خبرگزاری
امنیت فناوری اطلاعات دورانتاش :
حتما
شما هم یکی از خوانندگان اخبار وب سایتها یا مجلات و نشریات آی تی هستید .
و حتمآ متوجه شده اید که این وب سایتها یا نشریات فقط و فقط اقدام
به معرفی محصولات و ویژگی های 2 یا 3 شرکت عرضه کننده آنتی ویروس می کنند
.
و متاسفانه بسیاری از کاربران و خوانندگان این قبیل وب سایتها
یا نشریات فکر می کنند فقط و فقط همین 2-3 آنتی ویروس در دنیا عرضه می شوند
.
و یا اینطور برداشت می شود که محصولات این شرکتها جزء بهترین و
پر فروشترین محصولات شرکتهای آنتی ویروس در دنیا هستند .
چیزی که من
به شخصه بارها و بارها از کاربران شنیده ام.
فلان آنتی ویروس
بهترین آنتی ویروس دنیا است .
فلان آنتی ویروس پر فروش ترین و پر طرفدار
ترین آنتی ویروس دنیا است .
ولی آیا واقعآ چنین است ؟؟!!!
البته
بسیاری از کاربران با نامهایی مانند آوست - AVG - جی دیتا - آویرا - Trend
Micro پی سی سیلین - سایمنتک ( نورتون ) و غیره آشنایی دارند .
ولی
یا فکر می کنند نمی توانند این آنتی ویروسها را تهیه کنند - چون تحریم
فروش هستند .
یا فکر می کنند این آنتی ویروسها اصلا در ایران قابل
استفاده نیستند . یعنی ثبت و بروز نمی شوند.
متاسفانه شایعه بدترین
چیزی است که در بازار ایران و در بین کاربران ایرانی حکم فرما است .
و
همیشه نیز بر اساس این شایعات تصمیم گیری می شود و یا انتخابی صورت می
گیرد که در نهایت به نفع کاربران و استفاده کنندگان نهایی کالا نیست .
و در بسیاری مواقع بدلیل حجم تبلیغاتی گسترده دیگر
شرکتها ، دیگر این محصولات به چشم کاربران ایرانی نمی آیند .
در این میان ، وب سایتهای خبری و نشریات مقصر هستند .
انتشار
اخبار مربوط به شرکتهای خاص .
انتشار اخبار مربوط به محصولات شرکتهای
خاص .
انتشار اخبار و مصاحبه در قبال دریافت آگهی و هزینه .
انتشار
اخبار ضد و نقیض جهت مبارزه با شرکتهای دیگر که در این مورد عمومآ از وب
سایتهای مقایسه ای بهره می برند . که خود چندان معتبر نمی باشند ولی باز
بسیاری از کاربران به این وب سایتها اعتماد دارند .
و بقیه ماجرا که
حتمآ بسیاری از خوانندگان می توانند آن را بخوبی حدس بزنند .
نتیجه
این رفتارها به خوبی مشخص است .
یکی از نتایج این رفتارها ، ارائه
اطلاعات اشتباه به کاربران و ایجاد زمینه فکری گمراه کننده و تبلیغاتی برای
کاربران .
متاسفانه بدلیل اینکه استفاده از آنتی ویروس بعنوان یک
نرم افزار بسیار مهم که استفاده از آن واجب است و هم اینکه با ایجاد امنیت ،
هم باعث کاهش هزینه ها و صرفه جویی در وقت و هم حفظ امنیت اطلاعات و داده
ها می شود ، باعث شده است وب سایتها و نشریات خبری و آی تی از این آب گل
آلود ماهی گرفته و سعی در خالی کردن جیب شرکتها کنند و در این زمینه نیز با
بعضی از این شرکتها تبانی کرده و نوعی انحصار تبلیغاتی و خبری ایجاد می
کنند .
این رفتارها را می توان به خوبی در لایه های فروشندگان و
توزیع کنندگان تجهیزات کامپیوتری و نرم افزاری نیز مشاهده نمود .
در
مورد وب سایتهای خارجی هم این کش و قوسها وجود دارد .
همانطور که
در مورد وب سایتهایی مانند Av-Comparative - Virus Bulliten - PSCL و غیره
وجود دارد و تعدادی از شرکتها این وب سایتها و نتایج اعلام شده از طرف آنها
را تحریم نموده و تائید نمی کنند .
یعنی در مورد این وب سایتها
نیز شک و شبه های فراوانی وجود دارد .
حال باید دید کاربران پس بر
اساس چه معیارهایی می توانند یک آنتی ویروس خوب خریداری نموده و استفاده
نمایند .
شاید بتوان گفت بهترین کار بعد از تحقیقات توسط کاربر ،
نصب 1 یا 2 آنتی ویروس منتخب بصورت تست Trial باشد .
البته در این
بین نظر کارشناسان معتمد نیز می تواند مفید باشد ، هرچند در این زمینه نیز
اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد .
متاسفانه بسیاری از کاربران نمی
توانند بصورت حرفه ای یک نرم افزار آنتی ویروس انتخاب نمایند و متخصصان
ایرانی نیز آشنایی و دانش کافی در این زمینه ندارند.
حال باید دید
چگونه می توان این مشکلات را حل نمود و فاصله اطلاعات و کاربران را کاهش
داد .
خبرگزاری امنیت فناوری اطلاعات دورانتاش
www.DISNA.ir