دنیا می باشند و روز به روز بر میزان
فروش و محبوبیت آنها افزوده می شود .
( متاسفانه سرورهای بروزرسانی
و ثبت محصولات شرکت مک آفی بر روی ایران بسته است )
در این میان
ذکر چند نکته آموزشی خالی از لطف نیست :
امروزه بطور متوسط بین 30
هزار تا 75 هزار ویروس و تهدید جدید به دنیای دیجیتالی وارد می شوند که هر
کدام یک شکل خاص و یک نوع عملکرد خاص دارند .
ویروسها و تهدیدات
عمدتآ از طریق اینترنت منتشر می شوند و ابزارهای دیگر مانند دیسکهای نوری -
کول دیسکها ( ابزارهای ذخیره سازی جانبی ) و غیره بعنوان روش دوم انتشار
بکار می روند .
بدلیل توسعه اینترنت و ارتیاطات ، ویروسها فقط
کاربران یک کشور خاص را نشانه نمی گیرند . بلکه بدلیل ویژگی های خاص تمام
کاربران کامپیوتر و موبایل ( یا دیگر تجهیزات دیجیتالی ) در دنیا را در
معرض خطر آلودگی قرار می دهند .
در بزرگترین کنفرانس امنیتی دنیا در
سال 2010 RSA 2010 تمام کارشناسان امنیتی بر این عقیده بودند که آنتی
ویروس با اینکه استفاده از آن ضروری می باشد ولی تنها 25% از امنیت ما را
می تواند تامین کند و هیچگاه نمی توان به 100% امنیت دست یافت .
استفاده
از نرم افزارهای امنیتی و حفاظتی مناسب + راهکارهای مدیریتی نرم افزاری و
سخت افزاری و آموزش های لازم به افراد و کارکنان شرکتها و سازمانها از دیگر
راه های افزایش میزان امنیت می باشد .
عمومآ عملکرد ویروسهایی در
وب سایتهای شرکتهای آنتی ویروس درج می شود که بسیار خطرناک بوده و دارای
گستردگی و شیوع زیادی باشند و گاهی در این موارد ابزارهای اختصاصی شناسایی
این ویروسهای از طرف شرکتهای امنیتی عرضه می شود .
امروزه بچگانه
ترین و احمقانه ترین کار برای یک شرکت و مدیران آنها استفاده از شیوه های
غیر اخلاقی و بازگو کردن ویژگی های غیر واقعی محصولات و یا انتشار اخبار
کذب برای تبلیغات و فروش محصولات می باشد.
برای کسب اطلاعات بیشتر و
مطالعه دیگر موارد آموزشی به مطالب دیگری که در وب سایت خبرگزاری امنیت
فناوری اطلاعات دورانتاش www.DISNA.ir درج شده است مراجعه نمائید .
هفته
نامه عصر ارتباط همان نشریه ای می باشد که از درج کوچکترین آگهی شرکت
دورانتاش خوددداری نمود و خبر آن در همین وب سایت درج شده است . البته
درپشت تمام این فعالیتها ، فعالیت برخی از شرکتهای فروشنده و دیگر
نمایندگان کسپرسکی بخوبی به چشم می خورد .
این شرکتهای تا کنون از
فضای ایجاد شده بواسطه تحریم کشور ایران بخوبی سود برده و توانسته بودند
بخش قابل ملاحظه ای از بازار را در اختیار داشته باشند و ورود و عرضه
محصولات ضد ویروس با کیفیت و اعتبار جهانی خطری جدی برای کسب و کار این
شرکتها در ایران به شمار می رود.خبرگزاری
امنیت فناوری اطلاعات دورانتاش : دیسنا دات آی آر .
www.DISNA.ir